مطالعاتی بر روی گرد و غبارهای فضایی انجام شده که نشان می‌دهد آب‌های سطح زمین چگونه تشکیل شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اسکای نیوز، مطالعه جدیدی روی گرد و غبارهای فضایی انجام شده است که نشان می‌دهد، آب‌هایی که سطح زمین را پوشانده اند، با کمک گرد و غبارهای خورشیدی فضا تشکیل شده اند. مطالعاتی درباره این موضوع در مجله "Nature Astronomy" منتشر شد. در این مجله گفته شد: تیمی بین المللی از دانشمندان بر روی نمونه‌هایی از گرد و غبار‌های سیارک"Itokawa" آزمایشاتی انجام دادند.

دانشمندان از توموگرافی(برش‌نگاری) برای اندازه‌گیری ترکیبات اتمی گرد و غبارها و شناسایی مولکول‌های آبی که بر روی این سیارک قرار دارند، استفاده کرده‌اند. همچنین دانشمندان می‌گویند: مولکول‌های آب در سیارک "Itokawa" زمانی تشکیل خواهند شد که یون‌های هیدروژن از سمت خورشید حرکت کرده و با گرد و غبار‌های فضایی برخود کنند و در نتیجه باعث تشکیل قطرات آب شوند.

آیا گرد و غبارهای فضایی آب را تشکیل می‌دهند؟

نویسنده اصلی این مطالعه، از دانشگاه گلاسکو، می‌گوید: با گذشت زمان، یون‌های هیدروژن موجود در فضا، می‌توانند اتم‌های اکسیژن موجود در سنگ‌های فضایی را خارج کنند تا سنگ‌ها  آب محبوس شده درون خود را جمع‌آوری کنند. همچنین این مطالعه ممکن است، کلیدی برای نظریه‌های بعدی باشد. در نتیجه، این نظریه نشان می‌دهد، سیارک‌ها زمانی که سیاره‌ها در ۴.۶ میلیارد سال قبل شکل گرفتند، آب را تشکیل داده اند.