معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۱۵۰ هزار راس دام سبک و حدود ۲ هزار راس دام سنگین علیه بیماری تب برفکی از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه در این استان واکسینه شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، مسعود اصغری معاون سلامت اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: تب برفکی بیماری عفونی، ویروسی و اغلب کشنده در دام‌های اهلی و وحشی است و در ۷۰ گونه جانوری تاکنون گزارش شده و به علت واگیری شدید و علایم بالینی باعث خسارات اقتصادی سنگینی به صنعت دامداری کشور می‌شود.

وی گفت: از جمله علایم این بیماری می‌توان به بروز تب در دام بیمار و به دنبال آن ظهور تاول در دهان و پا‌ها اشاره کرد و این بیماری در صورت تماس با دام آلوده، تجهیزات دامداری، غذا و لباس آلوده، حمل و نقل و ... در سطح وسیعی منتشر می‌شود.

معاون سلامت دامپزشکی سیستان و بلوچستان افزود: کنترل و پیشگیری از این بیماری منوط به همکاری دامداران در انجام واکسیناسیون موثر و به موقع دام ها، قرنطینه کردن دام مبتلا، کنترل تردد و نقل و انتقال دام‌ها است و در انتشار بیماری حمل و نقل غیرمجاز و دام قاچاق نقش مهمی ایفا می‌کند.

وی بیان کرد: واکسیناسیون بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار راس با اولویت دام‌های عشایر و روستاییان تا پایان سال در دستور کار این اداره کل است.

اصغری از دامداران خواست؛ با توجه به اصل مهم پیشگیری بهتر از درمان است با پرداخت هزینه ناچیز واکسیناسیون در مقایسه با ارزش دام ها، باید با مشورت دامپزشک از طریق مراکز مایه کوبی دامپزشکی و با در نظر داشتن دوره ایمنی زایی واکسن ها، نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام و از بروز تلفات و تحمیل هزینه‌های درمانی و گسترش بیماری در دامداری و منطقه جلوگیری کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار