یک کارشناس مسائل مذهبی و دینی گفت: آنچه مسلم است این‌که معراج رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم جسمانی بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام محمدحسین ایران‌دوست با تبیین چگونگی معراج نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم اظهار کرد: در این رابطه سه نظریه وجود دارد؛ نخست اینکه تمام جریان معراج از مسجدالحرام به مسجدالاقصی سپس به آسمان‌ها روحانی بوده و در خواب اتفاق افتاده است نه در بیداری.

وی گفت: نظریه دوم نقطه مقابل نظریه نخست است، اینکه تمامی معراج از مسجدالحرام به مسجدالاقصی سپس به آسمان‌ها در بیداری و جسمانی بوده، نه روحانی، نظریه سوم هم اینکه فقط سفر از مسجدالحرام به مسجدالاقصی جسمانی و صعود به آسمان‌ها روحانی بوده است.

این کارشناس مسائل مذهبی و دینی عنوان کرد: آنچه که در آیه قرآن وجود دارد؛ یعنی «سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ» (پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست.) کلمه عبد نمایانگر جسمانی بودن فرد است.

ایران‌دوست بیان کرد: بنابراین آنچه مسلم است اینکه و جزء اصول ماست و باید به آن ایمان داشته باشیم اینکه معراج رسول گرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم جسمانی بوده؛ حال یا تا مسجدالاقصی یا در کل، اما اشکال نظریه دانشمندانی که عنوان می‌کنند معراج نبی مکرم اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم رویایی بوده، اینکه معجزه برای سایر پیامبران هم اتفاق افتاده و جزء اختصاصات پیام اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم نبوده است.

قریش درباره معراج پیامبر اکرم (ص) چه نظریه‌ای داشتند؟

وی تبیین کرد: قریش هم معراج پیامبر را انکار نمی‌کردند، بلکه جسمانی بودن این سفر را انکار کردند، حال چگونه ممکن است جسم پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله و سلم که تحت قوانین فیزیکی دنیا است، در عالم مجردات با آن‌ها تماس داشته باشد؟

این کارشناس مسائل مذهبی و دینی برای این پرسش دو پاسخ وجود دارد؛ نخست اینکه جسم مستقیماً سفر نکرد، بلکه با مرکب به معراج رفت؛ در روایات وجود دارد که این مرکب براق، بال حضرت جبرئیل یا نردبانی بوده که محل اختلاف است.

ایران‌دوست متذکر شد: مرکب کنایه از آن است که شیء خلق شده به دستور خداوند بر قوانین کهکشان‌ها مسلط است، مانند انسان که داخل سفینه قرار می‌گیرد و کرات آسمانی به پرواز درمی‌آید، نه مستقیماً با جسم خود، بلکه با سفینه و این سفینه بر قوانین حاکم بر کرات آسمانی مسلط می‌شود.

وی افزود: پاسخ دوم اینکه بخش‌هایی از داستان معراج به صورت تمثل رخ داده، نه به صورت حقیقی، یعنی جسم مادی در برابر یک پدیده مجرد تماس نداشته، بلکه حقیقت نامحسوس و مجرد مانند کل دنیا به صورت یک پیرزن درآمده و تمثل شده یا برخی بهشتی‌ها و جهنمی‌ها که حضرت آیت‌الله طباطبایی می‌فرمایند تمثل برزخی.

این کارشناس مسائل مذهبی و دینی با تأکید بر اینکه تمثل بر قرآن هم مورد تأیید قرار گرفته است، توضیح داد: در آیه ۱۷ سوره مریم وجود دارد که «فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیًّا» ملک یا فرشته برای حضرت مریم به صورت مرد خوش‌سیما درآمد، بنابراین حقایق معراج در بخشی از داستان به صورت تمثل درآمده و مشکل ارتباط جسم با آن حقایق با تمثل برزخی قابل حل است.

منبع: تهران نیوز

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.