به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بلک فرایدی یا جمعه سیاه، آخرین جمعه ماه نوامبر است که در بسیاری از کشورهای غربی؛ تاریخی برای آغاز خریدهای کریسمس و سال نو است. در کشورهای مختلف برندها، مغازهها و حتی فروشگاههای اینترنتی، تخفیفات و حراجهای فوق العادهای روی اجناس خودشان اعمال میکنند و همین حراجهای عجیب و غریب، خریداران را تشویق میکند تا خرید کنند.
مردم در برخی از کشورها از شبهای قبل جلوی فروشگاهها صف میکشند تا بتوانند از تخفیفهای بلک فرایدی استفاده کنند، این هجوم به فروشگاهها برای خرید، درباره فروشگاههای اینترنتی هم صدق میکند و در برخی از مواقع، سایتها با اختلال عمده روبهرو میشوند. مهمترین نقطه جذاب در بلک فرایدی، تخفیفات باورنکردنی روی اجناس است. تخفیفاتی که در برخی از مواقع به حدود ۹۹ درصد هم میرسد.
با این که بلک فرایدی سنتی آمریکایی است، اما این فرهنگ به سایر کشورهای دنیا نیز کشیده شده است. این سنت به ظاهر عجیب و جالب به کشور ما و فروشگاههای اینترنتی و مغازهها هم رسیده و در این روز و روزهای پس از آن شاهد تخفیفات عجیبی در کشور هستیم. بلک فرایدی را میتوان ترویج مصرف گرایی و اسراف نیز نامید. فرهنگی غربی و عجیب که این روزها به فرهنگ ایرانی-اسلامی ما نیز رخنه کرده است.
کافی است چرخی در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی بزنیم تا تخفیفات گستردهای که از سوی فروشگاهها اعلام شده را ببینید. تخفیفاتی که ادعا شده دروغ است، اما ارائه دهندگان آن هیچ توضیحی درباره آن نداده اند و هنوز هم این تخفیفات ادامه دارد و مردم بدون دانستن داستان پشت این تخفیفات در حال خرید هستند.
یکی از فروشگاههای اینترنتی معروف کشور، برای روز بلک فرایدی مسابقهای را با نام «شکار گنج» آغاز کرده که در آن تخفیف ۹۹ درصدی را روی برخی از کالاهای سایت ارائه میکند. کاربران برای پیدا کردن کد تخفیف باید بیش از ۱۵۰۰ کالا را مشاهده کنند تا بتوانند آن را پیدا کرده و استفاده کنند، البته اگر کد تخفیفی وجود داشته باشد!
یکی از کاربران توئیتر فارسی، رشته توئیتی را از تخلفات این تخفیف منتشر و ادعا کرده که با استفاده از سایتهای تحلیلی و کدنویسی توانسته این تقلبی بودن را پیدا کند. او میگوید که توانسته کد تخفیف محصول را سریعا پیدا کند، اما هم کد تخفیف و هم کالایی که ارائه شده فیک و تقلبی است.
در موردی دیگر این کاربر نوشته که برای دو محصول متفاوت که در دو زمان مختلف عرضه شدند، این فروشگاه اینترنتی یک کد تخفیف یکسان ارائه کرده است.
این کاربر در ادامه و برای تایید تقلبی بودن این مسابقه رشته توئیت دیگری را منتشر و ادعا کرد کسانی که برنده این تخفیفات هستند از قبل کدها را دارند و از شرکا و همکاران این فروشگاه هستند.
این فروشگاه اینترنتی اعلام کرده که نام هرکسی که کد تخفیف را پیدا میکند را در صفحه اینستاگرامی و سایت خودش اعلام میکند، اما برخی از کاربران مدعی شدند که این نامها هم جعلی یا از کارکنان و شرکای همین فروشگاههای اینترنتی هستند.
در راستای ادعای منتشر شده و صحت مسابقهای که این فروشگاه اینترنتی برگزار کرده، با روابط عمومی این فروشگاه تماس گرفتیم، اما در جواب سوال ما گفتند که پاسخ این ادعا در توئیتر داده شده و قرار است پس از پایان مسابقه، با برندگان مصاحبهای صورت بگیرد، اما پاسخ دقیق و روشنی به سوالات خبرنگار ما داده نشد.
تاکنون شکایات بسیاری از مشکلات فروش و پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی در فضای مجازی منتشر شده، اما هربار حسابهایی از پشتیبانی این فروشگاه اینترنتی فقط کد پیگیری کاربران را دریافت کردند، اما هیچ پیگیری صورت نگرفته و پاسخ دقیقی به مشتریانی که به این فروشگاه اعتماد و از آن خرید کرده اند، داده نشده است.
در اینجا لزوم نظارت بر این فروشگاههای اینترنتی بیش از پیش احساس میشود و باید ساز و کاری اندیشید تا هم مردم بتوانند خریدهای بهتری داشته باشند و هم نظام خرید اینترنتی بتواند کارش را به درستی انجام بدهد.
گزارش از مائده زمان فشمی
انتهای پیام/
من دوباره با قیمت گرونتر سفارش ثبت کردم ۲۹ اردیبهشت و جنس تو انبار فروشنده بود و از طریق دیجی کالا بعد ۲ روز کاری ارسال می شد . البته روز سوم رو که میگه ظرفیتا تکمیله و روز ۴ امم میگه برا کاربران دیجی پلاسه . نزدیک ترین تاریخ ارسالش ۳ خرداد بود . الان ۸ خرداده و از ۲ خرداد مرسوله من تو پردازش گیر کرده . فروشنده کالا رو ارسال کرده دیجی کالا فاکتور کرده بسته بندی کرده ولی یه هفتس که از مرکز پردازش زرین مرسوله رو نمی فرسته مرکز توزیع و من تا الان ۸ بار زنگ زدم و پیگیری کردم همش میگن پیگیری میکنیم و بهتون زنگ می زنیم برای هماهنگ کردن زمان ارسال سفارشتون ولی زهی خیال باطل ، بشین تا بیاد . اپراتور هایی که تماس ها رو جواب میدن کاری جز زدن تیک فوری نمی تونند براتون بکنن که اونم هیچ تاثیری نداره . پولشم پیش پیش گرفتن اگرم بخوام الان کنسل کنم ۵ روز کاری پیگیری می خواد تا بتونم پولمو پس بگیرم .
البته من قبل اینکه این کیبرد رو سفارش بدم حسابی تحقیق کردم و 4 تا پاساژ رو گشتم ولی پیدا نکردم و مجبوری از دیجیکالا سفارش دادم . همیشه هم پرداخت در محل رو میزدم اما این دفعه برای اینکه از پست رایگان استفاده کنم اکانت جدید ساختم و موجودی کالا هم ۱ عدد بود اگرچه که همون فروشنده همون کالا رو تو یه آگهی دیگه داشت صد تومن گرونتر میفروخت و مشکلش کمبود جنس نبود ! و همراهش چندتا چیز دیگه سفارش دادم و گفتم تو ۲ تا مرسوله برام بیارن. این شد که دیگه گزینه پرداخت در محل نداشت رفتم پرداخت اعتباری رو امتحان کنم دیدم بهرش زیاده نمی صرفه بازگشت رو زدم پیام داده که کالای شما تا یکساعت فقط رزرو میشه . رفتم دیدم اون فروشنده ناموجود کرده و حالا باید گرونتر بخرم این بود که گفتم همینکه ارزونتره بذار پرداخت اینترنتی کنم . الان یه مرسولم ۱ خرداد اومده ولی کیبرده هنوز بعد ۱۰ روز از ثبت سفارش نیومده و معلومم نیست کی بیاد . حالا من کاری که کردم این بود که از یه فروشنده دیگه ای با قیمت بالاتر پرداخت در محل سفارش دادم برا ۱۱ خرداد ، هر کدوم که زودتر اومد اون یکی رو کنسل می کنم . و رسیدن مرسوله تازه اول بدبختیه که جنس مرجوعی یا فیک نباشه و پیگیری دریافت پول پرداخت اینترنتی.
کلا دیجی کالا گزینه آخرتون باشه
تو دیجی کالا هم فقط از فروشنده خود دیجیکالا بخرید
یا فروشنده هایی که هم نظر خریدارنشون خوبه و هم کالاشون تو انبار دیجی موجوده
و گرنه اسیر میشید خییییییییییلی بدم اسیر میشید
من اگه می تونستم به عقب برگردم یه کیبرد جایگزین انتخاب می کردم و از بازار حضوری می خریدم ، حتی یه کیبرد پایین تر ولو گرونتر . خیلی راحت تر بودم .
متعاقبِ بروز رسانی های نرم افزاری این مارکتینگ پلیس که صد البته همچنان درگیر اشکالات نرم افزاری موجود در آن می باشیم، دیجی کالا بخشی را در پروفایل کاربری مشتریان پنهان نمود که شامل دو گزینه واریز به حساب بانکی و دیگری واریز به کیف پول بود!! بدین معنا که اگر کاربری سفارشی را لغو یا مرجوع نمود وجه مرجوعی به کدام یک از گزینه های مورد نظر واریز شود!! گزینه دیفالت (پیش فرض) را نیز واریز به کیف پول منظور نمود! بدین ترتیب دیجی کالا توانست بخش زیادی از مشتریان را که چه بسا تمایلی به خرید از آن نداشتند به دلیل قرار گرفتن وجوه مشتری در کیف پول دیجی پی وادار به خرید نماید!!! (دسترسی به مقادیر موجود در کیف پول تنها از طریق خرید از دیجی کالا امکان پذیر است) اما همزمان با آشکار شدن این مساله دست به ابتکار جدیدتر دیگری نیز زد!!! برای مشتریان سقف معینی در پرداخت به حساب بانکی آنان نیز منظور نمود تا مشتریان نتوانند کلیه وجوه مرجوعی خود را علیرغم انجام تنظیمات در پروفایل خود به حساب بانکی منتقل کنند!! برای مثال کاربری که وجه مرجوعی وی ۴۰ هزار تومان بود دیگر نمی توانست این وجه را به حساب بانکی خود عودت داده شده ببیند! این عدد در زمان نگارش این کامنت افزایش یافته است اما علیرغم تماس با پشتیبانی خودشان نیز سردرگم هستند و عده ای ارقامی نزدیک به صد هزار تومان را رقم جدید این مقدار توصیف می کنند!!!!! از این همه دروغ تعجب نمی کنید که حتی خودشان نیز با این اعمال ابایی از تحمیل یک کاربر به خرید از این فروشگاه اینترنتی ندارند!! اوج سوء استفاده این شرکت از مشتریان در دوران کرونا بود آنهم بدون کوچکترین اعمال نظارتی که آنان را وقیح تر از قبل نمود!!
بنده خدا اونور حداقب یه تخفیف درس حسابی میدن چیزایی که مردم میخوان رو بتونن بخون شما ها چی فقط قیمتارو ۱۰ برابر میکنید
یا ب گوشت میرسه
بعدشم که چند وقت یکبار هزینه ارسال افزایش میدن پارسال دوبار افزایش در کمتر از ۶رماه اول از ۹ تومان به ۱۵ تومان و بعد به ۲۵ تومان واقعا فروشگاه بدرد نخوریه
اگر خیلی مخالف هستید، مشکلات رو با آمریکا حل کنید تا شرکت آمازون توی ایران نمایندگی باز کنه.
تا وقتی این فروشگاه یکهتاز میدون باشه هرکاری دوست داره میکنه مثل ایرانخودرو و سایپا که بیرقیب میتازند.
اونا عقیده دارن 1سال درامد کسب کردن حالا یک روز هم برا مصرف کننده تخفیف بزارن
اسلن هم منظور مصرف گرایی نیست
مردم ایران رو تو گرانی چنان غرق کردت که این سنتها براتون شده بدعت
2 . وقتی مرجوع میکنی با طرفند هایی میزنه زیرش که دست 2 فروخته و پس نمی گیره و اصلا زیر بار نمیره و میگه شما دروغ میگی
3 . به سامانه های تعزیرات و قضایی و ای نماد و اتحادیه شون با هم شکایت کردم جواب گرفتم : هم کالا رو پس گرفت هم چندین برابر قیمت کالا دولت جریمش کرد . راه خوبیه اگر ازتون پس نگرفت !
4 . پشتیبانی صفر هست و جواب نداد برای من ! حتی مسخره هم شدم پشت تلفن !
5. این اتفاق مال سلر خود دیحی کالا بود . متاسفم برای خودن که از اینا خرید کردم !
بعدشم بالاش نوشتن که کد تخفیف برای همه محصولات میتونه اعمال بشه
ی آیفون پرو رو به سبد خریدم اضافه کرد هر چقدر زدم که سبد خریدم و نهایی کنم کد تخفیف اعمال کنم نمی شد یعنی نمی ذاشتن که بشه
حداقل رو ۱۰ محصول از قیمت ۵۰ تا قیمت 1 میلیون امتحان کردم اصلا کالا رو نمیدادن اوناییم که مثلا برنده شدن جز کارمند های خود دیجی کالا بود همش کلاهبرداری بود
مردم عزیز اینو بدونید که تو این دنیا هیچی مفتی نیست
اگه همه اینا سیاه بازی باشه.من که راضی نیستم
اینجا جنس ۷۰۰ تومنی رو یه شبه میکنه یک و نیم میلیون
اونم میزنه با تخفیف بلک فرایدی
من اون لحظه از کد تخفیف و صفحه گنج فیلم گرفتم که شاید بدرد بخوره.
خدا ازشون نگذره و در آخرت ازشون نمیگذرم
کلاهتون رو قاضی کنید و از رویا بیاید بیرون
متاسفانه خیلی از فروشگاه ها اینترنتی تخفیف بلک فرایدی زده بودن
اینا هم خودشونو تاجر می دونن ، تاجر هم دنباله سود است
ولی تاجر کلاهبردار و دروغ گو یه جامعه رو حروم خور می کنه
یه نوع بی احترامی به شعور هزاران هزار انسانیه که دچار اقتصاد آشفته این مملکتن و مایحتاج خودشون رو در طول سال از این سایت میخرن . من خودم از پشتیبانی پرسیدم ، گفتن سومین کد رو یه نفر ۲ دقیقه بعد از شروع زمان پیدا کرده و کالاش رو سفارش داده . حالا کی هست و چه جوری به خدا میسپاریمشون ولی نکته اینه که چرا هزاران نفر بعد از این لحظه مطلع نمیشن که کد پیدا شده و چندین و چند ساعت بین کالاهایی که نیازی بهشون ندارن سرگردونن. کی پاسخ هزینه برق و اینترنت و از اینها مهمتر وقت ارزشمند این انسانها رو میده؟ آیا این فروشگاه که با حمایت من و امثال من دم و دستگاهی درست کرده و قدرتمند شده و از بدبختی اقتصاد مملکت استفاده و اجناس رو جور میکنه و به اسم تخفیف دار میفروشه ، از این نوع دریوزگی اجباری و جبر زمان که یه عده رو فقیر کرده ، لذت میبره؟
پاسخ
Shma می گوید 1 روز پیش
سلام من با حرف شما موافقم حداقل باید اگه کسی پیدا کرد بگن وقت مردم تلف نشه
پاسخ
پلنگ درنده می گوید 1 روز پیش
سلام آقا یا خانوم محترم این هزاران هزار انسانی رو که میگیدکل روزشون و وقتشون رو توی تلگرام واینستا و واتساپ در حال کارهای بیهوده الافی هستند اونوقت شما میگید وقتشون رو برای گشتن تو این سایت از دست میدن این آدمها کل وقت برق و اینترنتشون رو تو دنیای مجازی دنبال الافی و چرت و پرت گفتن هستن دلت خوش بابا
پاسخ
فراموش شده می گوید 3 ساعت پیش
بنده خدا . اونی که تو زعفرانیه و الهیه خونه داره و مولتی میلیارده و سالی چند بار میره دوبی و ترکیه و اجناس مارکدار از اونجا میاره که دنبال کد تخفیف نیست. صحبت یه عده انسان باشرفه که همش دنبال کد تخفیف رو گوشت و مرغ و خواربار هستن و دولت این کشور ثروتمند ککش هم نمیگزه که سر گرسنه به بالین بذارن. سهراب سپهری میگه ماهی دچار آبه ، چون چاره نداره. بعدش کی گفته اینهایی که دنبال کد ۹۹ درصدن ، همونهایی هستن که علاف اینترنت و چرت و پرت گویی تو فضای مجازی هستن؟ نخیر ، اتفاقا، ۹۹ درصدشون از قشر بافرهنگ و تحصیلکرده این مملکتن و دنبال یه لقمه نون از صبح تا شب زحمت میکشن ومیخوان ببینن یه بار میشه تو این اقتصاد بیمار ، شانس بهشون رو کنه.
منم که مطلب شمارو دیدم سفارشم لغو کردم.
چون حدود دو روز یعنی جمعه و شنبه و حتی قسمتی از یکشنبه وقتمو سر این موضوع گذاشتم که فقط اون کالا های شکار گنجو ببینم و کم کم داشت همه جام درد میگرفت پای کامپیوتر و تازه الان خبرای اینجوری میشنوم.
اگه این خبر درست باشه اصلا راضی نیستم که برای افزایش بازدیدشون سر مردم کشورشون شیره بمالن و ....
این فروشگاه و مسئولانش رو به خدا واگذار میکنم.
خدانگهدار.
من ک هربار خرید کردم راضی بودم یک بار هم ناراضی بودم ک پس فرستادم و پولش برایم واریز شد
من همیشه خرید میکردم ولی چند ساله متوجه این موضوع شدم.ممنون از سایت خبرنگاران جوان
ولی یک نکته زیبا وجود داره ، نباد جلوی دروغ گو سکوت کرد
باید نتیجه کارش رو بهش نشون داد تا درس عبرتی برای سایرین بشه
شما نگران این موضوع نباش
نگران پولی که از فروش پلاس کردن و دروغی که گفتن باش، این سایت یکی از معتبر ترین ها بود ، با این کار کلا اعتماد مردم به سایت هارو نابود کرد
شما نگران مردم باش که سرکار گذاشته شدن
بیچاره مردم که دیواری کوتاه تر از اونا نیست و هر کسی یه جوری سر این ملت کلاه میزاره
برای گوشی ای۵۲ اس تا ۱۰ ثانیه مونده به پایان تایم هیچ مشکلی نبود همین که وقت تموم شد نوشت احراز تخلف!!!!
یعنی همون لحظه آخر تخلف کردن؟!
هم از آلزایمر جلوگیری میکند و
هم متوجه میشوند .اصولا تخفیف دورع محص است
صددرصد قیمت را بالا میبرند و بعد 50 درصد تخفیف میدهند
تو این سایت یک کالا رو با 2 قیمت مشاهده کردم که یکی 57 درصد تخفیف و اون یکی با قیمت خودش تازه با 57 درصد تخفیف از بازار 50تا100 تومان گرانتر بود
بوی حرص وبوی کبر بوی آز برداوراکه نبوداهل نیاز
طمع طمع طمع ....
شما هیچ نگرا نباش دی جی کالا هیچ وقت از سود خودش نمیزنه چه برسه به اینکه ۱۴ ،۱۵ میلیون ارزانتر از جاهای دیگه بده
چرا باید ۹۹ درصد تخفیف بزنه؟
اگه ۴۶ میلیون رم ۴
بیا پولم الکی خرج یه آیفون نکن
این سایت خوب بود
الان مدتی است کالاها بی کیفیت شدن ، قیمت هم در بعضی موارد بالا تر از از بازار ، بعضی ها برابر با قیمت بازار ، در بعضی موارد کم تر از بازار، به جز این کالاهای خراب که کاربر مرجوع می کنه دیجی برای یک نفر دیگر ارسال می کنه
مثلا در مورد گوشی ها برید نظرات را بخوانید کلا داستان رو می گیری
همه این موارد به کنار ، چرا پشتیبان به من گفت کد رو همکارم ساعت 18:15 پیدا کرد و یک ربع صبر کن اسم برنده رو می نویسیم
( نکته اصلی را هم فراموش نکن شاید اون فروشنده گران فروش است یا با دیجی تبانی کرده که شمااز دیجی خرید کنید ، من وقتی می خواستم گوشی بخرم رفتم بازار قیمت گوشی سامسونگی که می خواستم بخرم تو بازار دقیقا با دیجی برابر بود )
اگر هم می خواهید دفاع کنید ،خوب دفاع کنید :|
حالا تجربه دوم خیلی جالب تره! صبح روز بعد تا نزدیک ساعت 4 بعد از ظهر داشتم جستجو میکردم و دیگه اینقدر به صفحه مانیتور خیره شده بودم که واقعا چشم هام داشت سیاهی میرفت. باورتون نمیشه! توی همین مدت زمان 4 بار کُد روی کالاهای مختلف پیدا کردم که هر 4 بار شکار شده بود و در 5 دقیقه پایانی دیدم زده یکی کُد رو پیدا کرده!!!! البته همونم بعد از دقایقی حذف کردن و خودشون گفتن که تخلف صورت گرفته!! ..... واقعا معلوم نیست چه داستانی هست! دوستان الکی وقتتون رو نگیرید! مگه میشه من اینقدر جستجو کنم و بارها هم کُد رو پیدا کردم ولی استفاده شده باشه؟!! یعنی یک بار نباید کُد اصلی پیدا میشد؟! نمی دونم والا...
الان هم از سایت خبرنگاران تشکر میکنم بابت اهمیت به موضوعاتی که مردم باهاش در ارتباط هستن.
لطفا پیگیری بکنین حتما....
هم وای جی سی و هم مردم....
خوشحال شدم دیدم درموردش مطلب گذاشتید
الان انقدر فروشنده هاش زیاد شدن که خودش دیگه نیست و تبدیل شده به یک واسطه برای فروشندگان متقلب
متاسفیم که دیجی کالا اینقدر افت کرده.
هیچی ازش نخرید سرتون کلا میره فقط...
من فک میکنم اینو گذاشتن تا بازدید بعضی کالا ها زیاد بشه
من کلا سایت فلان کالا رو مسدود کردم دیگه هم هیچ وقت از این کلاه بردار ها چیزی نمیخرم
ولی این کار دی جی باعث کاهش هردو موردی که ذکر کردم می شود D:
دیجی کالا از خیلی از فروشگاههای دیگه گرون تر میفروشه.بخصوص گوشی موبایل