در میز اقتصادی مطرح شد؛

بازار پزشکی تابع عرضه و تقاضا نیست

امامی رضوی گفت: ظرفیت پزشکی به آن گونه نیست که ظرفیت ها را همان طور بدون توجه به موارد دیگر بالا ببریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، امامی رضوی در رابطه با سرانه پزشکان ایران و سند چشم انداز در این حوزه بیان کرد: تفاوت در نوع پزشک (مراحل و تعداد واحدها) باید در نظر گرفته شود. برخی از کشورهای همسایه که از شوروی جدا شده اند، شرایط شان اصلا قابل مقایسه در افزایش شمار پزشک نیست. اگر بر اساس سند چشم انداز صحبت می شود باید با متوسط کشورها بررسی شود که این موضوع در کشور ما دیده شده است.

او در ادامه افزود: در کشور‌های دیگر، افراد بعد از مطالعه ۵ سال دوره انترنی را بعد از یک دوره کار می‌گذرانند. حال بحث این موضوع نیست. در برنامه چشم انداز برنامه آموزش عالی پزشکی دیده شده است، از سال ۹۹ تاکنون ۸ هزار دانشجوی پزشکی داشته ایم و این افراد به ترتیب در حال اضافه شدن هستند و باید ۲۱ سال به منطقه محروم بروند تا منطقه محروم پر شود. خود مجلس اخیرا طرحی را مطرح کرد تا دوره تعهد سه برابر کم شود و یا اجازه دهند که افراد بروند ودر اواسط کار تخصص بگیرند.

رضوی در ادامه مطرح کرد: گرجستان نمی‌تواند مرجع ما باشد، شوروی سابق بر اساس سیاست‌هایی که داشته تعداد پزشکان را بالا برده و خیلی از خدمات را در رده‌های مختلف پزشکان ارائه می‌دهند.

او گفت: تا سال ۱۴۰۸ برنامه ریزی شده است که اگر فارغ التحصیل‌ها به جامعه اضافه شوند، ما به عدد مورد نظر خود خواهیم رسید. بر اساس سند توسعه عدد ۱۸۰ مورد نظر ماست. ما زمانی می‌توانیم به عدد مد نظر و بالای منطقه برسیم که موارد لازم به بخش سلامت برسد، چرا در دولت قبل افزایش منابع به حوزه سلامت داده شد، اما در اواسط کار به دلیل همکاری منابع قطع شد، اگر منابع نباشد چگونه می‌توانیم دانشگاه داشته باشیم ما باید بر اساس منابع توسعه داشته باشیم.

این مقام مسئول گفت: نباید فقط یک عدد را در شاخص‌ها دید. نکته دیگر مانند اینکه چرا امسال در تخصص افزایش ظرفیت داده بودیم، اما افراد آن را انتخاب نکردند، ما باید مسائل را درست تحلیل کنیم. بازار پزشکی تابع عرضه و تقاضا نیست در بازار سلامت شکست بازار داریم این به معنی این نیست که اگر تعداد پزشکان زیاد شود، خدمات بهبود می‌یابد در کل  باید نظام سلامت را درنظر گیریم.

او در پایان گفت: در بومی  گزینی موارد مختلف در نظر گرفته شده است. ظرفیت پزشکی به آن گونه نیست که ظرفیت‌ها را همان طور بدون توجه به موارد دیگر بالا ببریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار