هفتمین دور از مذاکرات احیای برجام، هشتم آذر ماه در وین از سر گرفته می‌شود.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، هشتم آذر ماه همان روزی است که طرف های غربی برای رسیدن به آن تقریبا شش ماه روز شماری کرده اند، البته تنها در حرف نه در عمل، چراکه بعد از اعلام تاریخ برگزاری مذاکرات شاهد اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه برخی اشخاص و نهاد‌های ایرانی بودیم که به نظر می‌رسد هدف مشخص آن به ویژه در مقطع زمانی کنونی تاثیرگذاری بر روند مذاکرات آتی بوده است.

مذاکرات هسته‌ای حالا پس از فرازوفرود‌های چندماهه دوباره به ایستگاه وین رسید؛ این بار بر خلاف شش دور مذاکرات احیای برجام که در گراند هتل شهر وین برگزار می‌شد، از این دور بار دیگر مذاکرات به هتل کوبورگ منتقل شده و دوباره ایران و ۱+۴ مقابل هم خواهند نشست تا مسیر رسیدن به اجرای برجام را هموار کنند؛ مسیری که علی‌رغم پایبندی ایران، با بدعهدی آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها نتیجه‌ای در برنداشت. هیئت آمریکا نیز همزمان در وین حضور دارد.

علی باقری معاون سیاسی وزارت خارجه ایران می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران با یک اراده جدی و با یک تدارک قوی برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه وارد این گفت‌وگوها شده است. ترکیب هیئت جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده این عزم و جدیت جمهوری اسلامی برای برداشتن گام‌هایی جدی در زمینه لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکایی‌ها علیه ملت ایران دارد و امیدواریم این گفت‌وگوها در تامین هدف ایران برای لغو تحریم‌ها نقش موثر داشته باشد.

 میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین هم نشست غیررسمی ایران، روسیه و چین، جهت از سرگیری مذاکرات هسته‌ای را «مفید» توصیف کرد.

مذاکرات احیای برجام در ایستگاه هفتم به پایان می رسد؟

در این دور از مذاکرات به بیان کارشناسان آنچه که اهمیت دارد نخست برداشتن تحریم هاست و دیگری تضمین گرفتن از آمریکا برای تکرار نشدن خاطره تلخی که از خروج آمریکا از برجام مانده است؛ به گفته رحیم بایزیدی کارشناس مسائل بین الملل،  زمانی که آمریکا به قطعنامه الزام آوری که خود این کشور به همراه متحدانش امضا کرده پایبند نباشد، هر تضمین بین المللی دیگری، صرفا جنبه حقوقی داشته و ممکن است مجددا در مسیر قبلی به پیش برود، اما قوی‌ترین معاهدات بین المللی آمریکا، آن‌هایی هستند که توسط کنگره این کشور (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) به تصویب برسند. با وجود اینکه دموکرات‌ها اکثریت هر دو مجلس را در اختیار دارند، اما تصویب برجام در کنگره از احتمال بسیار کمی برخوردار است و با توجه به همین مسئله، عملا گزینه‌ای نیست که دولت آمریکا مد نظر داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید، سناریوی حقوقی دیگر این است که همانند دوران اوباما، رئیس جمهور آن را در قالب یک توافق به امضا برساند. این وضعیت نیز نمی‌تواند چندان پایدار باشد، چراکه رئیس جمهور بعدی آمریکا به راحتی و با یک فرمان اجرایی امکان خروج مجدد از برجام را خواهد داشت. فرمان اجرایی دیگر مکانیسم حقوقی و سیاسی است که رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از آن برای قانون کردن توافقات امضا شده استفاده کند. البته فرامین اجرایی نیز به راحتی توسط روسای جمهور بعدی و حتی دادگاه‌های آمریکایی قابل لغو هستند؛ بنابراین این مکانیسم هم تضمین قابل توجهی ارائه نمی‌دهد.

بایزیدی گفت: چه در سطح بین المللی و چه در سطح ملی (در آمریکا)، تضمین حقوقی و سیاسی پایدار و قابل اتکایی برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام وجود ندارد. در این فضا به نظر من بهترین تضمینی که می‌توان به آن دست یافت، برگشت پذیر ساختن برنامه هسته‌ای ایران است. در شرایط فعلی، دولت آمریکا در مدت زمان کوتاهی و تنها در عرض یک روز می‌تواند با صدور یک فرمان اجرایی نه تنها تحریم‌های لغو یا تعلیق شده قبلی را بازگرداند، بلکه تحریم‌های جدیدی را نیز علیه کشور وضع نماید.

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید: جمهوری اسلامی ایران می‌داند آمریکا جز زبان زور نمی‌فهمد، جو بایدن همانگونه که به توافق زیست محیطی پاریس برگشت در همان آغاز به کار می‌توانست به برجام هم باز گردد، ولی برنگشت، چون نمی‌خواست، و اکنون چرا به مذاکرات علاقه‌مند شده است؟ چون متوجه افزایش توانمندی ایران شده و از طرفی هم در پی ایجاد اجماع جهانی علیه ایران است. استدلال آمریکایی‌ها این است که پای میز مذاکره بیایند و اگر مذاکرات به نتیجه نرسید، تقصیر را گردن ایران انداخته و به اروپا، چین و روسیه بگویند ما آمدیم، اما ایران کنار نیامد. دولت بایدن در حال درس گرفتن از تجربه ترامپ است. شواهد مثبتی از تغییر نگاه آمریکایی‌ها نسبت به ایران دیده نمی‌شود.

مذاکرات احیای برجام در ایستگاه هفتم به پایان می رسد؟

دولت بایدن با وجود اینکه با شعار بازگشت به برجام بر سر کار آمد اما در یک سال گذشته از بازگشت متعهدانه و مستقیم به این توافق سر باز زده است و بیشتر علاقه‌مند به مسیرهای میان‌بر و انحرافی است. از این رو مذاکرات هفته جاری در وین سنگ محکی است برای آزمون اراده و تصمیم آمریکا و دیگر کشورها که تا چه اندازه حرف و عمل‌شان برای بازگشت به برجام یکسان است.

رضا ذبیحی کارشناس مسائل بین الملل درباره نتایج احتمالی دور هفتم مذاکرات وین و پیامد‌های ناشی از آن معتقد است: سودمندی متقابل و مطلق احیای توافق برجام برای تمامی طرف‌ها مسلم و محرز است و همین امر امید‌ها را برای زنده نگه داشتن برجام دو چندان می‌کند. شکست در مذکرات وین برای دولت جو بایدن گران تمام خواهد شد، یکی از برنامه‌های اعلام شده بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، احیای توافق هسته‌ای ایران بود، اگر او نتواند به این وعده جامه عمل بپوشاند و بگونه‌ای عمل کند که در نهایت باعث شود که نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران نیز کاهش یابد، نتیجه‌ای جز تزلزل هر چه بیشتر جایگاه وی به همراه نخواهد داشت و همین امر برای جمهوری خواهان و اشخاصی همچون ترامپ دستاویزی برای حمله بیشتر و موثرتر به وی خواهد بود.

ذبیحی گفت: ایران نیز پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی، متحمل خسارات بسیار زیادی شد و لذا وضعیت ایده آل این است که حتی این خسارات نیز جبران شود، اما اگر در شرایط فعلی امکان چنین امری وجود ندارد، حداقل باید سریع‌تر وضعیتی بوجود آید که با احیای برجام و با شرط برخورداری ایران از مزایای آن، تا حدودی خسارت‌های گذشته جبران شود. به جز طرف‌های شرکت کننده در مذاکرات احیای برجام و آمریکا که در حال حاضر به صورت غیر مستقیم در این مذاکرات حضور دارد، کشور‌های منطقه نیز در صورت داشتن دید منطقی و عقلانی از احیای برجام سود خواهند جست و لذا انتظار این است که در مسیر این مذاکرات همراهی کرده و از هر گونه کارشکنی پرهیز کنند.

به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان اگر آمریکا برای حل و فصل بن‌بست‌ها به وین نیاید شرایط سخت خواهد شد. او در پاسخ به سؤالی گفت که هیچ گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با هیأت آمریکایی در وین صورت نخواهد گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین گفت: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند، وگرنه همچنان در میز برجام باقی خواهد ماند. آنچه برای ایران مهم است اطمینان از رفع تحریم هاست و امیدواریم طرف‌های مقابل به این اولویت و دغدغه ایران احترام بگذارند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در نشست خبری دیروز خود تاکید کرد که ایران با عزم و اراده جدی وارد وین شده و طرف‌های مقابل باید این پنجره فرصت را مغتنم بشمرند، چون تا ابد باز نخواهد ماند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
چرا ایران خود مردمانش در فقر بیچاره ای هستن ولی به کشورهای همسایه کمک میکنهاز قدیم گفتن پولی که در خانه نیاز هست چه لزومی داره در مسجد صرف بشه چرا فشار بر سر مردم میارن و نمایش میدهن که ما اینطور هستم خود ایران مشکلش زیاده نمایش ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
غربیا تا راند هزارمم میکشونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
قدرت چشم نواز ایران در کنار روسیه وچین غرب را سر جایش خواهد نشاند !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۰۹:۵۹ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
در جواب این حرفت میتونم شما رو ارجاع بدم به تصور خنده های دوبرره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
ما ایرانیا فقط لب و دهنیم باو قدرت یعنی این که بیست سال قبل ما باید هسته ای بودیم یا بمبشو داشتیم جوگیر نشو.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۷ ۱۱ آذر ۱۴۰۰
بعد 43 سال بندرعباس تازه لوله کشی گاز کردن و شهرداری بنر زده خداحافظ سیلندر گاز، می دونی یعنی چی؟ قدرت ایران در منطقه بالاست، آب خوردن نیست، کار نیست و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۲ ۱۳ آذر ۱۴۰۰
روس و چین عاشق چش و ابروی ما نیسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
در شان غرب برخورد ورفتار طالبانی موثر است !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
این گفتگو ها اخطاری به عهد شکنان هم هست که : در صورت عدم اجرای قطنامه محکم سازمان ملل (2231) بعد از این برجامی در هیچ موضوعی در کار نخواهد بود وما هم مثل دولت اسرائیل با شما رفتار می کنیم !!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
نتایج گفتگو ها را باید با صدای بلند به گوش همه برسانند تا همگان بشنوند وقضاوت کنند !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
شکم سیری نگارنده گزارش وقتی میگه روزشماری طرف های غربی برای 8 ام آذر کاملا مشهود است. عمو ما داریم زیر فشار فقر و فلاکت له میشیم بعدطرف های غربی روز شماری میکنند؟
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۵۰ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
حالو ای تحریم هم برداشته بشه چی میشه. اون دفه مگه برداشته نشد چی شد. هیچی. سرکاری هستیم خودتون فکر خودتون باشید
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۱۹:۴۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
با خوانندگان این کامنت یه حرف دارم، اونم اینه که اینا همش بازیه خود ایرانیا و آمریکاییا هم اینو میدونن. مجوز پیشرفت ایران هنوز صادر نشده. اینکه وضعیت فلاکت بار اقتصادی کمری برای مردم نذاشته بخاطر اینه که فعلا برنامه همینه. ولی یک نکته بسیار بسیار مثبتی وجود داره اونم اینه که مسئولای ما اغلب بیسواد هستن. این یعنی اینکه مجوز شکوفایی اقتصادی با روی کار آمدن باسوادها محقق خواهد شد. اینکه نخبه کشور ماشین برقی میسازه و بهش مجوز تولید نمیدن این نشانه خیلی خوبه. نسل ما که سوخت شد امیدوارم مجوز رفاه ایران در اینده صادر بشه. همون آمریکا هم با مجوز اینقدر در رفاه هست، از خودش قدرتی نداره که اگه ابرقدرت به معنای واقعی کلمه بود پوست مخالفینش رو میکند نه اینکه بره باهاشون مذاکره کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
نوچه های تروریست آمریکا از اقتدار تیم جدید ما واهمه دارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
یا منم بازی میدید یا بازیتونو خراب میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
امریکا دروغ گویی بیش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
دوستان وهموطنان عزیز شماچرا باور میکنید مذاکره ورفع تحریم درکارهست؟ الان نظام اسلامی همه بی لیاقتی وبی کفایتی خودشان را برگردن تحریم ودشمنی امریکا میندازند اونوقت تحریم رفع بشه مسئولان نظام بی لیاقتی خودشان را به کجا گره بزنند؟ الان به جوانان کشور میگویند تحریم هستیم مواد اولیه برای تولید نداریم بیکاری شماها از همین تحریم وامریکاهست جوان خام هم فکر میکند اینها برمسند نشستن تا مشکلات اشتغال وازدواج اینهارا چاره کنند ومیگویند بله راست میگویند امریکادشمن هست تحریم هستیم مرگ برامریکا ولی اگر تجریم برداشته شود جوانان کشورازنظام درخواست شغل و...امکانات میکنند اونوقت نظام چه جوابی به اینها بدهد؟لذا تحریم برای ملت ضررولی برای نظام یک مفهت سیاسی وقدرتی هست الان دراین مذاکره اگر امریکا بگوید من کل غرامت 44ساله تحریم رابه ایران برمیگردانم وهرچه اتفاقاتی مثل ترور وجنگ ونابودی شهرها واقتصاد وتاسیسات زیربنایی و..... رخ داده را جبران میکنم وبه تمام کشورها دستور میدهم به ایران اجناس باقیمت نازلتر بفروشند ونفت ایران را باقیمت بالاتر ازاوپک بخرند و................ با نظام اسلامی دنبال راهی هست ازمیزمذاکره بیرون بیاید وتحریم رادراغوش بگیرد چون تحریم موجب دوام درقدرت وسیاست وحکومت اینهاست پس تحریمی برداشته نمیشود یعنی نمیخواهند برداشته شود چون ایران قصد ندارد ملتش دررفاه باشند کشورشان درتوسعه اینها میخواهند تا عزرائیل نیومده سروقتشان برقدرت بمانند وبخورند وبعد مرگشان ایران فلاکتباررا به نسلهای بعد تحویل بدهند کدام یک ازمسئولان نظام مثل مردم زندگی میکنند؟ کدامیک ازحوزویان ومراجع تقلید مثل مردم زندگی میکنند ؟ کدامیک ازفرزندان علماها ومقامات مثل فرزندان ما بیکار واتل وباطل گذران عمر میکنند؟ کدام مسئولان نظام درمحدوده میدان منیریه به پایین زندگی میکنند؟ اینها نه دین مارا ساختند ونه دنیای مارا ولی برای خودشان کاخ ودربهترین نقطه شمال شهر تهران سکونت دارند بماند بعضی ها هم درکاه شاه زندگی میکنند خخخخ متاسفانه بعضی ازافراد ومردم فکر میکنند اینها منجی دین وملت ایران هستند کشورداری سواد میخواهد کشورداری عزم میخواهد کشورداری هدف میخواهد کشورداری به این نیست که فردیمردودی 5ابتدایی را داشته باشد 5سال برود خوزه علمیه بشود لیسانس والان دکتر و.... وشعارعدالت بدهد مگر درقوه قضائیه عدالت برقرارشد که بخواهد دردولت عدالت اجراکند؟ بله عدالت وی انتصابات دامادی وفامیلی وجناحی معنامیدهد دوستان انها میگویند چرادرزمان روحانی انتصابات فامیلی را نقد نمیکردید خوب باید درجواب اینها بگوییم اصلاح طلبان خودشان را نماینده اقا وخدا نمیدانستند اینها مدعی مکتب شهید سلیمانی ودین ومعصومین ع نبودند بقول شماها اینها غربگرا بودند شماکه مدعی اسلامیت مکتب شهید سلیمانی هستید چرااینکار انتصابات فامیلی را دنبال میکنید؟ اینها صبح تا شب سربرسجده ودعا وحسن حسن نمیکردند شماها مدعی معصومیت بودید ایا مولایمان علی ع بااینکه میدانست برادرش عقیل هم دوچشم نابینا هست وهم عیالوار دیناری از بیت المال اضافه به وی بدهد؟ اگر مدعی اسلامیت هستید مولایمان علی ع اینگونه بود پس خجالت بکشید لااقل به دین ومعصومین ع زا ظلک نکنید انچه برمردم ظلم میکنید کفایت میکند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
سپاس هموطن روشنفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تو این ۸ سال کجا بودی؟وقتی بتن میریختن تو راکتور هسته ای و وسط خیابون قر میدادند چرا صدات در نیومد؟حالا شدی دایه دلسوزتر از مادر ...
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiyari
۱۹:۰۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
####هیچ دلیلی ندارد تحریمها بعد از چندین سال توافق پایدار بمانند.####
###حق با ایران ما است.###
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
سرکارید تا 8سال آینده موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
امریکا قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
اگر آمریکا متعهد به توافق باشد و واگر امثال شما نباشند به کوری چشم دشمنان ایران موفق خواهد بود
France
ناشناس
۱۸:۳۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
راستی مگه آمریکا از برجام خارج نشده؟ چرا ما با اروپا مذاکره میکنیم؟ یاد بازی های دوران بچگی افتادم با یکی قهر میکردیم از طریق اونیچی دوستمون حرفامونو بهش منتقل میکردیم خخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
این کامنت رو تو همه سایت ها نوشتی!
آمریکا به قول روحانی موجود مزاحم بود!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
خود گویی و خود خندی ، عجب مرد خردمندی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
مخلص اقا عباس و اقا مجید!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
الان ی سری مسول خودشو اماده کردن ک توافقی انجام نشه با سر برن تو عسل ..بیان هرچی ماشین و خونه و کالای اساسی دارن احتکار کنن و با قیمت چن صد برابری بفروشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
پس آرزو کنیم که توافقی اصولی صورت گیرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
نهایت بی تدبیری و کج سلیقگی این است که ملت را در شرایطی قرار دهند که برای موفق نشدنش دست بدعا بردارند تا بیش ازبن اموالشان در بورس به یغما نرود ، چها با جان خود دور از چشه جانان خود کردم .....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
اشتباهی عدم تایید زدم و کلامتان گل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
آیا دوست دارید افسار پیشرفتتان به دست خودتان باشد یا به دست دیگران؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پرسنال
۱۹:۴۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
ایران هنوز مجوز پیشرفت نداره. نمیبینی مخترعین کشور خودروی برقی میسازن ولی تاییدش نمیکنن!
مجوز این پیشرفت از جایی ناشناخته میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
خود خود خود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
این حکایت حکایت سنگ کلوخ است آمریکا و اروپا سنگ هستند ایران کلوخ هیچ فایده ای ندارد ایران را بازیچه خودشان کردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
این داستان سنگ و چشمه است ایران ابی شفاف است که به مرور سنگ ها را یا از راه بر می دارد و یا سوراخ می کند و یا دور می زند
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۸:۲۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
این چهل نفر برای اینکه بازم بزند اتریش، قطعا کار رو تموم نمیکنند.
اونجا کلی حال می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
کافر همه را به کیش خود پندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
یا زنگی زنگ یا رومی روم
یا شتاب دادن به برنامه اتمی و پیشرفتها
یا بستن همه تاسیسات .
زیرا غرب مذاکره نمیکند و دنبال وقت کشی است‌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
خیر الامور اوسظ ها ، اعتدال و میانه روی بهتر است یا اینکه از افراط و تفریط سقوط کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
یک فرمول بسیار ساده
ما تحریمتون کردیم
حالا باید باهامون کنار بیای تا تحریم‌های رو آیا برداریم آیا برنداریم!!!! که شامل بستن نیمی از برنامه اتمی شما است.
حالا بین ادامه دادن به مسیرت یا ایستادن یکی را انتخاب کن!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
این نظر دشمنان است اما ما چنان دست و پا بسته نیستیم ، ایران لیبی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
لعنت بر مسببان حال و روز نزار مردم ایران در این 43 سال.
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۷:۱۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
صد درصد این مذاکرات به نتیجه می رسد مذاکره کنندگان قبلی حواسشان به همه چیز بود به غیر از مذاکره و منافع مردم ولی این بار فرق می‌کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
کسی را متهم و غیبت نکنیم اما به امید خدا نتیجه ای صحیح در راه است. و البته این نتیجه تلاش همه ایرانیان است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
دوام و بقاء حکومت جمهوری اسلامی به دشمنی ظاهری با آمریکا و اسرائیل و ایجاد تنش های منطقه ای است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
دوام و بقا ما با مردم ماست که پشت نظام هستن و به پیاده نظام آمریکا فرصت نمی دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
این صدای منافقین خلق است ، صدای ما را از رسانه خود فروشان می شنوید.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۶:۱۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
یک تریلیون دلار یا پانصد میلیارد دلار پیشاپیش واریز کنند به حساب ایران بعنوان تضمین و جلوگیری از بدعهدی و فریب و پیمان شکنی و وقت کشی و مذاکرات فرسایشی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
همش از فلسطین و لبنان و یمن سر در میاره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
نه بابا...چک بدن دوماهه..کارمندی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
هیچ لزومی ندارد پس از چندین سال ،از گذشتن توافق تحریمها همچنان وجود داشته باشند.
حق با ایران ماست.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۹:۱۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
چشم. چک هم قبول میکنید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
بابا بسه دیگه خسته شدیم از این بازیها زودتر قال قضیه رو بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
غنی سازی نود درصد و‌تست قاره پیما‌
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۴۸ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
درود بر شما کاملا درست فرمودی،تا برگ برنده میشه تست موشک قاره پیا و اورانیم ۹۰٪
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
مقایسه‌ی برجام با توافقنامه‌ی آب و هوایی پاریس کار اشتباهیه، چون توافق آب و هوایی، توافقی یک‌طرفه است و اختلافی بین طرفین در اون نیست و کشورها برای نجات آب و هوا با هم توافق می‌کنند ولی برجام مربوط به اختلاف ایران و آمریکا بر سر تحریم‌ها و برنامه‌ی هسته‌ایه و طبیعیه که طرفین به راحتی کوتاه نیان و آمریکا هم خودجوش به تعهداتش عمل نکنه چون می‌خواد اطمینان پیدا کنه که ایران هم همین کارو میکنه ولی توافق آب و هوایی هیچ تعهد دو طرفه و بده و بستانی نیست و توافقی است بر سر رعایت یک سری نکات برای حفظ محیط زیست و آب و هوا. پس قیاس مع الفارغ نکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
عزه این مثل بود و در مثل هیچ مناقشه نیست ، و اما در توافق آب و هوا هم آمریکا خارج شد تا بدون قید و بنند از منابع استفاده کند و به سود خود برسد ، یعنی دنیا حول منافع مادی و مالی آمریکا بچرخد ، خواه برجام باشد خواه آب و هوا
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۵:۳۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
پانصد میلیارد دلار پیشاپیش به صورت تضمین یا وام برای حسن نیت غرب به حساب ایران واریز کند تا ایران هم باور کند اینبار دیگر غرب پیمان شکن نیست.
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس مرکزی
۱۷:۱۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
آفرین ،درود ،ولی سیاستمداران ما اینقدر زرنگ نیستند اینها بیشتر باج بده هستند تا باج بگیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
چه ميشه.لبنان و فلسطين غرق ثروت ميشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
فرزند زاگرس ، چه خبر از پدافند پاک کیهانی ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
" آب از آب تکان نخواهد خورد !!!! " این خط و این نشان ×××××××××××× !!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
اول ببینیم رهبری هم موافق مذاکره هست؟ اگر مخالف مذاکره باشه این نشستها اخرش میشود مذاکره زمان روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
ترامپ اومد بیرون، متوجهی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
قشنگترین جوکی که شنیدم.مذاکرات هسته‌ای با ۴کشور اروپایی،برای برداشته‌شدن تحریم‌های امریکا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
قشنگ ترین جوک اونجا بود که گفتید با برجام همه تحریم ها را بالمره رفع کردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
مواظب باشید از خنده و ریسه توی باتلاق گلی و خفه نشوید ، بی مزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
هدف ایران از رفع تحریم ها تحریم های ترامپ علیه موسسات اقتصادی غیردولتی مانند فرمان اجرایی، بیت، قرارگاه‌ها و... هست .از زمان ترامپ دیگه گم شدن دکل خاوری و زنجانی ندیدیم فقط حقوق های نجومی بود.مدیونید اگر فکر کنید اندکی برای شما ملت هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۳ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
چه تلخ و چه افکار سیاهی ؟ حتما هرچه سریعتر به روانکاو مراجعه بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
بچه‌ بیا پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
دارین میمیرین برگردین به برجام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
نه خوشحالیم !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
دوران " بله گفتن "با اجازه بزرگترها در غرب تمام نشده !!!وآنهانمی توانند تصمیمی عملی بگیرند !!!ودست از این عادت موروثی بردارند !!!ودر نهایت همه چیز را " انکار " می کنند و حاصلش تحریک کردن جامعه ما تا حد جنون وانفجار خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
آفرین !! کاملا"واقعبینانه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
حکومت هم این را می فهمد ولی دستور کلی : سرگرم کردن جامعه است!!!!!و سیاستشان در این خلاصه می شود : " از این ستون به اون ستون فرجه !!! "
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
برو بابا
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۱۳:۳۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
آمریکا همان آمریکای ترامپ و جیمی کارتر است..از این مذاکرات فقط به دنبال گرفتن امتیازات بیشتر است.و در حین مذاکرات تحریم های جدید تری برای گرفتن امتیازات بیشتر اعمال خواهد کرد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
ایران از طریق غنی سازی بیشتر ،اهرمی برای پذیرفتن برجام و رفع تحریمها از طرف آمریکا برمیدارد
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۳:۲۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
فعلا که چشم ایرانی ها به دست و زبان کدخدا دوخته شده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
فعلا که ملت با جلسات پوچ و حرف سرکارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
کسی که سرش را برای خدا پایین نیاورد، به بنده خدا رحم نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تا حالا کدوم کار درست انجام شده تو این کشور؟!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
چون شما لیبرال ها تو راس بودید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
چی
Iran (Islamic Republic of)
هذیان گویان
۱۲:۵۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
بلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
مردم بدبخت ایران را سر کار گذاشتید.
چهل ساله این حرفها رو میشنویم و دیگه خسته شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
کیی خسته است؟ دشمن ! کیی نا امید است ؟ شیطان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تا صد سال آینده هم برجام بی فرجام و بی نتیجه خواهد بود . از یکطرف زیادی خواهی و عدم اعتماد غربی ها و هم چنین پافشاری و لجبازی ما و از طرفی دیگر دلالان و واسطه های داخلی تحریم اجازه به نتیجه رسیدن برجام رو نمی دهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
کدوم لجباری ما؟ ما که به همه تعهداتمون عمل کردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
اشتباه نکنید عدم اعتماد از ما و بی تعهدی و لجبازی از غرب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
آمریکا به هیچ تضمینی پایبند نخواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
6 ماه 6ماه یهو میای خودت میبینی 8سال گذشت باید شما 2ماه وقت برای تواقق میگذاشتید همتون سرکارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
زهی خیال باطل.هیچ تحریمی برداشته نخواهد شد.۲ ریال بده آش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
آیا مذاکرات احیای برجام در خان هفتم به پایان می‌رسد؟ با نرمش قهرمانانه بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
بازی در زمین دشمن را پایان دهید !!!
