غلامرضا شیران گفت: ورودی‌های کلانشهر اصفهان بویژه در مبادی شرق و جنوب نیاز به بازنگری و ایجاد جاده‌های دسترسی و کمکی برای توزیع ترافیک و افزایش ایمنی دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، غلامرضا شیران رییس گروه تخصصی ترافیک شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: در حال حاضر ورودی‌های کلانشهر اصفهان از قسمت‌های شمالی و غرب از نظر رفت و آمد، امن‌تر است و مردم حق انتخاب دارند، اما این موضوع درباره مسیر‌های شرق و جنوب این شهر صدق نمی‌کند و اگر حادثه، تصادف یا بحرانی در این محور‌ها پیش آید، مشکلات بسیاری برای مردم و نیرو‌های مختلف مانند پلیس، اورژانس و آتش نشانی ایجاد می‌شود به‌همین دلیل لازم است که مجموعه راه و شهرسازی و شهرداری در این زمینه بازنگری کنند.

عضو هیات علمی دانشکده عمران و حمل و نقل دانشگاه اصفهان با بیان اینکه وضعیت موجود در ورودی‌های اصفهان از سمت جنوب و شرق بویژه جنوب در شرایط بحرانی می‌تواند بسیار دردسر ساز باشد و بصورت گلوگاهی عمل کند، اظهار داشت: برای رفع این مشکل ۲ کار اصلی می‌توان انجام داد که یکی از آن‌ها ایجاد جاده کمکی از محل پلیس راه یا محلی است.

وی با بیان اینکه در شرق و جنوب اصفهان، پلیس راه سجزی و مبارکه در حدود ۲۰ کیلومتری این شهر قرار دارد، اضافه کرد: از این نقاط می‌توان یک جاده کمکی بصورت ۲ بانده و استاندارد با عرض هر باند چهار متر ایجاد کرد که می‌تواند در مواقع بحرانی و راهبندان به کار آید.

شیران راه دوم را ایجاد یک مسیر اضطراری برای امدادرسانی نیرو‌های مختلف مانند اورژانس یا پلیس در این محور‌ها دانست و خاطرنشان کرد: مسیر اصفهان به شهرضا تا پلیس راه مبارکه دارای عرض قابل توجه و شانه‌های عریض است که می‌توان با نظم بندی و خط کشی جدید در آنها، یک مسیر اضطراری ایجاد کرد.

این استاد مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل با تاکید بر اینکه لازم است مسئولان به این مسائل و مشکلات ناشی از آن‌ها توجه داشته باشند و در جلسه‌های مختلفی که برگزار می‌شود، آن‌ها را بررسی کنند، تصریح کرد: مسئولان نباید منتظر باشند که یک تلنگر محکم به آن‌ها بخورد تا در این زمینه اقدامی داشته باشند یا اینکه مسائل را پس از مدتی فراموش کنند.

وی درباره انجام برخی اقدامات مانند شیارزنی در برخی محور‌های ورودی بمنظور کاهش تصادفات، توضیح داد: این کار ۲ خطر عمده دارد، زیرا جاده را سوراخ می‌کند و آب به لایه‌های پایینی نفوذ می‌کند و از طرفی این شیار‌ها نامنظم هستند و زمانیکه خودرو ناگهان وارد آن می‌شود ممکن است از مسیر منحرف شود.

شیران با تاکید بر اینکه کارشناسان باید این شیار‌ها را به درستی بررسی کنند، گفت: مسئولان و کارشناسان مرتبط با امور شهری و شهرسازی باید علاوه بر استفاده از نظرات متخصصان این بخش، موضوع رفت و آمد شهری، ترافیک خودروها، حریم راه‌ها و کاربری‌های اطراف آن‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقل را آسیب شناسی و برای رفع آن‌ها اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در کلانشهر اصفهان مواردی مانند خط کشی‌ها و کنترل مسیر‌ها بسیار ایراد دارد و هنوز کار زیادی در این زمینه باقی مانده است، ادامه داد: بعنوان مثال خط کشی‌های خیابان ناگهان قطع می‌شود، لاین وسط راه رها می‌شود یا اینکه بدون ضابطه عریض می‌شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه روش‌های شهرسازی مختلفی مانند شبکه ای، شعاعی، متمرکز و اسکلتی وجود دارد که به شهر‌ها شکل می‌دهد و محور‌های آن را مشخص می‌کند، اظهار داشت: بطور معمول در شهر‌های شبکه ای، توزیع ترافیک بهتر انجام می‌شود و هر زمان در هر نقطه‌ای می‌توان به سمت نقطه دیگر حرکت کرد.

شیران با بیان اینکه این فُرم در شهر‌های قدیمی مانند اصفهان حالت ترکیبی دارد، خاطرنشان کرد: بعنوان مثال شرق اصفهان شبکه‌ای بندی شده است، اما غرب این شهر هنوز حالت سنتی دارد.

وی با تاکید بر اینکه پیاده سازی مدل توزیع ترافیک شبکه‌ای برای از بین بردن گره‌های ترافیکی در اصفهان، ضروری است، افزود: این اتفاق می‌تواند از مبادی پلیس راه آغاز شود، زیرا بعنوان مثال در محور شمال از سمت تهران، قبل از آن شبکه توزیع شده داریم.

این استاد مهندسی و برنامه ریزی حمل و نقل تصریح کرد: اگر مدل توزیع ترافیک شبکه‌ای در شهر ایجاد شود دیگر نیازی به زیرگذرو رو گذر نخواهیم داشت و در مکان‌هایی مانند صفه، گره ترافیکی ایجاد نمی‌شود.

به گفته وی در حال حاضر در نقطه اتصال صفه اصفهان، سه شهرک وجود دارد و کار‌های فرهنگی و تفریحی نیز در آن انجام می‌شود، همه ورودی‌ها از شرق، غرب، اتوبان‌های شهید دستجردی، شهید اقارب پرست و شهید کشوری و شیراز وارد شده و سپس می‌خواهند توزیع شوند، درحالیکه این کار را می‌توان جلوتر و در پلیس راه و قبل از بهارستان انجام داد.

شیران اضافه کرد: اگر اینطور عمل شود در محل اتصالات به شهر مانند صفه گره‌های ترافیکی کاهش می‌یابد و مشکلات کمتری برای مردم و پلیس راهور بوجود می‌آید.

کلانشهر اصفهان حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد و سومین شهر پر جمعیت کشور پس از تهران و مشهد است.

حمل و نقل و تردد خودرو‌ها از شیراز و شهرضا به سمت جنوب کلانشهر اصفهان از طریق اتوبان شهید وحید دستجردی انجام می‌شود، اما عوامل مختلفی مانند افزایش تعداد و تردد خودروها، تردد خودرو‌های سنگین و تکمیل نشدن کمربندی‌های شرق و غرب در چند سال اخیر منجر به حادثه‌های زیادی در این محور شد به‌طوریکه به گفته برخی از مسئولان و کارشناسان، این بزرگراه در مواقعی مانند بارندگی، تبدیل به نقاط حادثه‌خیز می‌شود.

بزرگراه صفه از پل دفاع مقدس و خیابان هزار جریب به سمت خیابان شهدای صفه و بزرگراه شهید اقارب پرست از خیابان شهدای صفه به سمت آزاد راه ذوب‌آهن به طول بیش از هفت کیلومتر امتداد دارد و یکی از شریان‌های اصلی ترافیکی در جنوب کلانشهر اصفهان به‌شمار می‌آید.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

برچسب ها: حمل و نقل ، ترافیک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.