استاندار قزوین گفت: به رغم تمامی تلاش‌ها در حوزه اقتصادی، هنوز تراز واردات استان نسبت به صادرات آن منفی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، اعلایی استاندار در نشستی با رایزنان اعزامی اقتصادی وزارت امور خارجه به کشور‌های مختلف که در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار شد، گفت: به رغم تمامی تلاش‌ها در این زمینه، هنوز تراز واردات استان نسبت به صادرات آن منفی است و باید با شناسایی فرصت‌های تسهیلگر، طراز تجاری استان را طی مدت کوتاهی مثبت کرد.

اعلایی اضافه کرد: میزان سرمایه گذاری در استان نسبت به سایر استان‌ها قابل قبول است، ولی از حیث مقایسه با ظرفیت‌های این استان قابل قبول نیست و در این حوزه باید فعالان اقتصادی، معرفی ظرفیت‌ها و جذب سرمایه گذاران را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت:در استان قزوین نیز نگاه ویژه‌ای برای تسهیل تحقق وعده‌های داده شده به سرمایه گذاران و اجرایی شدن آن‌ها فراهم خواهیم کرد.

اعلایی افزود: تا به امروز بخشی از ظرفیت‌های استان قزوین شناسایی شده و برای جذب سرمایه گذار در آن‌ها صورت گرفته، ولی بخش اعظمی از این ظرفیت‌ها ناشناخته باقی مانده است.

استاندار گفت: از رایزنان اعزامی درخواست داریم که در کشور‌های قابلیت دار برای تعامل با قزوین اقدام کنند و یک کانال ارتباطی همیشگی و دایمی را با استان داشته باشند تا بتوان ظرفیت‌ها را عرضه و فرصت‌ها را جذب کرد.

وی افزود: بهبود اقتصاد کشور مطالبه مردم است و یکی از کلید‌های تحقق این هدف، ایجاد ارتباط با کشور‌های خارجی است و نقش رایزنان اقتصادی در این زمینه بسیار برجسته است.

دیپلماسی اقتصادی در کشور ایران مغفول مانده است

ییس مجمع نمایندگان استان قزوین هم در این جلسه گفت: دیپلماسی اقتصادی کشور طی ۴۲ سال گذشته مورد توجه قرار نگرفته است و اگر به طور ضمنی توجه شده، دولتمردان ما توفیقی در این زمینه نداشته اند.

روح الله عباسپور افزود: اگرچه در کشور‌های مختلف برای ثبات و پایداری آن‌ها کمک کرده ایم، ولی دستاورد‌های اقتصادی لازم را از آن‌ها نداشته ایم و رقبای ما بازار‌های آن‌ها را از ایران گرفته و گوی سبقت را از ما ربوده اند که وضعیت مناسبی نیست.

عباسپور افزود: در کشور عراق و سوریه که ما ایفای نقش را حداقل در زمینه تامین امنیت آن‌ها داشته ایم، ولی در حوزه‌های اقتصادی دستاورد لازم را نداشته ایم که اصلا مطلوب نیست.

وی گفت: تقویت بخش خصوصی در اقتصاد کشور باید انجام شود، چون اگر می‌خواهیم اقتصاد بدون نفت را داشته باشیم بدون بخش خصوصی محقق نمی‌شود.

عباسپور اضافه کرد: باید مولفه‌های تاثیرگذار را در حوزه اقتصاد شناسایی کرد تا بتوان گام‌های بلندی را برای تحقق اهداف توسعه صادرات غیرنفتی برداشت.

وی گفت: امروز تجار و رایزن‌های اقتصادی کشور باید زمینه حضور بخش خصوصی را در کشور‌های مختلف فراهم کنند تا فعالان اقتصادی کشور بتوانند حضور جدی برای توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار