ضرورت داشتن نگاه ملی به مشکل تنش آبی

امام جمعه تبریز گفت: تنش آبی یک ابر چالش چند وجهی و مشکل کم‌آبی یک موضوع ملی است.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین آل‌هاشم امام جمعه تبریز در خطبه‌های نماز جمعه تبریز که در مصلای امام خمینی این شهر با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد گفت: نباید صرفا با نگاه منطقه‌ای و استانی به مشکل کم آبی نگاه کرد و از دولت انتظار حل مشکل تنش آبی را در یک یا ۲ روز داشت.

وی اظهار کرد: یک وجه تغییرات اقلیمی جهانی و گرم شدن کره زمین است و وجه دیگر شرایط اقلیمی در ایران است که به دلیل دوری از دریا‌های بزرگ مشکل کم آبی داریم و البته کاهش نزولات آسمانی را نباید فراموش کنیم.

خطیب نماز جمعه تبریز افزود: مشکل کنونی فقط کمبود آب نیست بلکه مشکل کمبود ضعف مدیریت آب است به طور مثال می‌توان با سیستم آبیاری قطره‌ای و پرهیز از روش‌های کهنه و کانال کشی و زهکشی کم هزینه‌تر از منابع آب موجود استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم ادامه داد: از طرفی فقدان آینده نگری در منابع آبی موجب شده است ایجاد صنایع مهم و مادر، سدسازی و پروژه‌های انتقال آب از سال ۱۳۵۰ (نیم قرن) که با شدت و ضعف ادامه دارد به وضعیت کنونی منجر شده است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: همه باید بدانیم راه حل اصلی مشکل تنش آبی زمان بر بوده و چند جانبه و پیچیده است و نباید از دولت انتظار حل مشکل تنش آبی را در یک یا ۲ روز داشته باشیم.

امام جمعه تبریز گفت: مردم قهرمان آذربایجان امروز در نماز باشکوه جمعه تبریز از تمام مسئولان کشوری و استانی می‌خواهند به موضوع کم آبی در استان ما و خشکی دریاچه ارومیه توجه ویژه داشته باشند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌ها با تبریک روز بسیج اظهار کرد: امروز در مصلا شاهد صحنه‌های بودم که احساس غرور کردم، وجب به وجب مصلا پر از بسیجیان بود و حلقه‌های صالحین را تشکیل داده بودند و امیدواریم برنامه‌ریزی شود تا همیشه این حلقه‌های صالحین در مصلا قبل از نماز جمعه تشکیل شود.

خطیب نماز جمعه تبریز با بیان اینکه تکریم بسیج احترام به مردانگی و مروت است گفت: بسیجیان باید بدانند که بسیجی بودن شاخصه‌هایی دارد و بسیجی باید پرهیزکار و اهل از خود گذشتگی، با محبت، معتقد به نظام اسلامی، با شهامت، مردمی، با علم و آگاهی، منظم و آماده برای رزم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آل‌هاشم تصریح کرد: بسیج متعلق به مردم است همان گونه که امام خمینی (ره) تشخیص داده بودند، بسیج همچنان با استقامت و استوار در مقابل دشمنان نظام ایستاده و یک فرهنگ و تفکر است.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ضمن گرامیداشت سالروز شهادت آیت‌الله مدرس در تشریح ویژگی‌های مجلس تراز انقلابی خاطرنشان کرد: امام‌خمینی (ره) فرمودند «مجلس در راس امور است» چراکه ریل‌گذاری در امور برعهده‌ مجلس است و دستگاه‌های اجرایی باید براساس قوانین تصویب‌شده در مجلس انجام‌ وظیفه کنند.

وی با تاکید بر اینکه نمایندگان مجلس باید در تراز انقلاب و همراه مردم باشند افزود: اقتدار مجلس باید به دست خود مجلسی‌ها به وجود بیاید و نمایندگان باید این اقتدار را حفظ و تقویت کنند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم همچنین با اشاره به پنجمین سالگرد درگذشت زائران قطار «تبریز-مشهد» ادامه داد: متأسفانه بعد از گذشت ۵ سال از این حادثه تلخ، مسببان اصلی مشخص و مجازات نشده‌اند؛ از دستگاه قضایی می‌خواهیم تا مسببان اصلی این حادثه را شناسایی و مجازات کند.

خطیب جمعه تبریز در ادامه خطبه‌های نماز جمعه تبریز گفت: تقوا انسان را در برابر تهاجمات نفس اماره صیانت و محافظت می‌کند و هیچ انسانی نمی‌تواند بدون تقوا مسیر سعادت را به پایان برساند و دشمن قسم خورده انسان شیطان است که همیشه در کمین انسان است.

وی افزود: مشکل از جایی شروع می‌شود که شیطان با وعده‌های خود انسان را به کام گناه می‌کشاند و فردای قیامت انسان را به خاطر قبول وعده‌هایش تحقیر خواهد کرد.

نماینده ولی فقیه در استان نخستین گام تربیت فرزند صالح را انتخاب همسر صالح دانست و اضافه کرد: صفات اخلاقی مادر به فرزندان منتقل می‌شود و ما مقابل فرزندان خود در انتخاب مسیری که صفات شایسته‌ای نداشته باشد مسئول هستیم.

وی اضافه کرد: تمام مسئولان باید برای حل مشکلات اقتصادی چاره‌ای بیندیشند که این مسئله عامل مشکلات فرهنگی و مشکلات جوانان در بحث ازدواج است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.