معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان هدف اولیه تاسیس مراکز گذری-سرپناه را کاهش عواقب بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی در اهواز عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، علی حسن زاده، معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان گفت: هدف اولیه تاسیس مراکز گذری/سرپناه، کاهش عواقب بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی متعاقب مصرف روانگردان قانونی و غیرقانونی است که الزما با کاهش مصرف مواد همراه نیست و فرد مصرف کننده، خانواده و اجتماع از کاهش آسیب بهره مند می‌شوند.

او درخصوص خدمات کاهش آسیب ارائه شده در این مراکز بیان کرد: بسته ها‌ی کاهش آسیب شامل؛ آموزش و اطلاع رسانی، توزیع سرنگ و سوزن، خدمات شبه درمانی با مواد شبه اپیوئیدی، خدمات تشخیص HIV و توجه به انجام تست، ارائه درمان ARV به مبتلایان HIV، برنامه ترغیب و توزیع اقلام بهداشتی نظیر ماسک، الکل و...، تشخیص، مراقبت و درمان بیماری‌های مقاربتی، بیماری سل و تشخیص، مراقبت، درمان و واکسیناسیون هپاتیت از جمله این خدمات است.

حسن زاده با بیان اینکه همه خدمات مرکز گذری/سرپناه ۱۰۰ درصد رایگان است، اظهار داشت: علاوه بر خدمات کاهش آسیب، ۳ وعده غذای گرم، خدمات مددکاری و روانشناسی رفتاری، توزیع لباس در فصول زمستان و تابستان و نیازسنجی و مهارت آموزی به منظور اشتغال مددجو اشتغال و... در این مراکز ارائه می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به کاهش سن مصرف مواد مخدر در زنان افزود: با توجه به مشکلات ویژه زنان با اختلال مصرف مواد مخدر، ۲ مرکز گذری/ سرپناه در شهرستان‌های اهواز و اندیمشک با ظرفیت هر مرکز ۳۰ نفر، یک مرکز اجتماع درمان مدار ویژه بانوان در اهواز، ۲ تیم سیار مستقل ویژه زنان در اهواز و ۲ موبایل ون تحت نظارت بهزیستی خوزستان در شهرستان اهواز حال فعالیت هستند و به معتادان سخت در دسترس در پاتوق‌های شناسایی شده خدمات کاهش آسیب ارائه می‌دهند

حسن زاده تصریح کرد: ارائه خدمات کاهش آسیب اجتماعی یک ضرورت اجتماعی، فرهنگی واقتصادی است که نیازمند یاری همه دستگاه‌های متولی و خیرین است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.