به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته اخباری درباره «جزئیات بازگشایی مدارس با وجود کرونا و آلودگی هوا»، «کمین آسیبهای اجتماعی برای نوجوانان و راهکارهای فراموششده در آموزش و پرورش» و «چرا مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد نمیکند؟» سپری شد که در ادامه مشروح این اخبار آمده است:
جزئیات بازگشایی مدارس با وجود کرونا و آلودگی هوا
حسن محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران درباره آمادگی مدارس برای بازگشایی اظهار کرد: از نیمه شهریور همکاران در حال پیگیری وضعیت بهداشتی، کنترل فضای فیزیکی و تهویه مناسب کلاسهای درس هستند و بیش از ٣ هزار بازدید با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفته است.
او در مورد فعالیت بوفههای مدرسه در ایام بازگشایی گفت که در مورد بوفه و پایگاه تغذیه سالم صراحتا در دستورالعمل اعلام شده است که به هیچ عنوان اجازه بازگشایی نداریم و این موضوع حتی در مورد آبخوری های سنتی هم مصداق دارد؛ علاوه بر آن در مدارس اجازه سرو غذای گرم برای دانش آموزان و معلمان نیست تا با رعایت این موارد وضعیت بهداشتی قابل کنترلی داشته باشیم.
کمین آسیبهای اجتماعی برای نوجوانان و راهکارهای فراموششده در آموزش و پرورش
مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در حوزه راهنمایی و مشاوره در شرایط کنونی، آموزش و پرورش ملزم به تامین مشاور برای متوسطه اول است بنابراین بخش زیادی از مشاوران به این دوره منتقل شدند که این کار از سال تحصیلی ۴-٩٣ به جریان افتاد و مشاوران در دوره اول متوسطه استقرار پیدا کردند.
او اضافه کرد: در شرایط کنونی در این مقطع تحصیلی به سبب انجام هدایت تحصیلی در چارچوب قانونی تعریف شده مشکلی نداریم و بیش از ٩٠ درصد مدارس مشاور دارند، اما درخواست داریم با توجه به حساسیتهای دوره متوسطه دوم و هم دوره ابتدایی که شکل گیری خیلی از رفتارها و ارزشهای فردی در این برهه زمانی است، نیروی متخصص در این حوزه حضور داشته باشد که با تصویب این سند میتوانیم این حوزه را پوشش دهیم.
شکوهی با اشاره به اینکه در تامین نیرو با مشکل مواجه هستیم و سند یاد شده میتواند شاخصها را تغییر میدهد و براساس شاخصهای جدید نیاز به مشاور داریم، گفت: البته در باره زمانی پنج ساله اخیر نزدیک به ۴ هزار مشاور مجوز استخدام کردیم، ولی چون حدود ٢ هزار بازنشسته داشتیم که از خارج از مجموعه شدند، همچنان مشکل کمبود مشاور مشهود است.
چرا مجلس به وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش اعتماد نمیکند؟
محی الدین محمدیان رئیس اسبق سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره انتخاب وزیر آموزش و پروش و شرایط کنونی که در روند سکانداری این وزارتخانه وجود دارد، اظهار کرد: به اعتقاد بنده امروز وضعیت آموزش و پرورش بسیار حساس است علاوه بر آن که دستگاه بسیار مهمی است همچنین برونداد آن تاثیر مستقیم بر ملت سازی و دولت سازی دارد.
او ادامه داد: بنابراین هرگونه تاخیر و بیتوجهی در مسائل مربوط به تعلیم و تربیت به این حوزهها ضربه سنگینی میزند، امروز به شدت نیازمند آن هستیم تا مسئله انسجام و وحدت ملی همچنین دولت مقتدر به آن پرداخته شود و اگر آموزش و پرورش را در نیابیم در تامین این نیاز بسیار اساسی یعنی دولت منسجم و ملت مقتدر دچار آسیب میشویم همچنانکه در حوزه نظام سازی عرصههای سلامت و بهداشت، اقتصاد و آموزش و پرورش سهم بسزایی دارد.
به گفته این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت، در بسیاری از اسناد بالادستی مانند سند تحول آموزش و پرورش، نقشه جامع علمی کشور و مهندسی فرهنگی که در شرایط فعلی تصویب و باید اجرایی شود همه به نوعی با آموزش و پرورش در ارتباط هستند و گره اصلی آنها در همین نهاد خواهد بود؛ اگر در آموزش و پرورش مدیریتی مستقل به روز و کارآمد نداشته باشیم تا نتواند مولفههای اصلی آموزش و پرورش را بشناسد، دچار مشکل میشویم.
شروط حضور دانش آموزان در مدارس/ آغاز آموزش حضوری حدود ۹ میلیون دانشآموز
علیرضا کمرئی سخنگوی آموزش و پرورش در بازگشایی مدارس در بخش خبری رادیویی با اشاره به بازگشایی مدارس در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و ابتدایی از امروز اظهار کرد: در سومین دوره از بازگشاییها، بالغ بر ۸ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز راهی مدرسه برای شروع فعالیتهای حضوری میشوند.
او تاکید کرد که دانش آموزانی که روز حضور آنها محدود به چد روز شده است باید با مراعات شیوهنامههای بهداشتی در مدرسه حاضر شده تا نوبت به گروههای بعدی برسد.
کمرئی درباره مدارسی هم که هنوز اطلاعرسانی برای بازگشایی نداشتهاند، گفت: اگر تاکنون اطلاعی به دانشآموزان داده نشده است نگران نباشند تا اطلاع رسانی به آنها صورت بگیرد و این کار تدریجی پیش میرود.
تدریس با زبان اقوام مختلف ایرانی به کتابهای درسی راه پیدا میکند؟
حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی گفت که براساس همین اصل قانون اساسی در تعلیم و تربیت رسمی مجاز نیستیم غیر از زبان پارسی، زبان سایر اقوام را آموزش دهیم.
او ادامه داد: البته زبانهای اقوام مختلف کشور را معرفی میکنیم، اما با توجه به اصل یاد شده در قانون اساسی در بحث رسانهها و روزنامهها که به تعلیم و تربیت رسمی مربوط نمیشود این موارد میتوانند، مطرح شوند.
انتهای پیام/