معاون درمان دانشگاه علم پزشکی کرمانشاه گفت : هر فرد مرگ مغزی با اهدای ارگان‌ها و نسوج خود می‌تواند ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات دهد و ۵۳ نفر را از معلولیت برهاند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، روشنی معاون درمان دانشگاه علم پزشکی کرمانشاه گفت : در هر سال حدود ۱۶۰۰۰ نفر در کشور دچار سانحه تصادف می‌شوند که از این تعداد ۵ تا ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند، ولی کمتر از ۱۰۰۰ مورد منجر به اهدای عضو می‌گردد.

او گفت : میزان نیاز به پیوند عضو در کشور حدود ۲۵۰۰۰ نفر می‌باشد که از این میزان در هر روز ۷ تا ۱۰ نفر فوت می‌کنند.

روشنی افزود : در کل کشور ۱۳ مرکز پیوند قلب وجود دارد که ۷ مرکز در تهران و بقیه در شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و مشهد می‌باشد.

او افزود : در غرب کشور مرکز پیوند قلب وجود ندارد، اما دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به عنوان قطب درمان غرب کشور، آمادگی کامل را برای راه اندازی مرکز پیوند قلب را دارد و کلیه زیر ساخت‌های لازم نیز مهیا می‌باشد.

روشنی ادامه داد : آمار اهدای پیوند اعضا در کشور از سال ۹۸ تا ۹۹ حدود ۴۸درصد کاهش یافته است که یکی از علل این کاهش اپیدمی کرونا می‌باشد.

او افزود : متاسفانه در استان کرمانشاه آمار اهدای عضو وضعیت مناسبی ندارد به شکلی که در سال ۹۸ سیزده مورد، سال ۹۹ تنها یک مورد و در ۸ ماهه امسال ۳ مورد اهدای عضو داشته ایم.

او گفت : یکی‌از مهم‌ترین چالش‌های اهدای عضو در استان، رضایت نداشتن خانواده‌ها است که می‌بایست فرهنگ سازی لازم در این خصوص صورت گیرد.

روشنی گفت : هدف از تشکیل این انجمن ارتقای فرهنگ و ساختار اهدای عضو در استان، بهبود ارتقای اعضای اهدا شده و حمایت از خانواده‌ای اهدا کننده است .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.