واکسیناسیون بیش از ۵۱۱ هزار رأس دام در برابر تب برفکی

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از واکسیناسیون بیش از ۵۱۱ هزار رأس دام سبک و سنگین در برابر بیماری تب برفکی خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در ۸ ماهه امسال ۵۱۱ هزار و ۷۴ رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی در استان واکسینه شده اند.

او افزود: طی ۸ ماهه امسال ۴۸۴ هزار و ۱۴۹ رأس گوسفند و بز و ۲۶ هزار ۹۲۵ رأس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند که ۹۹ درصد مایه تأمین شده برای دام سبک از اعتبارات سازمان دامپزشکی بوده و با اولویت واکسیناسیون دام‌های عشایر تأمین و به صورت کاملا رایگان تزریق شده است.

اصغرزاده اظهار کرد: در حال حاضر نیز ۴۸۰ هزار دُز واکسن جدید با همکاری سازمان دامپزشکی از اعتبارات کشوری سازمان و بخشی از آن از اعتبارات داخلی استان تهیه و بین شبکه‌های دامپزشکی جهت واکسیناسیون دام سبک توزیع شده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: در خصوص واکسیناسیون دام سنگین با توجه به اینکه تأمین و تزریق واکسن در دامداری‌های صنعتی و نیمه صنعتی بر عهده دامداران است، حدود ۲۸ درصد از دام‌های مایه کوبی شده توسط بخش خصوصی و دامداران مورد واکسیناسیون قرار گرفته و بقیه از طریق اعتبارات داخلی اداره کل دامپزشکی استان در واحد‌های روستایی – عشایری به صورت رایگان تزریق شده اند.

او عنوان کرد: با توجه به اینکه واکسن تب برفکی ایمنی دائمی در دام ایجاد نمی‌کند بر اساس نوع واکسن مصرفی نیاز است که هر ۴ الی ۶ ماه واکسیناسیون یادآور در دامداری انجام شود و با توجه به اینکه واکسن‌ها دارای سویه‌های مختلفی هستند ایمنی ایجاد شده حداکثر ۷۰ درصد است و خطر درگیری حتی در گله واکسینه وجود دارد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.