تعدادی از کشاورزان و اهالی چهارمحال و بختیاری عصر روز یکشنبه در شهرکرد با برگزاری تجمع به بیان دغدغه ها و مشکلاتی پرداختند که با کمبود آب با آن مواجه شده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، معترضان به اجرای سیاست های وضع شده در حوزه آب استان چهارمحال و بختیاری مقابل ساختمان استانداری واقع در بلوار آیت الله کاشانی (ره) شهرکرد تجمع کردند.

شرکت کنندگان در این اعتراض مردمی با سردادن شعار‌های نظیر" اینجا چهارمحاله، بردن آب محاله"، "این آخرین پیامه، صبر ما هم تمامه" خواستار توقف طرح‌های غیر قانونی انتقال آب شدند.


بیشتر بخوانید


معترضین همچنین دست نوشته و پارچه نوشته‌هایی با مضمون اینکه اجرای طرح‌های غیر قانونی انتقال آب موجب از بین رفتن استان چهارمحال و بختیاری خواهد شد در دست داشتند و از شورای عالی آب خواهان اجرای عدالت در تقسیم آب شدند.

چهارمحال و بختیاری سرچشمه رودخانه‌های زاینده‌رود، کارون و بخشی از دز است و افزایش یا کاهش بارش‌ها در این استان، استان‌های خوزستان، اصفهان و فلات مرکزی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

به دلیل تداوم خشکسالی های پیاپی در چهارمحال و بختیاری در حال حاضر ۱۸ هزار و ۴۹۳ نفر در ۶۸ روستای استان با تانکر، آبرسانی سیار می‌شود و این روستا‌ها در تمامی نقاط استان به ویژه در شهرستان‌های لردگان، خانمیرزا و اردل پراکنده شده است.

برخی از این روستا به سبب خشکیدگی مخازن آب و برخی از روستا‌ها به سبب نبود خطوط آبرسانی با تانکر آبرسانی سیار می‌شود.

خشکسالی‌هایی از سال ۱۳۸۶ در چهارمحال و بختیاری آغاز شده و پیامد‌های ناگواری بر منابع آب، محیط‌زیست و فعالیت‌های اقتصادی این استان به‌ویژه در بخش کشاورزی داشته است.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت است که ۱۰۰ درصد مساحت این استان در سالجاری درگیر خشکسالی شده است.

 
 
تجمع مردم پایان یافته است؛ مردم تلاش کردند ذوب شدن یخچال‌ها، پایین آمدن دبی رودخانه‌ها و چشمه ها و آبرسانی به صورت سیار به
روستاهای این استان را به مسئولین گوشزد کنند و خواستار یافتن راهکار شدند
 
حضور جمعی از مردم چهار محال و بختیاری در مقابل استانداری، برای مطالبه حل مشکلات کم آبی

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
y
۱۲:۲۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
کمبود آب به خاطر بی سیاستی مسئولینه و بس . توی کاشان شرکت فولاد کویر زدن . آب زیر زمینی سطح شهر رو داره میبره . آب تصفیه خانه فاضلاب رو هم که قراربود برای کشاورزی باشه داره میبره . آب زاینده رود رو هم که به کاشان لوله کشی شده مصرف میکنه مسئولین هم خودشون رو به خواب زدن و براشون مهم نیست . پس کاشان هم دچار بحران خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۱:۲۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
برای آباد کردن کویر، سرچشمه ها را خشکاندند، آنقدر تونل انتقال آب احداث کردند که مردم چهارمحال امروزه مشکل آب شرب دارند...آن وقت استان همجوار آب برای کشاورزی و صنعت طلب میکند...چرا باید اصفهان که رتبه ی۲۶را از نظر بارش دارد،رتبه ی سوم را از نظر داشتن صنایع آب بر داشته باشد؟؟ چرا باید در چنین استانی کشت برنج وجود داشته باشد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
آب کوه ها قرن هاست مسیر خود را پیدا کرده ومی رود دستکاری نکنید !! اگر می خواهید دستکاری کنید آب بی پایان دریا ها را دستکاری کنید !!!! آب صنعت وکشاورزی را باید از دریا به سمت کوه ها وجلگه ها انتقال داد نه اینکه از کوه آب شرب را به سمت پایین برد !!! این آب بهتر از من وشما راه خود را بلد است !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
احسن این آب برای کارخانه نیست کسی که کارخانه فولا د می سازد آبش را هم باید از دریا بیاورد نه از آب شرب آب دریاها مگر کم یا خشک می شود ؟!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
آنها که کارخانه می سازند باید فکر آبش را بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
الحمدلله خلیج فارس نزدیک است وکارخانه های آب بر هم پولدار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
ذوب آهن می تواند از خلیج فارس آب بیاورد وقدرتش را دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
آلودگی ذوب اهن و فولاد مبارکه هم مال مردم اصفهانه. پس باید حق الودگی هوای اصفهان را هم بدهند و گرنه اجازه خروج آهن آلات از شهر اصفهان را نمیدهیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
عشقن مردم چهارمحال و بختیاری،اصفهانی ها به فدای هر قدمتون که بر میدارید،مردم زجر کشیده ی استان چهارمحال و بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۲۱:۳۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
کارون ،دز و زاینده رود نه از خوزستان و نه از اصفهان،بلکه از سرزمینی به نام بختیاری در استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرند که طبیعت بسیار شکننده ای دارد ،این تلاش مافیا و لابی بیابان برای خشکاندن سرچشمه ها نه عاقلانه و نه هوشمندانه و نه با عقل و فهم و منطق و انسانیت سازگار نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
توان بختیاری و زاگرس در پدافند غیرعامل و آمایش سرزمین اگر بیشتر از بیابانها نباشد حتما و یقینا کمتر نیست.
در ضمن تخریب محیط زیست زاگرس در واقع خشکاندن حوضه های پایین دست و خشک ماندن همیشگی بیابانها هم هست.
و نباید سهم و حق بالادست رودخا را هم ندید گرفت .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
چرا صنایع آب بر در استانهای پایین دست است و چرا کشاورزی های گسترده و دامداری گسترده و کشتهای آب بر و غرق آبی در بیابان‌های شرق و غرب صورت میگیرد و هیچ تلاشی برای بهینه مصرف کردن و هیچ تلاشی برای آبیاری های نوین در استانهای بیابانی پایین دست نمیشود و همچون اژدهاهایی پر اشتها درصدد خشک کردن همه رودها و سرچشمه ها و چشمه ها و دشتهای سرسبز بالادست هستند!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۲۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
نه کارون سرچشمه اش از خوزستان و نه زاینده رود سرچشمه اش از اصفهان هستند هردو از چهارمحال بختیاری سرچشمه می‌گیرند برای مدیریت منابع آبی و حفظ محیط زیست بختیاری و زاگرس مرکزی ما خواهان حوزه مبدا و منشأ و سرچشمه و بالا دست هستیم.
این تقسیم حوزه مربوط به شاهان وطن فروش و شاهان کودتا و شاهان دیکتاتور بود و عدالت علی و عدالت اسلامی و آمایش سرزمینی و وپدافند غیر عامل و حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب زیستگاه های مردمان زاگرس و طبیعت زاگرس لازم است که حوزه مستقل آبی برای بالادست و سرچشمه تنظیم شود.
مردمان بختیاری و زاگرس مرکزی مردمی دیندار و وطن پرستند که همیشه حافظ این آب و خاک و سرزمین پهناور مان ایران عزیز بوده و هستند که خود تشنه عدالت در توسعه و پیشرفت و که خود با وجود پر از بودن و منبع آب بودن تشنه اند.
Iran (Islamic Republic of)
علی بختیاری
۱۹:۱۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اینا مهم نیست همشون در تاریخ جیره خور انگلیس نامیده شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
مساحت کشت سامان وبن تو این بیست سال هزار برابر شده و آب با لوله رفته تو کوه و بخار شده ما بختیاریها از اینها بابت چی حمایت کنیم لب رودخانه هم پولی شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
خدایا خودت کمک کن و بارون و برف برامون بفرست
چرا آسمون اینقدر خشک شده؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
احسنت به این مردم حدأقل اطلاع رسانی درست می کردید تا همه میامدیم
آخرین اخبار