مدیر پایانه صادراتی پناه آباد تاکستان گفت: ۹۰ درصد از محصولات کشاورزی استان قزوین به کشور‌های حوزه خلیج فارس و ۱۰ درصد هم به روسیه صادر می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، قهرمانی مدیر پایانه صادراتی پناه آباد تاکستان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: روزانه ۵ تریلی محصولات کشاورزی به کشور‌های اروپایی و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

به گفته قهرمانی، ۷۰ درصد از پایانه صادراتی پناه آباد، با هزینه شخصی راه اندازی شده است و قرار بود به ما وام بدهند که تاکنون هیچ وامی دریافت نکردیم.

مدیر پایانه صادراتی پناه آباد تاکستان خاطرنشان کرد: گوجه فرنگی، انگور، شلیل، هندوانه و فلفل دلمه ای، از جمله محصولات کشاورزی صادر شده از پایانه صادراتی پناه آباد تاکستان به کشور‌های اروپایی و حوزه خلیج فارس است.

وی افزود: ۱۴ نفر به صورت دائم در پایانه صادراتی پناه آباد مشغول به کار هستند و در زمان کشت و برداشت محصول ۳۵۰ نفر اشتغالزایی شده و برای حمل و نقل هم حدود ۵۰ نفر مشغول به کار هستند که در کل برای حدود ۵۰۰ نفر شغل ایجاد شده است.

قهرمانی تصریح کرد: زیرساخت‌های فعالیت در پایانه صادراتی پناه آباد مهیاست، اما به دلیل سخت گیری در صدور مجوزها، سرمایه گذاران کمتر تمایل پیدا می‌کنند تا در این زمینه فعالیت کنند.

وی افزود: محصولات تبریز و زنجان در پایانه صادراتی پناه آباد بسته بندی می‌شود و در همدان و حاجی آباد بندرعباس هم دو واحد بسته بندی محصولات کشاورزی فعالیت می‌کنند.

مدیر پایانه صادراتی پناه آباد تاکستان با بیان اینکه این پایانه به هیچ وجه محصولات باغی و کشاورزی را به صورت فله‌ای صادر نمی‌کند، گفت: در حال حاضر بسته بندی محصولات کشاورزی استان قزوین مورد پسند کشور روسیه و کشور‌های حوزه خلیج فارس قرار گرفته است و استقبال خوبی از برند قهرمان صورت گرفته است.

وی افزود: ۹۰ درصد از محصولات کشاورزی استان قزوین به کشور‌های حوزه خلیج فارس و ۱۰ درصد هم به روسیه صادر می‌شود.

لزوم برند سازی محصولات باغی و کشاورزی استان قزوین

مصلایی، مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: برای صدور مجوز فعالیت پایانه صادراتی پناه آباد، نیازمند ۸ استعلام بودیم که در نهایت، اوایل امسال مجوز فعالیت این پایانه صادر شد.

وی افزود: پروانه فعالیت صنایع غذایی و تبدیلی باید سریعاً صادر شود و ما در این زمینه به سرمایه گذاران کمک می‌کنیم.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین خاطرنشان کرد: کارشناشان غذا و دارو، جهاد کشاورزی و حتی دامپزشکی بر روند بسته بندی و صادرات پایانه صادراتی پناه آباد نظارت می‌کنند تا محصولی سالم به دست مصرف کنندگان و همچنین صادرات برسد.

وی افزود: در استان قزوین فقط یک پایانه صادراتی به نام شمس آذر در آبیک داریم که مجوز پایانه از سوی توسعه تجارت در تهران صادر شده است.

مصلایی تصریح کرد: مجوز‌های سردخانه، انبار، سورتینگ، بسته بندی و فرآوری پایانه صادراتی پناه آباد از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان صادر شده است.

وی افزود: سرمایه گذاران و کشاورزان خرد می‌توانند با تشکیل اتحادیه، نسبت به صادرات محصولات با کیفیت شان اقدام کنند.

مدیر صنایع تبدیلی و تکمیلی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه کشمش استان قزوین با برند ملایر در کشور روسیه به فروش می‌رسد، گفت: بسیاری از مواد اولیه کشاورزی استان قزوین متأسفانه خام فروشی می‌شود و باید با برندسازی، محصولات باغی و کشاورزی استان قزوین را به نام همین استان در دنیا به فروش برسانیم.

وی افزود: رایزن‌های ایران در کشور‌های دنیا باید در زمینه برند سازی محصولات ایرانی از جمله محصولات کشاورزی استان قزوین فعالیت کنند تا بتوانیم از رقبای بین المللی پیشی بگیریم.

به گفته مصلایی، از سال آینده نزدیک ۲۰ هزار تن از محصولات کشاورزی استان قزوین در همین پایانه صادراتی فرآوری می‌شود.

وی افزود: محصول سالم باید از نظر میزان کود و سموم، مجوز‌های لازم را دریافت کرده باشد و ۷۳ نفر مسئول کنترل کیفیت باغات در استان قزوین فعالیت می‌کنند و در تلاش هستیم تا محصولات صادراتی استان به دلیل باقیمانده سموم، از بازار‌های جهانی برگشت نخورد.

لزوم استقرار گمرک در پایانه صادراتی پناه آباد

طاهری، فرماندار تاکستان هم در گفت و گوی تلفنی با برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: منطقه خرمدشت شهرستان تاکستان و به ویژه روستای پناه آباد، بارانداز محصولات باغی و صیفی است و اشتغالزایی خوبی در این پایانه صادراتی ایجاد شده است.

وی افزود: نمایندگان مجلس و همچنین مسئولان استان از پایانه صادراتی پناه آباد بازدید کردند و تلاش کردیم امکانات زیرساختی برای این پایانه فراهم کنیم.

فرماندار تاکستان خاطرنشان کرد: برای تصویب پایانه صادارتی دائمی، نیازمند مصوبه استانی هستیم که بتوانیم امکانات گمرک، بیمه و بانک را برای این پایانه صادراتی مهیا کنیم.

وی افزود: اگر گمرک در این منطقه مستقر شود در زمینه صادرات محصولات سیفی از جمله گوجه فرنگی، مشکلات کشاورزان و صادرکنندگان حل و فصل می‌شود.

طاهری تصریح کرد: در صورت استقرار گمرک می‌توانیم حدود ۲۰ میلیون دلار صادرات را به جای سایر استان‌های کشور، در استان قزوین ثبت کنیم.

لزوم تسریع صدور مجوز پایانه صادراتی پناه آباد

نبیل، مدیرکل مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری قزوین هم در ارتباط تلفنی با برنامه گفت وگوی ویژه خبری گفت: صادرات، یکی از اولویت‌های استان قزوین است و اگر موردی به استانداری ارجاع شود، سریعاً پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: اگر صادرکنندگان با مشکل روبه رو شدند، سریعاً به معاونت اقتصادی استانداری مراجعه کنند.

مدیرکل مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری قزوین خاطرنشان کرد: فعالان حوزه صادرات باید نخست مجوزهایشان را از مسیر درست دریافت کنند.

وی افزود: تسهیلات تبصره ۱۸ به کسانی که مجوز‌های رسمی را دریافت کرده اند، اعطا می‌شود و اگر بانکی از این موضوع سرباز بزند، موضوع را پیگیری کرده و به نتیجه می‌رسانیم.

نبیل تصریح کرد: اگر سرمایه گذاران استان به ویژه سرمایه گذاران بخش کشاورزی در پایانه صادراتی پناه آباد، با مشکلاتی روبه رو هستند، مستندات شان را به کمیته بررسی مشکلات سرمایه گذاران معاونت اقتصادی استانداری ارسال کنند.

وی افزود: پایانه صادراتی پناه آباد تاکستان علیرغم فعالیت گسترده در زمینه صادرات گوجه فرنگی و صیفی جات، در لیست پایانه‌های صادراتی استان قزوین قرار ندارد و امیدواریم مجوز‌های فعالیت این پایانه زودتر صادر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار