چند روز دیگر تا هفتمین دور مذاکرات احیای برجام زمان باقی است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، کم‌تر از یک هفته دیگر هفتمین دور مذاکرات احیای برجام در وین آغاز می شود، مهم‌ترین نگرانی ایران در این مذاکرات خلف وعده مجدد طرف آمریکایی است.

دفعه قبل آمریکایی‌ها بعد از اجرای کامل تعهدات ایران، از اجرای تعهدات خود سر باز زده و از برجام خارج شدند، قرار بود طرف اروپایی به عنوان میانجی با ابزار‌هایی همانند اینستکس زیان ایران را جبران کند، اما در عمل هیچ کاری پیش نبرد.

دولت ایران به دنبال دریافت «تضمین» از دولت آمریکاست تا اطمینان حاصل کند در صورت توافق در وین، آمریکا در دوره بایدن و متعاقبا در دوره رؤسای جمهور بعدی مجددا از برجام خارج نخواهد شد.

 خروج آمریکا از برجام آسیب و صدمات غیرقابل‌محاسبه‌ای به اقتصاد ایران وارد کرد و زخم‌های بعضا جبران‌ناپذیری نیز در دوران کرونا بر پیکر جامعه ایران بر جای گذاشت. در واقع، حتی مقامات اروپایی و بعضا حتی برخی اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده آمریکا نیز به اینکه انتظار ایران برای اخذ «تضمین» انتظار قابل‌درکی است، اذعان داشته‌اند.

سیدرضا میرطاهر کارشناس مسائل بین الملل در همین زمینه می‌گوید که یکی از خواسته‌های هیئت ایرانی و آقای عراقچی مذاکره کننده ارشد ایران در دولت قبل این بوده است که آمریکا باید تضمین بدهد که بار دیگر از برجام خارج نمی‌شود تا ایران اطمینان حاصل کند با سناریو مشابه دوره ترامپ و اعمال تحریم‌های یک جانبه مواجه نمی‌شود.

او معتقد است که این مساله از سوی تحلیل گران آمریکایی مورد توجه قرار گرفته است، اما آن‌ها معتقدند تفاهم برجام اگر می‌خواهد صورت قانونی پیدا کند، باید در سنای آمریکا مطرح شود و در آنجا با دو سوم آرا به تصویب برسد و با توجه به حضور اکثریت جمهوری خواهان در سنا امکان تحقق این امر وجود ندارد، از این رو این خواسته ایران به لحاظ قوانین داخلی آمریکا منتفی است، هر چند که این خواسته ایران منطقی است که نمی‌خواهد دوباره شاهد اتفاقی باشد که در دولت ترامپ روی داد.

الان این سوال به درستی مطرح است که که هر چند در سال اول دولت بایدن هستیم، اما بعد از ۴ سال، اگر یک رئیس جمهور متفاوت در آینده در آمریکا روی کار بیاید یعنی یک جمهوری خواه چه تضمینی است که تجربه دوره ترامپ تکرار نشود؟ باید گفت که هیچ تضمینی نیست. درباره بحث برجام این احتمال است حتی اگر در سنا به تصویب برسد، اگر رئیس جمهوری آمریکا واقعا بخواهد می‌تواند از آن خارج شود، اما اگر در سنا به تصویب برسد مزیت اش این است که احتمال خروج را کم می‌کند، این موضوع فرضیه‌ای بود که میرطاهر مطرح کرد.

آیا تضمینی برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام وجود دارد؟

داوود آقایی دیگر کارشناس حقوق بین الملل هم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه حق طبیعی ایران در فرآیند برجام است که به دنبال گرفتن تضمین برود، یادآور شد که موفق شدن در روند گرفتن تضمین کمی دور ذهن است، چراکه در آمریکا بایدن موقعیت قوی زیادی ندارد و این موضوع در اختیار کامل دموکرات‌ها و تیم بایدن نیست، هرچند که در بین دموکرات‌ها هم اختلاف نظر است. برخی از نمایندگان مجلس سنا هم مخالف این هستند که آمریکا دوباره به برجام برگردد یا جمهوری خواهان که به شدت مخالف هستند، بنابراین آن‌ها راضی نیستند که حتی آمریکا به برجام برگردد چه برسد به اینکه تضمین‌های قابل قبولی را ارائه دهد.

این کارشناس حقوق بین الملل میعتقد است که دست اندرکاران دیپلماسی و مذاکره کنندگان ما باید در مسیر تضمین گرفتن پیش بروند، اما در مذاکره از همان ابتدا نمی‌شود شروط سختی را گذاشت که اصل مذاکره را زیر سوال ببرد و اصلا مذاکره آغاز نشود، لذا دست اندرکاران دیپلماسی کشور شرایط شروع مذاکره را بگذارند و در حین مذاکره شروط را تعیین کنند؛ این می‌تواند راهگشایی برای دستیابی به نتایجی تا حدودی مورد انتظار باشد.

حسن هانی زاده کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سابقه آمریکا برای نادیده گرفتن قوانین بین المللی می‌گوید که به نظر می‌رسد هیچ گونه اطمینانی به آمریکا وجود ندارد، اما سازوکار‌های قانونی هم در روابط بین المللی وجود دارد و آن اینکه آمریکا با حضور اتحادیه اروپا، روسیه و چین تعهد قطعی دهد که اگر مذاکرات آینده وین با شرکت ایران و کشور‌های ۴+۱ و حتی اگر آمریکا هم به این مذاکرات بپیوندد به تمام تعهدات خود عمل کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به تحریم‌هایی که آمریکا برای فشار آوردن بر ایران اعمال کرده، معتقد است که ایران باید آمریکا را وادار کند که بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران از سال ۲۰۱۸ تاکنون لغو شود تا یک نوع راستی آزمایی بین ایران و آمریکا به وجود بیاید و سپس آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا و کشور‌های فرانسه، انگلیس، آلمان، روسیه و چین در وین و در برابر افکار عمومی تعهد کتبی بدهد که اگر مذاکرات به نتیجه برسد این به عنوان یک سند بین المللی تلقی شود و آمریکا حق نادیده گرفتن تعهدات خود را نخواهد داشت.

آیا تضمینی برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام وجود دارد؟

اما رحیم بایزیدی کارشناس مسائل بین الملل بر این باور است که در سطح بین المللی هیچ مکانیسم کارآمدی برای اخذ تضمین از عدم خروج دوباره آمریکا قابل تحقق نیست. زمانی که آمریکا به قطعنامه الزام آوری که خود این کشور به همراه متحدانش امضا کرده پایبند نباشد، هر تضمین بین المللی دیگری، صرفا جنبه حقوقی داشته و ممکن است مجددا در مسیر قبلی به پیش برود، البته در این حوزه تنها راه حلی که به ذهن من می‌رسد، تعیین یک مرجع حقوقی بی طرف همچون «دیوان بین المللی دادگستری» برای راستی آزمایی پایبندی آمریکا و سایر اعضای برجام به تعهداتشان و احتمالا تعیین خسارات وارده ناشی از اعمال غیرقانونی کشور‌های عضو است. این پیشنهاد از این نقص در برجام ناشی می‌شود که آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت بررسی پایندی ایران به تعهدات برجام را بر عهده دارد، اما هیچ نهاد ثالثی مسئولیت راستی آزمایی سایر اعضای برجام در زمینه تعهدات تحریمی را بر عهده ندارد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه در سطح داخلی آمریکا، وضعیت اخذ تضمین حتی پیچیده‌تر از سطح بین المللی است، یادآور شد که قوی‌ترین معاهدات بین المللی آمریکا، آن‌هایی هستند که توسط کنگره این کشور (مجلس نمایندگان و مجلس سنا) به تصویب برسند. با وجود اینکه دموکرات‌ها اکثریت هر دو مجلس را در اختیار دارند، اما تصویب برجام در کنگره از احتمال بسیار کمی برخوردار است و با توجه به همین مسئله، عملا گزینه‌ای نیست که دولت آمریکا مد نظر داشته باشد. ضمن اینکه حتی معاهدات بین المللی که به تصویب کنگره هم برسد، قابلیت لغو توسط این نهاد را دارد. این مسئله با توجه به این واقعیت که هر چند سال یک بار ترکیب کنگره تغییر می‌کند، از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ بنابراین تصور اینکه تصویب برجام در کنگره آن را به صورت دائمی به یک قانون مبدل می‌سازد، تصوری اشتباه است.

آیا تضمینی برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام وجود دارد؟

بایزیدی همچنین می‌گوید سناریوی حقوقی دیگر این است که همانند دوران اوباما، رئیس جمهور آن را در قالب یک توافق به امضا برساند. این وضعیت نیز نمی‌تواند چندان پایدار باشد، چراکه رئیس جمهوری بعدی آمریکا به راحتی و با یک فرمان اجرایی امکان خروج مجدد از برجام را خواهد داشت. فرمان اجرایی دیگر مکانیسم حقوقی و سیاسی است که رئیس جمهور آمریکا می‌تواند از آن برای قانون کردن توافقات امضا شده استفاده کند. البته فرامین اجرایی نیز به راحتی توسط روسای جمهور بعدی و حتی دادگاه‌های آمریکایی قابل لغو هستند؛ بنابراین این مکانیسم هم تضمین قابل توجهی ارائه نمی‌دهد، چه در سطح بین المللی و چه در سطح ملی (در آمریکا)، تضمین حقوقی و سیاسی پایدار و قابل اتکایی برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام وجود ندارد. در این فضابهترین تضمینی که می‌توان به آن دست یافت، برگشت پذیر ساختن برنامه هسته‌ای ایران است. در شرایط فعلی، دولت آمریکا در مدت زمان کوتاهی و تنها در عرض یک روز می‌تواند با صدور یک فرمان اجرایی نه تنها تحریم‌های لغو یا تعلیق شده قبلی را بازگرداند، بلکه تحریم‌های جدیدی را نیز علیه کشور وضع کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عل
۰۶:۳۷ ۱۴ بهمن ۱۴۰۰
تمام حرفاتون خوندم دوستان چی میگین واسه آمریکا ایران مهم نیست آمریکا اونور دنیاس برجام کجا بود گیرم برحام شه تا تموم شدن دولت بایدن یه رئیس جمهور دیگه میاد الان سنای آمریکا بایدن بی خاصیت میدونه تمام سناتورها گفتن تحریم بیشتر اصن بایدن برجام قبول کنه تا سه سال طول میکشه اثر تحریم بره اون موقع بایدن رفته یه ترامپ دیگه میاد کلن برجام پاره میکنه میگه ایران داره اتم می‌سازه خیلی راحت بعد تضمین خخخخخ خندم میگیره انگار خونتو بدی به دزد بگی تضمین بده خونه خالی نکنی آقایون ایران نفتکش انگلیسی مصادره کرد همین چند وقته چندتا کشیده تو گوش آمریکا زده من از خدامه تحریم برداشته شه ولی تحریم کجا بود الانشم تو تحریم هستیم چجور دولت دلار ۲۸ تومنی کرده ۲۴ تومن اینو جواب بدین خیار گوجه هم تحریم هستیم آره آره یادم نبود خیار با دلار حساب میکنن ببخشید خخخخخ خدایا چقدر ما بحاایم راسی تحریم بردارن دلار میشه ۱۰ تومن خخخخ پرایدم ۹ ملیون دیگه هیچی نمیخواین ببین برنج شمال شده کیلویی ۷۰ تومن تا برسه تهران ۹۰ تومنه حتما برنج‌چای گیلان هم تحریمه دوستان پول ایران بی ارزش شده چرا متوجه نمیشن الانشم بچه ۱۸ ساله پراید صفر زیر پاشه چون ۲۰۰ ملیون ارزشش شده ۲ ملیون اون موقع پراید بود ۹ ملیون هیچکس پول لاستیک نداشت پول بی ارزش شده متوجه شین خواهشن پراید دیوانس بده ۵۰ ملیون مدل ۸۱ امروز ۱۳ بهمن ۱۴۰۰ دوستم گرفت ۴۳ ملیون سع ماه کار کرد گچ کاری پول در آورد منظورم پول اینقدر ارزشش پاین اومده تو سه ماه ۴۳تومن در آورد قبلا تو دوسال در می یومد ولی طرف خونه ماشین می خرید بنظرم قیمت ها همین نگر دارن تا باعث ضرر کلی آدم نشن بجاش حقوق ها دستمزد ها ببرن بالا که طرف راحت بتونه بهترین ماشین یک ملیاردی بخره نظر من همینه شب خوش به برجام فکر نکنید خودم طلا خریدم‌اومده پاین تا سود نکنم مگه می فروشم دوستان دلار طلا زمین خونه ماشین دارین تورو خدا نفروشین بابا تحریم بردارن تا چندسال دیکه دلار ۳۰ به بالا میشه این چیز معموله انتظار دارین دلار باز بشه ده هزار تومن سال ۲۰۲۲ هستیم انتظار دارین موتور مثل ده سال پیش بشه یک ملیون دلار تحریم باشه نباشه تا چندسال آینده به ۳۰ هزار تومن می رسه اگه تحریم نباشه پول ما هم همونجور افت میکنه یاحق
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۲ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
تنها تضمین اینه که اگر امریکا خارج شد ایران بتونه بمب اتمی درست کنه وهیچ کشوری حرفی نتونه بزنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
آمریکا داره دنیا رو به سمت نابودی هل میده هیشکی هم حالیش نیست نباید حرف آمریکا رو گوش بده
Iran (Islamic Republic of)
لطیفی
۱۵:۵۳ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
بهترین تضمین امضای جان کری است!
باید جان کری بیاریم تا با امضاش بهمون تضمین بده
Iran (Islamic Republic of)
سلیمانی
۱۰:۱۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
هیچ تضمینی برای خروج مجدد آمریکا نیست امریکا و هم پیمانان اروپایی او فقط وقت کشی می کنند و ایران را بازی می دهند . پس چرا تحریم ها را لغو نمی کنند این دفعه هم مثل دفعات قبل
United Arab Emirates
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
برادر من شما همین چهار سالی را که بایدن سر کار هست سه سال هم بیشترش نمونده برو یه توافق ببند لااقل سه چهار سال تحریم نباشی همینم از دست بدی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۸:۴۷ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
خودتان هم میدونید که هیچ تضمینی برای خروج دوباره و سه باره و چن باره امریکا وجود نداره
Canada
ناشناس
۰۷:۰۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
به هیچ وجه
سریع بهانه ای میاورند یا
خطایی در خلیج همیشه فارس میکنند و
به پای ایران میگذارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۵۰ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
فقط می توان گفت مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
هیچ تضمینی وجود نداره شما فقط دارید وقت تلف میکنید

تحریم ها برداشته نمیشه, بلکه زیادتر هم میشه

اونا فقط و فقط به فکر اینن که جلوی پیشرفت برنامه هسته ای مارو بگیرن تا به ریش ما بخندن

چرا متحدین امریکا بخصوص اسرائیل بخاطر داشتن بمب اتمی اینقدر بازخواست نمیشن?!

اونا چشم ندارن ایران قدرت دفاع کردن از خودش رو داشته باشه

دوست دارن ایران تبدیل به زمین بازی خودشون بکنن مثل عراق سوریه افغانستان یمن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۵:۱۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
ببخشید // منظورتان اینه که امریکا تعهد بده که دیگه هیچ تحریمی را اعمال نکنه و پولهایتان را هم بدهد ؟؟ // بنظر خودتان یه کمی ماستتان شل نیست ؟؟// چیز دیگه ایی اگه میخواهید بگید خجالت نکشید
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا حسینی
۰۳:۵۵ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
بله چشمش کور و دندش نرم ما ایرانیم مهد شیرانیم آمریکا کیلویی چند که خورده تعهد نمی ده مگه دست خودته این خط و این هم نشون که ما این تعهد رو خواهیم گرفت اون روز دور نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
به نظرم پیشنهاد دیوان دادگستری لاهه پیشنهاد خوبیه برای قضاوت نحوه عمل کردن طرف‌های برجام به تعداتشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۴ آذر ۱۴۰۰
فقط برای قضاوت نه برای نتایج مورد انتظار ، و البته جهانیان تا به حال قضاوت کرده اند اما هیچ نتیجه ای نمی بینیم و نخواهیم دید.
Thailand
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
حواست تان کجاست!؟

مگر هفتمین دور مذاکرات ٨ آذر ماه نیست!؟ از امروز تا آنموقع کمتر از یک هفته مانده و نه دو هفته، احتمالا این گزارش یک هفته قبل آماده شده و یک هفته تاخیر چاپ شده.

بد نیست آن را اصلاح کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
کارشناسان تون کار نشناس ن
واقعاً که خیلی ساده س ایران باید یه شرط به برجام اضافه کنه و اون فریز فعالیت‌هایی است که بعد از خروج آمریکا شروع کرده یعنی مثلا اورانیوم 60 درصد و نفروشه یا رقیق نکنه بلکه تحت نظر آژانس مهر و موم کنه و همین‌طور بقیه فعالیتها و اگه آمریکا بازم خارج شد خیلی راحت ایران میتونه فعالیتهاشو از سر بگیره این خودش اهرم فشار خوبیه که آمریکا دیگه خارج نشه
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۵:۴۰ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
این فکر خوبیه. همچنین میشه از امریکا خواست بیاد و توی ایران سرمایه گذاری کنه. اینجوری اگر از برجام خارج بشه خودش هم ضرر میده. همچنین با این کارش بقیه شرکت های جهانی میتونن به سرمایه گذاری در ایران اعتماد کنند. هم اینکه جبران این مدت که ما را تحریم کردند تا حدودی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۰:۴۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
این پیشنهاد تنها گزینه است کهتمام فعالیتهای هسته ای را در همین حالت در حال استند بای قرار دهیم چنانچه به تعهداتشان عمل نکردند همانگونه که آنها یک روزه میتوانند ساختار تحریمهارو فعال کنند ماهم فعالیت هسته ای مون را با شدت بیشتر از سر بگیریم ومواد هسته ای هم در داخل ایران توسط آژانس مهر وموم شده باشد ونباید از ایران خارج شده باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
بله براش بازی کمر بند بازی رو پیاده کنید یک خط بکشید دورش اگر پاش رو از خط گذاشت بیرون با کمر بند سیاهش کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
مذاکره با آمریکا تنها راه نجات ایران!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
بنظرم حتی آمریکا تضمین دهد باز زیرش ممکن است بزند،بهتر است نقد راچسبید و امتیزاتی در این موقعیت گرفت تا بتوانیم کارهایمان را در سطح جهان پیش ببریم بخصوص در زمینه کشتیرانی،نفت ،تجارت خارجی هداپیمایی و.. ولی سیستم طوری باشد که بمحض تخطی طرف به حالت قبل وبیشتر برگردیم و او هم ترس داشته باشد که هر لحظه زیر ابی رفت ما هم همین کار را انجام دهیم ضمن اینکه پشتوانه خود را قوی کنیم و از وابستگی به دلار و غیره را کاهش دهیم تا از ایجاد شوک های اقتصادی آمریکا چلوگیری شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
چقدر جالب انقلابیون اصولگرا خواهان برنگشتن به برجام ومخالف برجام ند واسراییل و خیلی ازنمایندگان امریکا هم خواهان نابودی برجام و مخالف برجام ند پس معلوم میشه کی میخاد مملکت درس بشه کی میخاد مملکت نابود بشه
Iran (Islamic Republic of)
احمدی
۱۲:۲۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
پس واقعا اگه هیچ تضمینی نیست اصلا مذاکره برای چیه ؟؟؟؟؟! خب وقتی همتون میدونید تضمینی وجود ندارد و به طور قطع دفعه بعد هم بایدنت رئیس جمهور نخواهد شد پس علاف کردن خودتون و مردم واقعا معنی چیه ؟؟! اینهمه هزینه کردیم و دادیم و آمریکا راحت زد زیر همه چیز و تموم. و باز از اول شروع کردیم و حالا باز تکراررر!! والا ما به جای دنبال کردن برجام و تعهد و.... اگه به کشور خودمون متکی باشیم تحریم کاری نمیتونه بکنه . مثلا تحریم میکنه والا تو کشور خودمون احتکار کنندها بیش از تحریمها دارن ضربه میزنن به معیشت مردم و.... ! پس جلو رانت و احتکار و حقوقهای نجومی و.... را بگیریم به آمریکا و تائیدش نیازی نداریم !
Iran (Islamic Republic of)
تهمینه
۱۱:۴۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
تضمین نیست که چی حالا مگه چاره ای هم هست جز توافق تضمین مهتره یا شکم گشنه مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
ایران هم باید مکانیزم ماشه خود را داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
ایران هم باید مکانیزم ماشه خود را داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
خواهشمندیم این بار نیز در سانتریفوژ ها سیمان نریزید !سرمایه های ملت را هدر ندهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
اسرار بر کدام تضمین ، تضمینی که در هر صورت هرگاه آمریکا بخواهد می تواند از تعهد خارج شود !!! اساسا تضمینی وجود ندارد ، پس چرا خود و ملت را سر کار می گذارید و خوش دارید در این سوراخ بارها گزیده شوید؟ دل خوشداریم به این که احتمال خروج کمتر می شود ؟ !!
طبق این گزارش احتمال برگشت و تضمین و رعایت تضمین در حد صفر است ، پس لا اقل خواسته های شعاریمان را بالاتر ببریم .
حال اگر تضمین هم دادند اما در هر حال دوباره خارج شوند ( که احتمال 99% چنین شود ) ما چه طرح و برنامه ای خواهیم داشت ؟ آیا فقط نظاره گر خواهیم بود و باز یک دهه صبر جمیل خواهیم کرد ؟