Iran (Islamic Republic of)
گویا خان
۱۰:۵۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
گویا بلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
در وسط دشمن : یک شکار و هزار شکارچی !!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تحریم اسلحه غربیهاست آنها نیز اسلحه خود رازمین نخواهند گذاشت ما باید برای حل مشکلات تمرکزمان به درون و ارتباط تجاری بیشتر باهمسایگانمان باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
دلیل همدستی ایران با امریکا پس خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
نعععع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
نه حالا حالاها ادامه داره ...آخه بودن تحریمها واسه یه عده نون داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
" اگر او نتواند به این وعده جامه عمل بپوشاند و بگونه‌ای عمل کند که در نهایت باعث شود که نظارت‌ها بر برنامه هسته‌ای ایران نیز کاهش یابد، نتیجه‌ای جز تزلزل هر چه بیشتر جایگاه وی به همراه نخواهد داشت " مردم ما فقط راجب به بقیه کشور ها نظر میدن و هیچ کس راجب به صدها وعده رئیس جمهور هایی که فقط آمدند و رفتند نمیزنه.
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۹:۴۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تيم ايران الان تيم قوي هستن اينها نتونن به سرانجام برسونن هيچ كس نمي تونه اميدواريم كه بشه ملت بهتره از تيم مذاكره كننده حمايت كنن
Iran (Islamic Republic of)
a
۰۹:۰۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
قرار نیست چیزی به پایان برسه
ملت باید مشغول باشن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۵۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
خوان درست است نه خان
United States of America
ناشناس
۰۸:۲۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
به آمریکا امیدی نیست.نه تضمین میده نه تحریمها رو لغو میکنه.نه به شرکتها اجازه تبادل تجاری میده نه پولارو آزاد میکنه ولی در عوضش همه چی میخواد.اگر میخواد دوباره برجام رو جوری احیا کنن که هر ۳ روز یکبار رییس جمهور امریکا از کنگره و سنا اجازه بگیره بدرد هیچی نمیخوره.فقط مذاکرات رو کش بدین بهانه و علت پیدا کنید برگردین و بمب اتم بسازین.به خدای زمین و آسمان قسم میخورم به قول کروکودیل و اسب آبی و شیر میشه اعتماد کرد به قول غربی ها نه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۸:۲۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
یکی از کارشناس ها توی این گزارش ذکر کرده که بایدن اگر به برجام برنگرده به وعده انتخاباتیش عمل نکرده، بدنیست قبل از اینگونه اظهارنظرها نیم نگاهی به رزومه دولتهای خودمان بیندازیم وببینیم که چقدربه وعده های داده شده درطول خدمت شان عمل کرده اند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
دلار شصت تومنی ررراه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
باشه حالا بیا پایین بچه سرمون درد گرفت
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۱۷:۱۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
در پاسخ به ناشناس 14 08
سرت درد میکونه؟؟؟
برو بکوب به دیوار خوب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
۱۷:۱۰
تو هم بیا پایین سرمونو درد آوردی باو بیا پایین بابا بدو
به امید روزی که همه بچه ها بیان پایین دیگه سرمون درد نگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
فعلا زور برای ماست وگرنه ما تو جایگاهی نیستیم با زبان زور با تنها ابرقدرت جهان حرف بزنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
چرا سقوط کلوبال ، باز پس گیری کشتی خود ، ارسال نفت به آمریکا و لبنان را فراموش کرده اید فراموش کردیده اید فراموش کردیده اید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
شما که گفتید آمریکا رو به افول است
Iran (Islamic Republic of)
کوشان
۱۷:۱۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
تو چقدر ساده ای که حرف های اینارو باور میکنی
و یا به به بیان دیگر تو چقدر بیکاری که به حرف های اینا گوش میدی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
دارن به مردم امید میدن بنده خدا ها!
البته بنده خدا ها هم این روزا زیاد توهم میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۷:۱۴ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
با این حرفا میخوان مردم رو ساکت کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۷ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
کاربر کوشان
همین چند روز پیش بود تو دریای عمان گوش کدخدای شما رو پیچوندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
چقدر عجول ، شما شش ماهه به دنیا آمده اید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
عمرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
انشا الا د رست می شو د
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۸ ۰۹ آذر ۱۴۰۰
من فک میکنم اینابایدبرن مذاکره ایناکم اوردن اینها همان اندازه که دربرابر تحریمهاکه نتوانستن مقاومت کنن وبقول ترامپ ازوقتی که تحریم شدن فعالیت اینهاتوسوریه وعراق خیلی کم شده اینها۲ساله که فهمیدن قدرت وهیبت یعنی چی
آخرین اخبار