سفارت آمریکا در صوفیه، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به «روسی» خواندن شبه‌جزیره کریمه توسط رئیس‌جمهور بلغارستان واکنش نشان داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سفارت آمریکا در صوفیه، پایتخت بلغارستان، امروز (دوشنبه) اعلام کرد که واشنگتن نسبت به اظهارات رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان شدیدا نگران است.

رادف که روز یکشنبه برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور بلغارستان برگزیده شده، متعهد شده است که روابط نزدیک خود را با متحدان بلغارستان در ناتو حفظ کند، اما همچنین خواستار روابط با روسیه شده است.

رادف در مناظرات انتخاباتی خود شبه‌جزیره کریمه را «روسی» خوانده و از بروکسل خواسته بود تا گفت‌و‌گوها با مسکو را از سر بگیرد. ضمنا رئیس جمهور فعلی بلغارستان در مناظرات بر بی‌نتیجه بودن تحریم‌های غرب علیه روسیه تاکید کرده بود.

اکنون سفارت آمریکا در بلغارستان در بیانیه‌ای نسبت به «روسی» خواندن شبه‌جزیره کریمه ابراز نگرانی کرده و گفته است: «آمریکا عمیقا نگران اظهارات اخیر رومن رادف، رئیس جمهور بلغارستان است که در آن از کریمه به عنوان [منطقه ای] روسی نام می‌برد.»

در ادامه این بیانیه آمده است که آمریکا، گروه هفت، اتحادیه اروپا و ناتو همگی به طور واضح بر اینکه کریمه بخشی از اوکراین است توافق نظر دارند.

گفتنی است اظهارات رادف در مورد کریمه باعث تظاهرات مردم در اوکراین و دریافت نقدهای منفی در خود بلغارستان شده است.

تنش‌ها بین کی‌یف و مسکو به دنبال آنچه آمریکا «فعالیت‌های نظامی غیرعادی» در نزدیکی مرز اوکراین و روسیه می‌خواند بالا گرفته است. از سوی دیگر، روسیه از افزایش فعالیت‌های ائتلاف ناتو در مرزهای خود شکایت کرده است.

گفتنی است بلغارستان یکی از نزدیک‌ترین متحدان اتحاد جماهیر شوروی بوده است. این کشور روابط فرهنگی، تاریخی و اقتصادی نزدیکی با روسیه دارد که شریک اصلی این کشور در زمینه انرژی باقی مانده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۱۰ آذر ۱۴۰۰
همه به امریکا وصل هستن نباشن گرسنه ان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
آمریکا از بیست هزار کیلومتر اونورتر چکار به ملیت مردم اونجا داره ‌؟؟؟
آخرین اخبار