رمزگشایی از اهداف بازی‌های ضدایرانی با ساختاری غیراخلاقی

برخی بازی‌های‌های رایانه‌ای به سلاحی برای بازی‌ساز‌های غربی تبدیل شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، درست یا غلط، در چندین سال اخیر بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی به بخش بزرگی از سرگرمی‌های نوجوانان و کودکان تبدیل شده اند. سرگرمی که می‌تواند روی آن‌ها تاثیرات زیادی داشته باشد. عمده این بازی‌ها نیز از سوی استودیو‌ها و بازی‌ساز‌های غربی تولید و عرضه می‌شوند و بیشتر آن‌ها نیز هدفی فراتر از سرگرم کردن مخاطبان دارند.

این بازی‌ساز‌ها گاهی به دنبال نهادینه کردن هدف یا موضوعی در ذهن مخاطب هدف خود یعنی کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان هستند. البته می‌توان ادعا کرد که کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان یک کشور مخاطب اصلی این تهاجم‌های فرهنگی هستند. یکی از این اهداف که در سال‌های اخیر نیز شاهد آن بودیم، تولید بازی‌هایی است که به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم ارزش‌های ایرانی و اسلامی را نشانه می‌روند. این بازی‌ها که در راس آن‌ها «بتلفیلد ۳» محصول شرکت EA قرار گرفته، بیشتر به رویاپردازی آمریکایی‌ها در مقابله ایران شباهت دارد، اما بازهم نباید از اهمیت و تاثیرگذاری آن‌ها روی کاربران ایرانی غافل شد.

بازی موبایلی

این شرکت آمریکایی به تازگی نیز نسخه موبایلی از بازی «بتلفیلد» را به صورت آزمایشی عرضه کرده که بخش‌هایی از آن در تهران و خیابان‌های پایتخت جریان دارد. با توجه به تعداد زیاد کاربران تلفن‌های هوشمند، این بازی می‌تواند در دسترس افراد زیادی قرار بگیرد که به طبع میزان گسترش آن در میان کاربران ایرانی را افزایش می‌دهد. به همین بهانه با پوریا هادی پور استاد دانشگاه و ارتباط شناس گفتگو کرده ایم که در ادامه می‌خوانید.

هدف بازیساز‌های غربی از تولید بازی‌های ضد ایرانی

پوریا هادی پور در خصوص ساخت چنین بازی‌هایی که ارزش‌های ایرانی و اسلامی را هدف قرار می‌دهند، گفت: " یکی از بزرگترین اهداف تولید کنندگان گیم در دنیا ارائه فرهنگ جدید و آشنایی کاربران کم سن و سال با این فرهنگ‌ها، خرده فرهنگ‌ها در انقاط مختلف دنیاست که البته با نوع رابط کاربری (UI) و طراحی که در این بازی‌ها انجام می‌شود، هدف این شرکت‌ها به مخاطب تحمیل می‌شود.

حمایت از بازی سازان داخلی، تنها راه مقابله با این نوع تهاجم فرهنگی

این کارشناس در ادامه در مورد راه‌های مقابله با این تهاجم فرهنگی و نقش بازی سازان بومی در این زمینه گفت: "شاید یکی از بزرگترین و تنها راهکار مقابله با چنین نوعی از تهاجم‌های فرهنگی، تولید محتوا‌های درخور و در شان کشور، حاکمیت و دین و مذهب ما با رویکرد ایرانی بودن باشد. این امر مستلزم این است که استودیو‌های گیم در کشور ما پشتیبانی و حمایت شوند و از طرفی دولت و حاکمیت برای استودیو‌هایی که برای فرهنگی ایرانی و آشنایی با این فرهنگ تلاش می‌کنند ظرفیت‌های بهتری در نظر بگیرند."

گیمر ایرانی

هادی پور همچنین در صحبت هایش به امکان شکایت از استودیو‌های خارجی که بر علیه ایران بازی تولید می‌کنند اشاره می‌کند و می‌گوید:" شاید یکی از بزرگترین نهاد‌هایی که می‌تواند به این امر کمک بکند، ارتباط مستقیم نهاد‌های بین المللی ما در حوزه دیپلماسی است که می‌تواند از طریق کارگروه‌های سازمان ملل و یا تعامل کشور‌های مختلف در قالب معاهده ها، شکایت‌ها و درخواست‌های خود را اعلام کند."

بازی ویدیویی

این کارشناس در پایان گفت: "یکی از بزرگترین اتفاقاتی که در دنیا در حال رخ دادن است، این است که این استودیو‌ها و بازی ساز‌ها با تصاویر غیراخلاقی و زننده، جغرافیای چهار فصل کشور ما را به ویرانه‌ای تبدیل می‌کنند که مردمانش به تنگدستی افتاده اند و در مدیریت مالی و فرهنگی ناتوان هستند. گیم و بازی‌ها یکی از اتفاقاتی است که باعث می‌شود خرده فرهنگ‌ها در دنیا شکل بگیرد و مردم در دنیا با چنین گرافیک هایی، با جغرافیای ما و فرهنگ ما آشنا شوند."

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۰۸ آذر ۱۴۰۰
EA کلاً با ایران مشکل داره و من خودم به عنوان یه گیمر، بهتون میگم که اَپ Origin که ساخته‌ی شرکت EA آمریکاست و برای پلی کردن هر بازی از این شرکت نیاز هست، تمام آی پی های ایران رو به بهانه‌ی تحریم، مسدود کرده درصورتی که یه شرکت آمریکایی دیگه به اسم Valve که اَپ مشابه‌ای به اسم Steam داره، خیلی از امکاناتش برای کاربرای ایرانی، باز هست و به جز خرید درون بازی، کاربرای ایرانی هیچ مشکلی بابت بازی آفلاین و آنلاین با این برنامه ندارند.
پس اولاً موقع اشاره به بازی‌سازهای غربی، جمع نبندید چون همشون اینجوری نیستن و دوماً صنعت بازی سازی ایران، قرن‌ها زمان نیاز داره تا برسه به وضعیت فعلی بازی‌سازی دنیا و با این وضعیت کپی‌رایت، پیشرفتش خیلی هم کنده. اگر میخواید ایران رو اینجوری توی بازی ها نشون ندن، باید تابع جمع باشید و پیرو سیستم دنیا نه اینکه تک روی کنید و کله‌شق باشید و توقع همراهی از بقیه داشته باشید.
آخرین اخبار