آقای هانی زاده منظور از تعهد قطعی چیست؟ مگر تعهدات قبلی شوخی و بازی بودند ؟ یعنی 85 میلیون انسان را به بازی گرفتند ؟ و آقا فقط بخشی از تحریم های ( شاید یکی دو تا منظور است) لغو شود می شود دقیق تر بفرمایید کداممورد منظورتان است ؟ جناب ، آمریکا خود سازمان ملل را نادیده می گیرد ، حال شما تعهد سازمان ملل را چی می دانید؟
آقای بایزیدی ، شما درست می گویید که تضمنی برای آمریکا وجود ندارد ولی خود در ادامه با بحث از دیوان بین المللی دادگستری گفته خود را نقض می کنید . واین که آژانس بین المللی انرژی اتمی مسئولیت بررسی پایندی ایران به تعهدات برجام را بر عهده دارد، اما هیچ نهاد ثالثی مسئولیت راستی آزمایی سایر اعضای برجام در زمینه تعهدات تحریمی را بر عهده ندارد از بزرگترین اشکالات هر تعهدی است .تنها راه کار این است که همچنان که آنان می توانند یک روزه تمامی تحریم ها را باز گردانند ، ما نیز باید ساخت سلاح اتمی را در در حد یک پیچ و مهره متوقف کنیم یعنی ما هم ظرف کمتر از یک روز به هر آنچه که مدعیان دروغین ادعا دارند برسیم ، شاید در این صورت باز دارندگی باعث رعایت تضمین ها گردد . حضور گروسی چند روز قبل از مذاکرات ، جهت جهت جستجو و جاسوسی همین موضوع است تا بدانند که ایران در کدام مرحله از ساخت سلاح و رشد علم هسته ای است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
الان ایران در بهترین موقعیت سیاسی است چرا که ترامپ نکبت نفهمید کار تبلیغاتی اش هزینه دارد واگرچه موقعیت را برای ما سخت کرد ولی خودش هم فهمید چه غلطی کرده پس بنا براین بهترین راه مرحله ای کردن تعهدات طرفین باشد اگر هر مرحله ای از تحریمها را لغو کردند ما هم غنی سازی را پائین می اوریم نه بایکوت فقط مرحله ای کردن تعهدات با انتهای باز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
مگه قرار برگرده به برچام سرکارید شما هم تا 8 سال دیگه منتظر برجام باشید
Germany
ناشناس
۱۱:۱۰ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
توی اروپا قرارداد رو‌ محکم می بندد اگه طرف مقابل تخلف کرد جریمه سنگین و امتیازات دیگری می گیره
قرارداد ایران و با غرب محکم نبوده و و پشت این قرارداد درصورت فسخ قرارداد جریمه ای در کار نبوده !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
چرا فقط تاکید بر کمترین خواسته تضمین آمریکا است ؟ تا زمانی که مقدار خواسته ها اندک باشد طرف مقابل سعی می کند که همان اندک را هم رعایت نکند و یا در هر زمان لغو کند . خواسته ها باید شامل تضمین سایر طرف ها نیز باشد تا آنها نیز امکان جفتک انداختن نداشته باشند و همچنین جبران خسارات اقتصادی و جانی و فشار های روحی و روانی یک ملت ، همچنین آزاد سازی کلیه سرمایه های بلوکه شده در سراسر جهان و صد البته محاکمه سران ترور نوابغ علمی و نظامی کشور و همچنین نظارت بر اقدامات هسته ای اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
نه
امریکا شیطان اکبر است و بس
البته با عرض پوزش از شیطان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
آمریکا ثابت کرد هیچ تضمینی رو به جز زور به رسمیت نمیشناسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
من هم یه سوال دارم
آیا تضمینی هست مسئولان نظام به وعده هاشون عمل کنن و آقا زاده هاشون پول ما مردم رو نخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
اگر تضمین آمریکا درست شد این تضمین هم می شود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
تجربه نشون داده که هیچ تضمینی وجود نداره تا به آمریکایی ها اعتماد کنیم ، اعتماد کردن به آمریکایی ها مثل تف سربالا میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۸ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
تضمین که نیست سر درد درست نکنید به بقیه ییندبد!
Iran (Islamic Republic of)
-
۰۸:۰۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
خب ایران هم شرط کند که ایندفعه اگر از طرف امریکائی یا غربی بد عهدی صورت پذیرد ، ایران این حق را برخود تثبیت کند که بمب اتم بساز ، ان وقت جامعه بین الملل امریکا ویا غرب را مسبب دسترسی ایران به بمب اتم می نامند
-
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
امریکا وارد برجام میشود تا بتواند مکانیزم ماشه را فعال کند باید هشیار باشیم
-
ناشناس
۰۷:۵۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
امریکا وارد برجام میشود تا بتواند مکانیزم ماشه را فعال کند باید هشیار باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
ایران هم باید مکانیزم ماشه خود را داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
آمریکا ثابت کرده به جز زور هیچ دلیل و منطقی رو قبول نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۷ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
با بایدن تا 2028
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۳ آذر ۱۴۰۰
بایدن دیگر رئیس جمهور نخواهد بود دور بعدی دور جمهوری خواهان است.
آخرین اخبار