با نزدیک شدن مذاکرات احیای برجام، برخی دیپلمات‌های غربی از بررسی گزینه‌های جایگزینِ توافق هسته‌ای از سوی آمریکا خبر دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در حالیکه زمان از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران در وین نزدیک است، شبکه خبری ان‌بی‌سی  به نقل از مقام‌های سابق آمریکا و نیز دیپلماتهای غربی مدعی بررسی گزینه‌های احتمالیِ جایگزین برجام از سوی واشنگتن و متحدان غربی آن شد.

یک مقام سابق آمریکایی در این باره مدعی شد: «مجموعه‌ای از احتمالات برای احتمال لغو شدن هرکدام از مسائل وجود دارند، من فقط متوجه نمی‌شوم چگونه ممکن است به نتیجه مطلوبی برسیم.»

بنابر ادعای مقام‌های سابق، کارشناسان و تحلیگران آمریکا و اروپا گزینه‌های احتمالی ممکن است این موارد باشند: «متقاعد کردن چین به توقف واردات نفت از ایران، تشدید تحریم‌ها، از جمله تحریم‌های مربوط به فروش نفت به چین، پیگیری یک توافق هسته‌ای که کمتر جاه‌طلبانه به نظر برسد، انجام عملیاتی که در برنامه هسته‌ای ایران خلل ایجاد کند، دستور حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران یا حمایت از اقدام نظامی اسرائیل.»

برخی مقام‌های سابق آمریکا همچنین مدعی شدند: «اگر مذاکرات برجامی در وین شکست بخورد، می‌تواند به بن‌بستی به روابط میان آمریکا و ایران منتهی شود. برنامه هسته‌ای ایران نسبت به ۱۰ سال گذشته بسیار پیشرفت کرده است. ایران چند هفته تا دو ماه با داشتن مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد، این زمان هنگام انعقاد قرارداد در دوران باراک اوباما یک سال تخمین زده می‌شد.»

یک مقام ارشد سابق آمریکایی که در دولت ترامپ و اوباما روی اشاعه تسلیحات هسته‌ای کار می‌کرد، در این باره ادعا کرد: «وضعیت الان با شرایط اواسط دهه گذشته بسیار متفاوت است.»

یک مقام اروپایی نیز مدعی شد: «ایرانی‌ها درباره بازگشت به توافق مذاکره نمی‌کنند، آن‌ها در تلاش برای مذاکره مجدد برای معامله هستند.»

یک دیپلمات غربیِ حاضر در خاورمیانه نیز مدعی شد: «انتظار ندارم نتیجه مثبت و خوبی از مذاکرات آتی داشته باشیم. شما به من یک دلیل برای تمایل بازگشت ایران به توافق ارائه دهید تا بپذیرم.»

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، به تازگی، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

تاکنون شش دور مذاکره از آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ در وین و با تلاش برای بازگرداندن توافق از سوی ایران، روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه به علاوه آمریکا (که از این توافق خارج شد) انجام شده، که آخرین دور آن در تاریخ ۳۰ خرداد ماه امسال بوده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۹ دی ۱۴۰۰
روزی یک مالباخته از فامیل را دیدم تلفنی با کلاهبردارش حرف میزد و به او گفت حالا چه برنامه ای داری نارحت شدم و گفتم برنامه اون جز دزدی نیست تو باید برای اون برنامه داشته باشی حالا ایران منتظر ابتکار عمل غرب است اصلا غرب حق ندارد ابتکار عمل داشته باشد باید فرصت هر ابتکار عملی از طرف مقابل گرفته شود. دوست آن است که تو را به حق دعوت کند هرچند از تو جفا ببیند و قطعا دشمن تو خواهد بود اگر برای خشنودی تو گناهت را تحسین کند حتی اگر مجبور به قیام بر تو شود باز از تحسین گناهت هزار بار شرافتمندانه تر است.
Iran (Islamic Republic of)
احمد فرهنگ نیا
۱۰:۵۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
تکمیلی احمد فرهنگ نیا: در واقع غرب افول خود را می داند و دراین وضعیت تنها انگیزه ای که برای غرب می ماند همانا "میراث گذاری" است. باید به گذار جامعه غربی به این مرحله کمک کنیم تا مرگی راحت داشته باشد تا سپس بعد آن همچون ققنوس از خاکستر خودش برخیزد و مثل فرهنگ چند هزاره ساله ایرانی جاودان گردد و بلوغ یابد و بداند که رنجهایی که برده(مثل جنگ جهانی دوم) او را به بخشی از میراث بشریت تبدیل کرده است
Iran (Islamic Republic of)
mahdi
۱۱:۳۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
حالت خوبه؟
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۴۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
من از تیم مذاکره کننده می خواهم حتما توی مذاکراتشان موضوع خرید هواپیماهای مسافربری مدرن را مطرح کنند . و تحریم صنایع هوایی کشورمان حذف گردد اونوقت توافقنامه را امضا کنند . یادشون نره . اینکار را بکنند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
گرفتن تضمین برای عدم خروج دوباره از توافق لازم است. البته اگه ایران بخواد خواسته های بیشتری مطرح کنه اوناهم مسائل موشکی و منطقه ای و حقوق بشر مطرح می کنند.
Iran (Islamic Republic of)
احمد فرهنگ نیا
۰۹:۰۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
اگر آنها زیر حرفشان می زنند(برجام را امضا کرده اند اما مثل ایران اجرا نمی کنند)، ایران نیز می تواند به آنها گزینه بدهد یک گزینه مناسب می تواند خلع سلاح اتمی و شیمیایی آمریکا و متحدانش باشد تا دنیا مثل ایران سلاح اتمی را کنار بگذارد و نیز اینکه نیروهایشان را از دیگر کشورها مثل خاورمیانه و آفریقا و تایوان و ژاپن و کره خارج کنند و نیز برد موشکها و هواپیمایشان مثل ایران محدود به منطقه خودشان باشد و پایگاههای غصبی مثل اسرائیل و بحرین را تعطیل کنند. اگر اینها را بدرستی عمل کردند آنگاه می توانند امیدوار باشند که با وساطت ایران دیگر ملتها از آنها غرامت تجاوزهای قبلی را نخواهند اما اگر ظرف یکی دو دهه این توافق را انجام ندهند دیگر نباید انتظار بخشش و گذشت از خونهای ریخته شده میلیونها نفر را داشته باشند و ملیت و فرهنگ غربی در سایر ملل حل و نابود خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۸:۵۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
عزیزان مشکل اینا اصلا بمب و انرژی هسته ای نیست چون خیلی از کشورها مثل پاکستان و دیگر کشورها هستند که خیلی وقت پیش صاحب این تکنولوژی شده اند ولی به ........... حساب نمیکنند این نامردهای بی وجدان با انقلاب اسلامی مشکل دارن با شیعه با غیرت مشکل دارند با اسلام مشکل دارند پس ما هم میگیم مگر ملت بمیرد علی تنها بماند مرگ بر آمریکا و گاو شیرده و بی شیر آمریکا قربون همه ولاییها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
متحدانش را نمیدونم ولی خودش کارش تضمین نداره پس گزینه ی دیگش چه صیقه ایه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
تا زمانی که دارای قدرت هسته ای نباشیم تحریمها ادامه دارد و تمام شدنی نیست ولی اگر دارای بمب هسته ای باشیم قطعا عقب نشینی خواهند کرد.
United States of America
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
قدرت هسته ای نداریم الان تو این شرایط تحریم و بدبختی هستیم بشیم قدرت هسته‌ای به فنا میریم باید با عقلانیت سیاست کرد
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۷:۳۸ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
اروپاییها وارد جنگ روانی علیه ایران شدن تا ایران وچین رو به اجبار به قبول خواسته هاشون وادار کنند اما ایران وچین بید نیستن به این بادها بلرزن سخت با اقتدار همینطور جلوشون وایسین اونا کور خوندن یک قدم به عقب نرید از بالا ودرشتی با دشمن مذاکره کنید همانطور که قران فرموده تا قدرت رو همچنان رد شما حس کنند واز شما ضعف ببینند شما رو له وخوار وذلیل میکنند چون الان اسراییل بخاطر هک منابع محرمانه نظامیشون ترسیدن وجریحتر شدن میخوان از ایران با این ادعاها قبل مذاکره زهره چشم بگیرن وشما رو بترسونند پس یک قدم عقب نشینی نکنید .والسلام
Iran (Islamic Republic of)
سرباز اسلام
۰۷:۳۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
سلام
بنظر من هرگونه پاسخگويي دولت نفياً يا اثباتاً به اين موضوع ويا هر موضوع ديگر مرتبط با برجام بايد منوط به رفع كليه تحريمها از ابتداي انقلاب اسلامي تاكنون وراستي ازمايي ان در مدت يك سال و دريافت تضمين براي خودداريدغرب از وضع تحريم تحت هر شرايط است
واين در حالي است كه تا حصول شرايط مذكور هر نوع فعاليت تحقيقاتي ونيز كسب امادگي براي اين امر هسته اي در حد اعلاى ان بايد برقرار بوده باشد كه غرب باذكش دادندايندموضوع در يك پرويخ زماني بسيار باند ما زمان خودرا از دست نداده باشيم
غرب كه از دستيابي به توافق مورد نظر خودش نا اميد شده است مي خواهد با فرسايشي كردن اين مذاكرات سرعت ايران اسلامي را بسيار كُند كند
-
ناشناس
۰۷:۰۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
جایگزینی برای برجام ندارند چون اگر داشتند و از آن بیشتر منفعت می بردند لحظه ای در ترک برجام تردید نمی کردند خود اوباما هم به این امر معترف بود
Iran (Islamic Republic of)
پارسابی
۰۶:۵۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
عقل و منطق و مصلحت و مردم میگویند دشمنی با آمریکا دیگه بسه
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۴۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
اونوقت به نظر شما آمریکا داره دشمنی میکنه یا ما ؟؟؟ ما آمریکا را تحریم کردیم یا اونها ؟! ما رفتیم اونور دنیا نزدیک آمریکا پایگاه زدیم دورتا دور و تو بیشتر کشورها یا آمریکا ؟! ما چند جنگ تابحال راه انداختمی و آمریکا چند تا ؟! آمریکا اینور جهان تو آبهای سرزمین نزدیک ما و گاهی هم میاد تو آبهای ما و ناوهاش دائم درحال گشت هستن واقعا چه غلطی میکنه اینجاها ؟؟! به ما میگه موشک نسازید، انرژی اتمی نداشته باشید ، هرچی گفتم بگید چشم و.... ! حالا ما هم باید بگیم چشممم؟؟! اصلا اگه همین موشک و قدرت را نداشتیم والا امارات که یه وجب کلا کل کشورشه به ما حمله میکرد چه برسه به عربستان و.... ! پس خواشا یه کم فکر کنی بد نیست . و ما که رفتیم پای مذاکره و برجام هم به تائید همه کشورهای عضو رسید ما زدیم زیرش یا آمریکا ؟؟! حالا میگید دشمنی نکنیم !! آره دیگه ما دشمنی میکنیم و آمریکا خیرمارو میخواد !!
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۶:۲۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
اگر ما بمب اتم بسازیم آمریکا و متحدانش چه غلطی می‌توانند بکنند؟!
بالاتر از سیاهی رنگی نیست.
و یا اینکه
خود کرده را هیچ تدبیر نیست.
Canada
ناشناس
۰۵:۴۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
تنها چاره تون قبول پیشرفت های ایران زمین و انرزی هسته ای
است. و
برگشتی وجود ندارد
فقط باید تحریم های ظالمانه و عیر انسانی را ور دارید
تا همه در ارامش زندگی کنتد
پای روی دم شیر نگذارید
هیچ اتفاق بدی نمیافتاد
در عرص 200 سال ایران زمین به کشوری حمله نکرده
فقط موی دماع شون نشوید و بس
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۳:۳۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
لطفا لطفا از شما اصاحب رسانه تقاضا مندیم که به تیم مذاکره کننده تاکید کنید حتما اگر قرار بر امضای هر گونه سندی وتوافقی دراین مذاکرات باشد عاجزانه از مقامات مذاکره کننده میخواهیم که فقط متن حتما به زبان فارسی باشد وطرفهای مقابل توافقنامه به زبان فارسی را امضاکنند تا مثل دفعه قبل از متن انگلیسی توافق باب دل خودشان تفسیر نکنند.البته اینم بگم بعضی کلمات انگلیسی بیش از 50 معنی مختلف دارند و همین امر باعث سو استفاده میشود.
مدیر پایگاه باشگاه خبرنگاران جوان
۰۳:۳۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
ممنون علیرضا جان، حتما این نکته رو به مذاکره کنندگان هسته ای اطلاع خواهیم داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۳۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
چقدر خوب تهدید می کنند که اگه توافق نشه مثلاً تحریم بیشتر میشود یا حمله نظامی انجام میدهیم واقعا مضحک هست من به عنوان یک ایرانی نمی دونم حرص بخورم یا بخندم من یک آدم غیر سیاسی و عادی هستم می‌دونم اگه می‌توانستند محموله های نفتی که چین از ایران میخرد را جلوی آن را بگیرند و بلوف نمی زدن که می توانیم ولی جلوی صادرات نفت ایران به چین را نمیگیریم؟دوما اگر با حمله نظامی می‌توانستند جلوی پیشرفت توسعه هسته ای ایران را بگیرند یک لحظه را هم تلف نمی کردند به گفته رهبری عزیز ما ساختن بمب هسته ای را انسانی نمی دانیم و با آموزه های دینی ما سازگار نیست و گرنه اگر می‌خواستیم بسازیم میساختیم و آمریکا هم هیچ غلطی نمی توانست بکند اسرائیل که هیچ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
باز دوباره گزینه گزینه شروع شد...! ((((( روکه بدی آسترهم میخوان ....)))))))

هیهات من الذله
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۰۱:۱۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
عمرا اینا با هسته ای شدن ما مشکلی داشته باشن فقط دنبال بهانه اند که تحریم کنن والا اینا اگه تعهد قابل اطمینان بدن که تحریما رو ورمیدارن ما همین امروز بوشهر رو صاف میکنیم
آخرین اخبار