برای اجرای طرح‌های توسعه جنگل‌کاری و مرتع‌داری در چهارمحال و بختیاری باید از ظرفیت مرتعداران، جوامع محلی و بهره‌برداران استفاده کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مجید نظری معاون امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری و دبیر اجرایی پویش مردمی بذرکاری در استان گفت: هم اکنون وضعیت جنگل‌های حوزه زاگرس خوب نیست و توسعه پویش‌های مختلف درختکاری در توسعه و احیای این جنگل‌ها اثر گذار است.

او با تاکید بر اهمیت توسعه فرهنگ درختکاری و جنگل‌کاری، حفظ و حراست از منابع طبیعی، افزود: اجرای پویش مردمی احیای جنگل‌های زاگرس نیازمند همکاری همه گروه‌ها است.


بیشتر بخوانید


نظری اضافه کرد: برای اجرای طرح‌های توسعه جنگل‌کاری و مرتع‌داری باید از ظرفیت مرتعداران و جوامع محلی و بهره‌برداران استفاده کرد.

او به خشکسالی و کاهش بارش در سال‌های اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: اجرای این طرح‌ها یکی از مهمترین اقدامات در حوزه آبخیزداری است.

نظری اظهار داشت: بارش‌های خوبی در دو سال گذشته در استان نداشتیم و میانگین بارش هم‌اکنون در استان ۶۸ میلیمتر است که نسبت به مدت مشابه پارسال هفت درصد و بلند مدت ۲۳ درصد کاهش داشته است و اقدامات آبخیزداری اعم از بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک در کاهش اثرات مخرب خشکسالی بسیار تاثیرگذار است.

هومان خاکپور رئیس اداره آموزش، ترویج و مشارکت مردمی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: هدف از اجرای پویش مردمی بذرکاری برای احیای جنگل‌های زاگرس توجه به اهمیت و نقش جنگل‌های زاگرس در امنیت زیستی کشور و نهادینه شدن نقش و مشارکت اقشار مختلف مردم در حفاظت و احیای رویشگاه‌های جنگلی است و این پویش در همه مناطق استان اجرا می‌شود.

او گفت: در استان به منظور توسعه فرهنگ جنگل‌کاری طرح‌های مختلف از جمله طرح هر مدرسه یک نهالستان و یک ساعت با محیط‌بان در مدارس در دست اجراست.

خاکپور بیان کرد: اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان از استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد تا ارتباط کودکان با نهال و بذر توسعه یابد.

او با اشاره به مشکلات جنگل‌های حوزه زاگرس از جمله بهره‌برداری غیر اصولی، خشکسالی، آفت و بیماری اشاره کرد و ادامه داد: هم اکنون وضعیت جنگل‌های حوزه زاگرس خوب نیست و توسعه پویش‌های مختلف درختکاری در توسعه و احیای این جنگل‌ها اثرگذار است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار