به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،قدیمیها درست گفته اند که هیچ ارزانی بدون حکمت نیست. حکایت ما است با برخی از فروشگاههای اینترنتی که اغلب بهانهای شده است برای فروش اجناس بنجل و کم فروش که خواهان ندارد. قرار بود خرید اینترنتی برای مردم به صرفه باشد و در کمترین زمان، کالای باکیفیت و با تخفیف را به دست مردم برساند. اما متاسفانه اغلب فروشگاههای اینترنتی مجاز و غیر مجاز در ایران به خالی کردن جیب مردم میاندیشند تا رضایت مشتری!
کم فروشی، گران فروشی و سواستفاده از مردم در بیشتر فروشگاههای اینترنتی و اینستاگرامی غیر قانونی و برخی از فروشگاههای اینترنتی قانونی، متاسفانه به یک روال تبدیل شده است. جمعه گذشته، جمعه سیاه بود. جمعه سیاهی که به جمعه ارزانی نیز معروف است. اما آن طور که مشاهدات نشان میدهد، اغلب فروشگاههای اینترنتی قبل از نزدیک شدن به جمعه سیاه با شگردهایی از مردم سواستفاده کرده اند.
این فروشگاههای اینترنتی اجناس پرطرفدار و گران خود را چند روز مانده به جمعه سیاه، تا ۵۰ درصد گرانتر کرده و روز جمعه به همان میزان به نام تخفیف قیمتهای جدید را اعلام کردند. یعنی در واقع اغلب اجناسی که روز جمعه سیاه فروخته شده، بدون تخفیف بوده است. از طرفی دیگر این فروشگاههای اینترنتی تمام اجناس بنجل و کم فروش خود را با قیمتهای نامناسب برای فروش قرار داده بودند. اما این شگردهای فروشگاههای اینترنتی تنها به جمعه سیاه ختم نمیشود.
برخی سایتهای اینترنتی از بی ثباتی و عدم نظارت بازار کالاهای اساسی سواستفاده کرده و به کم فروشی و بعضا گران فروشی مشغول هستند. شواهد بر این است که هیچ نظارتی هم در این خصوص وجود ندارد. این سایتهای اینترنتی مبلغ کالاهای اساسی را قبل از این که به دست مصرف کننده برسد، اخذ میکنند و کالای سفارشی را تحویل نمیدهند.
در اغلب فروشگاههای اینترنتی مواد غذایی دیده میشود که زمان سفارش خرید یک کالا مبلغ را گرفته و پس از آن اعلام میکنند که کالا موجود نیست. در این صورت مشتری یا مجبور است به جای کالای سفارش شده، یک کالای مشابه که تخفیف نداشته و خریدار کمی دارد را خریداری کند و یا پول اخذ شده در اعتبار مشتری باقی میماند تا مجبور شود کالای دیگری بخرد.
شگرد جدید برخی فروشگاههای مواد غذایی اینترنتی نیز این است که با تبلیغ یک یا دو کالا با تخفیف بالا در ابتدا مشتریان را جذب کرده و سپس شرایط و محدودیتهایی را برای خرید با تخفیف اعمال میکنند تا مشتری مجبور شود اجناس دیگری که بدون تخفیف است را نیز خریداری کند.
بعد از این که سفارش انجام میشود و مشتری پول را واریز میکند، فروشگاه اعلام میکند که اجناسی که با تخفیف بالا آگهی شده با اتمام موجودی روبرو شده است. مشتری نیز مجبور میشود که کالاهای بدون تخفیف را بخرد.
دام فروشگاههای اینترنتی برای مردم
دام فروشگاههای اینترنتی برای مردم در نهایت وقت و پول صرف شده مشتری را به هدر داده و مردم را دچار دردسرهایی میکند که اگر حضوری خرید کرده بودند شاید برای آنها به صرفهتر بود. کافی است به کامنتها و نظرات مردم در برخی از این سایتها توجه کنید. در این کامنتها مردم از اخذ هزینه کالا قبل از تحویل آن و همچنین محاسبه قیمت کالا بیش از ارزش واقعی آن شکایت دارند.
این نشان میدهد که مسئولین برخی سایتهای اینترنتی که اغلب کالاهای اساسی مردم را به فروش میرسانند کوچکترین نظارت و ارزشی برای کار خود قائل نیستند. زیرا حتی با خواندن کامنتها و نظرات مردم میتوانند مشکلات موجود را برطرف کنند و رضایت مشتری را جذب نمایند.
نظرات مردم در یکی از سایتهای معروف فروش مرغ را ببینید تا حساب کار دستتان بیاید.
برخی کامنتهای این سایتها به شرح زیر است:
"بیشتر از ۷۲ ساعت هست که حسابم رو صفر کردن پول هم به حسابم برگشت نزدن این دیگه چه مدلشه پول نمیخای پس بدی لااقل اعتبارو برگردون یه تخم مرغی چیزی بخریم صفر بشه این دیگه چه مدل سایتیه بخدا اسیر شدیم. "
"چرا هزینه ۳ تا مرغ رو میگیرید بعد ۲ تا مرغ تحویل میدید تازه اونم با کلی تاخیر. دقیقا با الباقی مبلغ میشد یه مرغ دیگه هم اضافه کنند. واقعا آدم میمونه معنی اینکارشون چیه! "
"سلام. خوب هستین. دیر پیامش برام اومد تا زدم نوشته بود مرغ تمام شده. چرا؟ "
"بعد از ۵۶ بار تماس جواب دادن و قرار شد پولمو پس بدن پیامک اومد که پولتو پس دادیم و حسابم صفر شد، اما از برگشت پول خبری نیبست! واقعا نمیدونم چرا به جای جلب اعتماد مردم اینکارارو میکنید پارسال همین موقع مردم مرغ گرم رو ارزونتر از منجمد شما براحتی از قصابی محله تهیه میکردن حالا که شرایط مملکت اینجوری شده از گرفتاری مردم سواستفاده نکنید اگه نمیصرفه واستون کللا نیارید اصلا انصراف بدید"
"هشدار هشدار هشدار
خرید نکنید
با صنف دغلکار طرف هستیم: "
"تأسف کمترین کلمهای است که توان گفتنش را دارم.... که بدزدند از بقیه چه انتظاری است! "
"ما دیروز سفارش دادیم تو زمان مقرر اوردن امروز از وقت گذشت خبری نشده کار هم داریم میخایم بریم بیرون شب برگردیم پشتیبانی هم زنگ میزنی میگه ۱۶ دقیقه باید تو صف وایسی بخدا موندم چیزی که قدرت انجامشو ندارید تبلیغ نکنید حداقل بیشتر ازین ملت نیفتن تو باتلاقتون"-
"واقعامن گول تبلیغات روخوردم خیلی افتضاحه سیستمشون الان سه روزه سفارش دادم هرروزهی میگن تحویل باتاخیرهست امروزهم مشخص نشدچی شدسفارش زده تحویل شداماازاونوربه حسابم برگشته"
"الکی۱۰۰هزار پریدمعلوم نیست چجوری میخوان برگردونش متاسفم براتون باسیستم اشغالتون"
-"تاریخ سی ام آبان سفارش دادم الان سوم آذرماهه دو مرتبه سفارشم را ِلغو کردن وتاالان نه مرغی تحویلم دادن نه پولم را برگردوندند هر دفعه هم زنگ میزنم یک ساعت پشت خط میمونم آخرش هم بدون پاسخگویی قطع میکنن، واقعا همه جورش را دیده بودم این مدلیش را ندیده بودم"
"معلوم نیست سفارش چی میشه"
"از همه نظر ضعیف هستند. "
"قبل خریدتون پیشنهاد میکنم همهی نظراتو بخونید بعد اگه دوس داشتید از این سایت خرید کنید. "
"اگه این کامنتارو خونده بودم محال بود خرید کنم متاسفانه الان خرید کردم و منتظرم بیارن. میگه صد هزار بده دوتا مرغ میددیم باقیشو حساب میکنیم؟! این چه سیستمیه؟ چرا وزن نمیکنی یه اتیکت بچسبونی رو بار با پوز بیاد درب منزل کارت بکشیم؟ روخود این مرغ ترکیه ایها وزن دقیق داره معمولا هم بین ۱/۷۰۰ تا ۱/۹۰۰ هستن دوتاش که ۵ کیلو نمیشه قطعا ۴ یا زیر ۴ کیلو میشه"
"نخرید آقا معلوم نیست چه خبره"
"نخرید اقا پشتیبانی صفر"
"اگه میتونید از جاهای دیگه تهیه کنید حتی یه کمی با قیمت بالا باز هم بهتون پیشنهاد میکنم همونو انتخاب کنید. چون بعد از سفارش هم وقتتون هم پولتون هم اعصابتونو از دست خواهید داد. از ما گفتن بود. حالا اگه باور ندارید یکبار از این سایت خرید کنید. "
"تجربه افتضاحی در اولین خرید بود ... ۵ کیلوگرم مرغ رو، ۳.۷۵۰ تحویل دادین .. یعنی سادهترین کار ممکن که وزن کشی بود هم نتونستید انجام بدین .. "
"برنامه ریزی تحویل ندارید وزن هم روی مرغ هست، ولی با وزن بیشتر فاکتور میکنید"
"خلاصه شما هم از این دعوا و توزیع فکر پر کردن جیب خود هستید"
"خیلی ضعیف و کلاهبردار هستید"
"محتوی بسته از پنج کیلو سبکتر بود و بسته هم دیر به دست ما رسید"
"با یک روز تاخیر مرغ رو تحویل گرفتم وزنش نزدیک ۴ کیلو بود که البته مابه التفاوت قیمت به اعتبار حسابم اضافه شد همون لحظه پیک خوش برخورد بود، ولی تا دم واحد نیاورد بسته رو گفت تا طبقه چهارم نمیارم بیاید طبقه دوم تحویل بگیرید که خوب اشکالی نداره بسته بندی خاصی هم نداشت توی کیسه بود فقط اینکه من نمیدونستم مرغ ایرانی نیست و مال ترکیه س و از این نظر یکم دودلم برای استفاده ازش تنها نکته مثبت قیمتش هست که از همه جا کمتره"
"با سلام سفارش دو روز دیرتر به دستم رسید و قبل از ارسال هیچ هماهنگی انجام نشده بود مبلغ مرغ ارسالی بسیار کمتر از مبلغ دریافتی است و امکان پرداخت حضوری نیز وجود ندارد. وزن مرغ ارسالی سه کیلو و ششصد گرم است در حالی که روی بسته ارسالی هفتاد گرم بیشتر درج شده بود"
"چرا تخم مرغ و مرغ بدستم نرسیده هنوووز؟ بعد از گذشت دو روز؟ "
"سلام به جای ۵ کیلو۳ کیلو فرستادن اونم مرغ پرچرب و کبود شده"
"با سلام، بنده با شماره سفارش ۶۲۸۷۳۳ مورخ ۲۴.۸.۱۴۰۰ در فردوسی تحویل گرفتم، هر بسته مرغ که طبق بسته سایت ۵ کیلوئی میباشد ۳ کیلوئی تحویل گردید؛ چرراااااااااااا؟ "
"من دیشب یک شانه تخم مرغ و یک بسته مرغ منجمد سفارش دادم و هزینه اش را هم پرداخت نمودم. بنا بود امروز تا ساعت ۱۶ بیاورند و تحویل بدهند الآن که ساعت ۱۸:۲۰ است هنوز نیاورده اند. "
"یکی نیس بگه بالاشهر اخه منجمد میخوره که مناطق پوشش دهیتون فقط اونجاس بدبخت مناطق پایین ازهیچی شانس نیاوردن"
"سلام چرا منطقهی ۱۸جزو محدودهی پخش نیست؟ گفتن مناطق۲۲گانهی تهران پخش میکنن"
"بسیار ضعیف داخل تهران هستیم در پوشش فروش نیستیم
"چرا خلیج فارس در محدوده نیست"
"چرا شهرری در محدوده فروش نمیباشد؟ "
این مسائل حاکی از آن است که مردم باید با چشم باز و با آگاهی از قانونی بودن سایت ها، اطلاع از قوانین، پشتیبانی و محدودیتهای خرید سایتهای اینترنتی، خصوصا سایتهای فروش اقلام غذایی و کالاهای اساسی، خرید کنند. البته شایان ذکر است که این مطلب همه سایتهای اینترنتی را در بر نمیگیرد و هستند سایتهایی که با در نظر گرفتن اعتبار کاری خود، تنها رضایت مشتری را سرلوحه کار خود قرار داده اند.
منبع:رکنا
انتهای پیام/