دلایل تعطیلی کارخانه‌های تولید نخ نایلون و راهکارهای رفع مشکلات موجود در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کاظمی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران و افسانه محرابی مدیر کل دفتر نساجی وزارت صمت امشب یکم آذرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی تعطیلی کارخانه‌های تولید نخ نایلون، علت و راهکارها پرداختند.

محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی وزارت صنعت با اشاره به اینکه یک شرکت الیاف در شهریار  تعطیل شده است گفت: این شرکت تا سال ۹۸ فعالیت می کرد. این واحد قدمت زیادی دارد از سال ۴۸ شروع به کار کرده است. این کارخانه زیر مجموعه بنیاد مستضعفان است.

به گفته این مقام مسئول پیگیری های خاصی جهت راه اندازی این واحد صورت گرفت، سال ۹۷ از این واحد بازدید کردیم و فردی را در آنجا مستقر کرده بودم که درصدد بود کارهای زیادی انجام دهد. در سال ۹۸ تغییر مدیریت صورت گرفت و ستاد تسهیل برای این واحد تشکیل شد، ما پیگیری‌های لازم را در این زمینه داشتیم که چرا این کارخانه به این وضعیت افتاده است. دویست تن مواد اولیه آن جا بود ولی کاری صورت نمی گرفت.

مدیر کل دفتر صنایع نساجی وزارت صمت با اشاره به اینکه این واحد باید با توانی که دارد حداکثر تولید را داشته باشد اظهار کرد: نظر ما این است که این کار حتماً انجام شود و پیگیر این قضیه هستیم تا اینکه ستاد تسهیل در استان تهران تشکیل شد و باید بنیاد مستضعفان به ما برنامه ارائه می کرد لذا مصوبات ستاد تسهیل این بود که تغییر کاربری نداشته باشد.

به گفته محرابی  بحث خصوصی‌سازی این شرکت در مقطعی به اشتباه دنبال شد .

در ادامه شاهین کاظمی عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به دلیل تعطیلی الیاف شهریار گفت: صنعت نساجی با زنجیره های صنایع مختلف سر و کار دارد و در نهایت الیاف تولید می‌شود. این شرکت هم واحد پتروشیمی دارد و پلیمر را تولید می‌کند و همچنین واحد تولید نخ را دارد لذا وقتی این خط وارد مرحله تولید شود در زنجیره پایین‌دستی ارزش افزوده زیادی می‌تواند داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در طی چند سال اخیر اختلاف قیمت بین نایلون و پلی استر ایجاد شده است و این مسئله باعث شده تا خریداران نایلون اقشار خاصی باشند ادامه داد: به مرور که قیمت ارز بالا رفت اختلاف قیمت نخ نایلون و پلی استر زیادتر شد و بازار تمایل به خرید ارزان داشت و لذا فشاری به این کارخانه آمد و محصولشان خریدار کمی داشت.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع نساجی ایران با اشاره به اینکه شرکت الیاف شهریار تعطیل شد گفت: مواد اولیه صد در صد از خارج وارد می‌شود. ماشین آلات این شرکت و شرکت پارسیلون عمدتاً نوسازی نشده است و لذا زنجیره‌ای را تکمیل کرده اند اما قسمت های اصلی کارخانه در فاز نوسازی قرار نگرفته است. ما مزیت نسبی مواد اولیه را از دست داده‌ایم و از تکنولوژی عقب مانده‌ایم اما قیمت مواد اولیه بالا رفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
بهتر که بسته است لباسهای نایلونی پدر پوستمان را دراورده
آخرین اخبار