رئیس شبکه بهداشت و درمان چرام گفت: آزمایش اچ آی وی بصورت محرمانه و رایگان از متقاضیان در مرکز بهداشتی و درمانی این شهرستان در حال انجام است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج، حسن هدایت نیا رئیس شبکه بهداشت و درمان چرام با اشاره به اینکه امروزه ایدز به یکی از عمده ترین علل مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل شده گفت: نیاز است با مشارکت در اطلاع رسانی، گسترش خدمات پیشگیری و درمان و پرهیز از انگ و تبعیض همه افراد متقاضی در جامعه را مورد آزمایش رایگان قرار دهیم.

او بیان کرد:  با راه اندازی این امکان برای انجام تست اچ ای وی هر کسی که تمایل  دارد می‌تواند به مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت مراجعه و به صورت رایگان و محرمانه تحت آزمایش قرار گیرد.

هدایت نیا برگزاری کمیته پیشگیری و کنترل اچ ای وی شهرستان و اجرای برنامه های آموزشی در سطح ادارات، مراکز خدمات جامع سلامت و مدارس را از دیگر برنامه های شبکه برای کنترل و شناسایی بیماران اعلام کرد.

او با اشاره به مهم ترین تفاوت ویروس اچ آی وی و بیماری ایدز ، گفت: اچ آی وی ویروس و ایدز بیماری است. وقتی ویروس اچ آی وی، وارد بدن کسی شود، ما می‌گوییم آن فرد با ویروس اچ آی وی زندگی می کند در حالی که اگر آن فرد در زمان مناسب تست ندهد و متوجه بیماری خود نشود و تحت درمان و دارو قرار نگیرد، بعد از ۱۰ تا ۱۵ سال که بستگی به سیستم ایمنی و سبک زندگی فرد دارد وارد مرحله ایدز خواهد شد.

ایدز یعنی زمانی که بار ویروسی در بدن فرد بالا می رود و (سی دی فور) که از انواع گلبول های سفید خون است به شدت پایین می‌آید. آن وقت در بدن فرد بستر مناسبی برای هر عفونت فراهم می شود و در نهایت منجر به بیماری‌های خطرناک و حتی مرگ فرد خواهد شد.

روز جهانی ایدز از سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها به اول دسامبر (برابر ۱۱ آذر) هر سال اطلاق می‌ شود و هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود. هدف عمده از این کار این است که به عموم مردم یادآوری شود که HIV از بین نرفته‌ است و هنوز کارهای زیادی است که باید انجام شود.

شهرستان چرام بیش از ۲۳ هزار تن جمعیت دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.