اجرای طرح زاگرسانه در جنگل‌های نمشیر بانه

طرح زاگرسانه در راستای توسعه و احیای جنگل‌های زاگرس با همکاری انجمن‌های محیط زیستی کردستان و دوچرخه سواران بانه در جنگل‌های برده رش و پیاوین بانه با کاشت نهال و بذر بلوط اجرا شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، فواد حسنی سخنگوی انجمن محیط زیست بانه (پاژین) با اشاره به اهمیت احیای جنگل‌های زاگرس گفت: طرح طرح زاگرسانه در راستای توسعه و احیای جنگل‌های زاگرس از سال ۹۷ به منظور احیای جنگل‌های زاگرس برگزار شده و بخشی از جنگل‌های زاگرس با اجرای این طرح احیا شد.

حسنی افزود: روز جمعه به منظور احیای جنگل‌های زاگرس، جنگل‌های منطقه پیاوین و برده رش در بخش نمشیر با کاشت ۴۰ نهال بلوط و ۲۰۰ بدز بلوط احیا شد.

او با اشاره به اینکه در این طرح ۳۵ نفر از دوچرخه سواران بانه شرکت کردند اظهار داشت: در سال‌های اخیر به دلیل آتش سوزی جنگل‌های زاگرس و زمین خواری توسط افراد سودجو و فرصت طلب بخش زیادی از جنگل‌های زاگرس از بین رفته که انجمن‌های محیط زیستی در راستای احیا و توسعه این جنگل‌ها طرح زاگرسانه را اجرا می‌کنند.

سخنگوی انجمن محیط زیست بانه (پاژین) ادامه داد: در صورتی که روند تخریب جنگل‌های زاگرس همچنان ادامه داشته باشد تا ۳۰ سال آینده تمام جنگل‌ها از بین می‌رود و منطقه به بیان تبدیل می‌شود.

حسنی با اشاره به اینکه فرهنگ مردمان منطقه زاگرس با طبیعت آن آمیخته است گفت: کوه‌ها نقش مستقیم و بسیار بالایی در محیط زیست دارند مانند سدی در برابر جریانات هوا قرار می‌گیرند و این موجب بروز بارش در ارتفاعات می‌شود کوه‌ها حلقه‌ارتباطی گردش آب میان رطوبت موجود در جو با جریان‌های سطحی هستند.

این عضو انجمن محیط زیست (پاژین) بانه اضافه کرد: پوشش گیاهی، جنگل‌ها و مراتع جزو سرمایه‌ها و ثروت ملی محسوب می‌شوند و حفاظت از این گنجینه‌های ارزشمند در توسعه پایدار و آبادانی کشور نقش مهمی ایفا می‌کند.

انتهای پیام/م

برچسب ها: زاگرس ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.