ناسا در طول یک دهه آلودگی هوای آمونیاکی را در آفریقا بررسی کرده و متوجه شده که می‌تواند آثار مخربی بر صنعت کشاورزی این قاره بگذارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از jpost، ناسا طی مطالعه‌ای یک دهه آلودگی هوای آمونیاکی را در مناطق متمرکز آفریقا ردیابی کرده است. آمونیاک (NH۳) گازی بی رنگ با بوی تند متشکل از نیتروژن و هیدروژن است که می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی و ریوی شود. این مطالعه که در اتحادیه علوم زمین اروپا منتشر شد، گزارش می‌دهد که حضور آمونیاک می‌تواند خاک را اسیدی‌تر کند و بر رشد گیاهان تأثیر منفی بگذارد.

آزاد شدن گاز آمونیاک در هوا

محققان ناسا از داده‌های ماهواره‌ای برای شناسایی میزان انتشار آمونیاک،علت افزایش و کاهش غلظت آمونیاک استفاده کردند. این ترکیب می‌تواند به طور طبیعی از آتش سوزی گیاهان و خاک، همچنین استفاده از کود و پرورش دام منتشر شود. بر اساس این مطالعه، با افزایش جمعیت جهان، انتشار آمونیاک در کنار افزایش مقیاس کشاورزی افزایش خواهد یافت. علاوه بر این، دولت‌های آفریقایی استفاده از کود را به منظور افزایش تولید مواد غذایی ترویج می‌کنند.

  جاناتان هیکمن با اشاره به چگونگی تغییر غلظت آمونیاک در سراسر قاره گفت: غرب آفریقا شاهد آتش سوزی در پوشش گیاهی بود که با غلظت آمونیاک مطابقت داشت. همچنین منطقه دریاچه ویکتوریا شاهد گسترش کشاورزی و استفاده از کود بود. با این حال، در سودان جنوبی، مرطوب بودن خاک ناشی از کاهش آمونیاک نیز وجود دارد. به طور کلی، هیکمن معتقد است که به دلیل گسترش فرآیند‌های کشاورزی آفریقا، غلظت‌های بیشتری از آمونیاک اتمسفر وجود خواهد داشت.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار