آلودگی هوا معضلی است که بیش از دو دهه سلامت ساکنان کلانشهرها را نشانه گرفته و با آغاز فصل سرد سال غبار خاکستری بر آسمان می‌نشاند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آلودگی هوا معضلی است که بیش از دو دهه با افزایش فزاینده تعداد خودرو‌ها و صنایع در داخل و اطراف شهرها، سلامت افراد کلانشهر‌ها را نشانه گرفته و با آغاز فصل سرد سال غبار خاکستری بر آسمان می‌کشد.

ریه‌های شهر غرق در دود است و ادامه آلودگی هوا در روز‌هایی که قانون هوای پاک به کندی اجرا می‌شود، حمل‌و‌نقل عمومی ضعیف و صنایع آلاینده متهم اصلی آلودگی‌ها هستند. اصفهان از ابتدای سال تا‌کنون هوای پاک نداشته و کیفیت هوا در روز دوشنبه ۸ آذر در ۳ ایستگاه احمدآباد، بزرگ‌راه خرازی و کاوه در وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم قرار داشت.

‌بابک صادقیان رئیس اداره پایش و امور آزمایشگا‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: ۱۶۶ مورد اخطار، ۳۳ مورد پیگیری و تشکیل پرونده و معرفی به دادگاه و ۱۲ مورد پلمب در یک هفته اخیر برای منابع آلاینده‌ای که اخطار‌ها را رعایت نکردند، اجرا شد.

آلودگی هوای اصفهان

گزینه انتقال واحد‌های صنایع آلاینده چند سال است بر روی میز مانده و حالا باید دید آیا از شعاع ۵۰ کیلومتری مراکز شهرستان‌ها خارج می‌شود یا نه؟

احتمال افزایش آلودگی از امروز تا پایان هفته

کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با اشاره به وضعیت هوا، اظهار داشت: از امروز انتظار استقرار جوی نسبتا پایدار در استان داریم و آسمانی صاف تا کمی ابری در مناطق غربی، گاهی افزایش ابر و وزش باد در مناطق استان پیش‌بینی می‌شود.

محمدرضا رفیعی افزود: برای مناطق مرکزی، صنعتی و کلانشهر اصفهان غبار صبحگاهی را داریم که در ساعات اولیه روز منجر به کاهش دید و کیفیت هوا برای مناطق می‌شود و دما در ۲۴ ساعت آینده در مناطق استان تغییر محسوسی نخواهد داشت.
۲ مصوبه در کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا در اصفهان تصویب شد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با اشاره به اقدامات و تمهیدات کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا اظهار داشت: علاوه بر اقداماتی که در اطلاعیه‌های قبلی صادر شده بود از جمله تشکیل تیم‌های نظارت و پایش توسط حفاظت محیط زیست، جلوگیری از تردد خودرو‌های دودزا و فاقد معاینه فنی، برخورد با صنایع آلاینده و کاهش فعالیت‌های عمرانی توام با آلودگی هوا در سطح شهر اصفهان دو مصوبه تصویب شد.

آلودگی هوای اصفهان

ایرج حشمتی افزود: با توجه به پایداری هوا در سطح استان از امروز ۹ آذر تا پایان هفته، دو تیم مشترک متشکل از کارشناسان حفاظت محیط زیست و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی پایش‌ها را انجام می‌دهند و آن دسته از صنایعی که آلاینده هستند و به نوعی تهدیدی برای بهداشت عمومی تلقی می‌شوند با دستور قضایی پلمپ خواهند شد.

وی با بیان مصوبه دوم که با همکاری پلیس‌راهور و پلیس‌راه استان انجام می‌شود، گفت: مقرر شد برای کنترل و تشکیل معاینه فنی سرویس‌های مراکز آموزشی، نظامی و صنعتی کلانشهر اصفهان، پایش‌های ویژه‌ای داشته باشیم و برخورد لازم انجام شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: قانون دست محیط زیست را باز گذاشته، اما در نامه‌ای که دادگاه و دادستانی به عنوان نامه تکمیلی داده مقرر کرده که حکم برای فقط آن بخش از صنایع آلاینده که در فرایند تولید باعث آلایندگی می‌شوند را از دادستانی بگیریم و واحد را به نوعی تعطیل کنیم که به یک نوعی سبب محدودیت می‌شود.

چند سالی است که پاییز و زمستان زنده‌کننده خاطرات تلخ آلودگی هوا در سال‌های اخیر است، معضلی دیرینه که امسال زنگ هشدار آن در کلان‌شهر اصفهان قبل از پاییز به صدا درآمده و تا پایان فصل سرما چند ماهی باقی مانده بنابراین برنامه‌ریزی مناسب و فوری برای رفع آن به‌ویژه در شرایط کرونایی بیش از هر زمانی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.