عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بانک ها و عدم کارآزموده بودن تیم های اقتصادی بانک ها را دو عامل اصلی عدم تحقق بانکداری اسلامی می داند.

 

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، علت اجرا نشدن بانکداری اسلامی را دو عامل عدم تمایل بانک ها و  دارا نبودن تیم کارآزموده اقتصادی در بانک ها می داند.

بانکداری اسلامی موضوعی است که در کشور مطرح و برای اجرایی شدن آن قوانینی نیز تصویب شد.

زنگنه در ابتدا بانک‌ها را عامل اصلی عدم وجود بانکداری اسلامی می‌داند و توضیح می‌دهد: عامل اصلی بانک‌ها هستند که نمی‌خواهند در ریسک مشارکت کنند. اصل اساسی در بانکداری، مشارکت است و نهاد تسهیلات گیرنده با نهاد تسهیلات دهنده باید به یک نوع مشارکت برسند.  

قوانین مربوط به بانکداری اسلامی تصویب شده در کشور، قانون عملیات بانکداری بدون ربا است که در سال ۶۲ به تصویب رسید تا با اجرای آن قانون پایه‌های نظام بانکی از عملیات ربوی فاصله بگیرد و به سمت عملیات بانکداری بدون ربا حرکت کند.

به گفته‌ این مقام مسئول، مشارکت ممکن است مرابحه، عقد مشارکت و ... باشد. متاسفانه نظام بانکی ماخودش را یک بنگاه اقتصادی می‌داند و عملا تنها شیوه جذب منابعش سود سپرده گذاران است. به این دلیل بانک‌ها نمی‌پذیرند که به صورت عقود اسلامی مشارکت کنند، به این صورت پولی که در بانک گذاشته می‌شود را با سود ماهانه و سالانه تضمین می‌دهند و بانک‌ها مجبور هستند این سود را تضمین کنند.  

به گفته‌ این نماینده مجلس، بانک‌ها به دلیل مباحث اقتصادی و عدم توانایی این تیم‌های غیر کارآزموده در قراداد‌ها مشارکت نمی‌کنند و به همین دلیل به همین روال فعلی عملی می‌کنند و این عوامل باعث عدم رخ دادن بانکداری اسلامی است.  

زنگنه راهکار حل این مشکل را اصلاح رویه بانک‌ها می‌داند و می‌گوید: تا بانک مرکزی و سایر بانک‌ها به این عزم نرسند و بدنه کارشناسی خودشان را توانمند نکنند اتفاقی نمی‌افتد. در حال حاضر، چون بانک‌ها توان مشارکت را ندارند برایشان راحت‌ترین کار این است که قراداد مشخصی با سود معینی ببندند.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
کدام نهاد یا سازمان در این کشور اسلامی است که بانکش باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
من نمیدونم چرا فکر میکنند تو این کشور اسلامی برای اسلامی شدن بانکداری باید به بانکها اجازه انتخاب داد ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
خدا طرف ریسک پذیراست
آخرین اخبار