کرملین اظهارات لوکاشنکو درباره توقف ترانزیت گاز به اروپا را واکنش به فشار‌های بین المللی بی سابقه علیه بلاروس خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز (چهارشنبه) گفت: «اظهارات الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس درباره تعلیق احتمالی ترانزیت منابع انرژی از روسیه به اروپا، نشان دهنده واکنش موجه به فشار بی سابقه غرب بر مینسک است.»

وی در جمع خبرنگاران افزود: «شما موضع رئیس جمهور روسیه را می‌دانید. قبلاً چنین سوالی از او پرسیده شده و او نیز به تفصیل در این باره صحبت کرده است. پوتین در این باره معتقد است که بلاروس و رئیس جمهور آن کشور در حال تبدیل شدن به هدف فشار بی سابقه تعدادی از کشور‌های غربی هستند و این فشار کاملاً ناموجه و تهاجمی است. البته این فشارها نمی‌تواند منجر به واکنش متقابل و شدید بلاروس نشود.»

سخنگوی کرملین اضافه کرد: «مسکو امیدوار است که این وضعیت منجر به شکست تعهدات گاز روسیه در قبال اروپایی‌ها نشود.»

پسکوف در پاسخ به این سوال که آیا لوکاشنکو اظهارات خود درباره گاز روسیه را با مسکو هماهنگ کرده است یا خیر، تاکید کرد که این موضع، موضع بلاروس به عنوان یک کشور مستقل و مقتدر است.

گفتنی است، لوکاشنکو پیش از این در مصاحبه با ریانووستی، خبرگزاری دولتی روسیه، آمادگی خود را برای توقف ترانزیت منابع انرژی به اروپا در صورتی که لهستان به تهدیدات خود مبنی بر بسته شدن مرز عمل کند، ابراز کرده بود.

اتحادیه اروپا، بلاروس را متهم می‌کند که با استفاده ابزاری از مهاجران برای عبور از مرز‌های این کشور و رفتن به لهستان و لیتوانی به بحران پناهجویان دامن زده و ممکن است تحریم‌های جدیدی را علیه مینسک و شرکت‌های هواپیمایی که مهاجران را حمل می‌کنند، اعمال کند. اما مقامات مینسک همواره این اتهامات را رد کرده اند.

مرز لهستان و بلاروس پس از آن که هزاران پناهجو برای عبور از آن به سمت اروپا حرکت کردند، شاهد تنش بود که مرزبانان لهستانی با استقرار هزاران سرباز اضافی موقعیت خود را تقویت کردند تا از عبور این مهاجران جلوگیری کنند.  


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار