در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آشنایی با عواقب خیانت به همسر در یک نمایش

کارگردان نمایش «دروغ»، موضوع خیانت در روابط زناشویی را دستمایه موضوع این نمایش قرار داده است.

مسعود صالحی، کارگردان نمایش «دروغ» در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موضوع این نمایش گفت: همان طور که از اسمش پیداست موضوع این نمایش دروغ در روابط زناشویی است. وقتی لایه‌های درونی متن را واکاوی می‌کنیم متوجه می‌شویم که زندگی روزمره انسان مملو از دروغ‌هاست و تشخیص دروغ و راست از هم بسیار سخت است. هر چه سعی می‌کنیم به دروغمان نزدیک‌تر شویم کار بیشتر گره می‌خورد و بحران و فاجعه بیشتر دیده می‌شود.

وی درباره دلایلش برای پرداخت به موضوع خیانت توضیح داد: قطعا خیانت موضوعی است که اکثر آدم‌ها با آن درگیر هستند و تماشاگری که کار ما را می‌بیند موضوع خیانت برای خودشان یا اطرافیانش به صورت کوچک یا بزرگ اتفاق افتاده و راحت‌تر می‌تواند همذات پنداری کند. سعی کردیم از خیانت در سطح قضیه جدا شویم.  در گذشته در نمایش‌های کلاسیک خیر و شر تعریف خاصی داشت؛ کسانی که دروغ می‌گفتند و خیانت می‌کردند در داستان‌ها خودکشی می‌کردند یا معشوق را به قتل می‌رساندند اما در دنیای جدید، تعاریف متفاوت ارائه شده است.

تماشاگر با «دروغ» همذات پنداری می‌کند

این هنرمند درباره تاثیرگذاری این نمایش روی مخاطب توضیح داد: قطعا تئاتر به دلیل زنده بودن تاثیرات خودش را روی مخاطب خواهد گذاشت. وقتی یک موسیقی گوش می کنیم، یک اثر نقاشی می بینیم روی ذهنمان تاثیر می گذارد. تلاش ما بر این بوده که مخاطب با عواقب خیانت آشنا شود و هنگام پیش آمدن این مشکل ان را واکاوی کند.

وی درباره انتخاب بازیگران این نمایش گفت: این نمایش دیالوگ محور  و تمام بار اجرا روی دوش بازیگران است. حدود ۶ ماه تمرین کردیم و چون پر از دیالوگ است و ممکن است تماشاگر خسته شود بنابراین باید از بازیگران توانا استفاده می شد. شخصیت ها را از ابعاد مختلف تحلیل می کردیم و تلاشمان این بود که از ابعاد مختلف با آنان آشنا شویم. این نمایش در فضای رئال اتفاق می افتد و بخش هایی از متن را به درگیری زن و شوهر اصلی می پردازد و تکرار بسیار  باعث می شود گاهی از فضای رئال خارج شود. دکور  مینی مال از فضای خانه است و از المان های منزل مسکونی استفاده شده تا ذهن تماشاگر از هدف اصلی خارج نشود.

صالحی درباره مشکلات تئاتر گفت: از جایی حمایت نمی شویم و فقط خودمان تمرین می کنیم، هزینه می کنیم، بلیط می فروشیم و اگر نشد خودمان هزینه ها را تسویه می کنیم. سالن های خصوصی گرچه باعث می شوند که تئاتر را روی صحنه ببریم اما کار را رها کرده‌اند. بخش هزینه ها و هماهنگی ها کار را در تماشاخانه ها سخت می کند و ما برای تمدید نمایشمان مشکلات بسیاری داشتیم.  قبلا نمایش " دروغ" در تماشاخانه نوفل لوشاتو اجرا رفت و با اینکه مجوز اجرا داشتیم برای اجرا در تماشاخانه شهرزاد دوباره کار ما  بازبینی شد. در بازبینی هم مشکلی وجود نداشت اما ناگهانی متوجه شدیم که سایت باز نشد تا اینکه در نهایت پس از سنگ اندازی های فراوان کار با حمایت قادر آشنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی روی صحنه رفت. امیدوارم تئاتر در دستان تئاتری ها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار