فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن از تقویت قوای دفاعی این کشور و دستیابی به قابلیت حمله به پایگاه دشمن خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن گفت: «توکیو در حال بررسی «همه گزینه ها» برای تقویت قدرت دفاعی خود در بحبوحه افزایش قدرت نظامی همسایگان (چین و کره شمالی) است.»

نخست وزیر ژاپن یکی از اقدامات پیشنهادی را دستیابی به قابلیت حمله به پایگاه دشمن دانست و در یک سخنرانی در یکی از پایگاه‌های نیروی دفاعی افزود: «وضعیت امنیتی در اطراف ژاپن با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال تغییر و واقعیت از همیشه بدتر است. چیز‌هایی که قبلا فقط در رمان‌های علمی-تخیلی اتفاق می‌افتاد، امروز به واقعیت تبدیل شده اند.»

نخست وزیر ژاپن ضمن اشاره به بهبود فناوری‌های جدید کره شمالی مانند تسلیحات و موشک‌های مافوق صوت با مدار‌های نامنظم، به دستاورد‌های چین نیز اشاره و اعلام کرد: «پکن در حال انجام تلاش‌های یکجانبه برای تغییر وضعیت موجود است و بدون شفافیت کافی به تقویت ارتش خود ادامه می‌دهد.»

اظهارات نخست وزیر ژاپن یک روز پس از تصویب لایحه بی سابقه افزایش هزینه‌های نظامی دولت ژاپن است که باید از سوی پارلمان این کشور تصویب شود. در صورت تصویب، بودجه نظامی ژاپن برای سال جاری به رکورد ۶.۱ تریلیون ین (۵۳.۲ میلیارد دلار) می‌رسد که در مقایسه با سال قبل ۱۵ درصد افزایش دارد. بر اساس این طرح، توکیو، موشک، موشک ضد زیردریایی و تسلیحات نظامی بیشتری خریداری خواهد کرد.

بیانیه فومیو کیشیدا و همچنین افزایش هزینه‌های نظامی، مخالفت منتقدان دولت را برانگیخته است. بحث در اینجا، قابلیت حمله به پایگاه دشمن است، که مخالفان استدلال می‌کنند که ماده ۹ قانون اساسی ژاپن را که پس از پایان جنگ جهانی دوم بر توکیو تحمیل شد، نقض می‌کند. ماده مذکور جنگ را به عنوان وسیله‌ای برای حل و فصل مناقشات بین المللی غیرقانونی دانسته و آن را ممنوع کرده است.

منتقدان دولت کیشیدا معتقدند که به جای افزایش هزینه‌های دفاعی، مقامات ژاپنی باید بیشتر برای مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اجتماعی هزینه می‌کردند، زیرا ژاپن سریع‌ترین نرخ پیری جمعیت در جهان را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار