وضعیت آبریز زاینده‌رود و راهکارهای رفع مشکلات این منطقه در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب بررسی شد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، هوشنگ ملایی رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود امشب ۲۹ آبان ماه با حضور در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری به بررسی وضعیت آبریز زاینده‌رود و مشکلات مرتبط با آن پرداخت.

ملایی با اشاره به اینکه حوضه زاینده‌رود به دو بخش تقسیم می‌شود گفت: یکی بخش بالادست زاینده‌رود است که متاثر از ایستگاه کوهرنگ است و این ایستگاه تاثیر بسیار زیادی در منابع آب سطحی و سیلابی که وارد سد زاینده‌رود می‌شود، دارد. بحث دیگر مربوط به پایین دست سد است که تا تالاب گاوخونی ادامه دارد .

وی با اشاره به اینکه کوهرنگ حدود ۱۴۰۵ میلیمتر بارش در دوره متوسط ۵۱ ساله داشته است، افزود: در ۱۰ سال اخیر دوره خشکسالی در کشور حاکم شده است و اثرات تغییر اقلیم را می‌بینیم که متوسط ۱۰ سال اخیر به ۱۲۷۳ متر کاهش پیدا کرده است.

ملایی با اشاره به اینکه میزان بارش ۵۸۳ میلی‌متر نسبت به دوره درازمدت کاهش داشته است اظهار کرد:کل بارشی که در حوزه کوهرنگ اتفاق افتاد ۸۲۲ میلیمتر است. بارش با روان آب رابطه مستقیم دارد ،زمانی که بارش کم می‌شود ، روان آب کاهش پیدا می‌کند و برخی اوقات میزان بارشی که اتفاق می افتد بارش موثر نیست. لذا کاهش بارش در حوضه زاینده رود داشتیم و در کل کشور هم این کاهش را شاهد هستیم .

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به افزایش دما گفت : طی ۵۰ سال اخیر حدود دو درجه متوسط دمای حوضه زاینده‌رود افزایش یافته است. میزان برفی که در این حوضه اتفاق افتاده کم بوده است و پوشش برف نسبت به گذشته کاسته شده است.

وی با اشاره به اینکه متوسط بارش درازمدت حوضه زاینده‌رود ۲۴۴ میلی‌متر است ادامه داد: سطح حوزه رودخانه زاینده‌رود حدود ۲۷ هزار کیلومتر مربع است که ۱۹۰۰ کیلومتر آن در استان چهارمحال و بختیاری و مابقی این مساحت در استان اصفهان واقع شده است.

ملایی با اشاره به اینکه بیش از ۸ میلیارد مترمکعب بیلان منفی دشت‌های استان است گفت: سالانه حدود ۵۶ سانتی متر سطح آب زیرزمینی در حوزه آب زاینده‌رود به طور متوسط افت پیدا می‌کند که بحث‌های فرونشست و فرو چاله را در خود می گنجاند. سالیانه حدود بیش از ۲۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت در شرایطی داریم که بارش نرمال باشد و در زمانی که وضعیت بارش بحرانی می شود و ما از متوسط نرمال دراز مدت کاهش بارش داریم ،این میزان افت سالیانه به همان نسبت افزایش پیدا می‌کند و شدت خشکسالی بر افت آب‌ های زیرزمینی تاثیر مستقیم می‌گذارد.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به اینکه در بحث کشاورزی تنها به بحث الگوی کشت نباید نگاه کنیم بلکه باید به الگوی مصرف هم باید توجه داشته باشیم خاطرنشان کرد: حدود ۲۰۰ هزار هکتار در حوضه زاینده‌رود اراضی داریم که شبکه های تحت پوشش منابع آبی رودخانه زاینده‌رود است و در بالادست سد زاینده‌رود حدود ۸۰ هزار هکتار اراضی داریم که این اراضی عمدتاً توسط برداشت مستقیم از منابع رودخانه و یا توسط احداث چاه انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در حال تدوین برنامه جامع به صورت فراگیر هستیم افزود: تغییراتی در الگوی کشت ایجاد شده است. گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور است ، بخش عمده‌ای از اراضی حوضه زاینده‌رود به این محصول اختصاص دارد و بعضاً بخشی از اراضی برای کشت برنج است که در این بخش هنوز نتوانستیم کشت های جایگزین ایجاد کنیم.

ملایی با اشاره به اینکه اجرای طرح های وزارت کشاورزی برای مدیریت مصرف آب ابتدا از کشاورز شروع می شود بیان کرد: تاریخچه حق آبه ها در حوزه زاینده رود به زمان شیخ بهایی بر می گردد.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به اینکه در ساختار نرخ گذاری محصولات کشاورزی تغییر ایجاد شده است افزود: بر اساس مصوباتی که مجلس داشت کشاورزان در نرخ‌گذاری نقش دارند و می‌توانند قیمت محصولات را تعیین کنند. وزارت کشاورزی برنامه‌ای دارد که اصلاح الگوی کشت را انجام دهد که بخشی از آن مربوط به بحث ایجاد گلخانه ها و ایجاد مجتمع های کشاورزی است .برای این بخش زیرساخت هایی نیاز است که باید وزارت نیرو کمک کند. برنامه ای در سطح ملی در حوزه  زاینده رود تصویب شده و در سطح استانی اجرا می‌شود.

وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی بر اساس منابعی که در اختیار دارد طرح‌هایی را تعریف کرده است و توانسته طرح هایش را به اجرا درآورد. کارهایی که وزارت کشاورزی در بحث مدیریت مصرف می خواهد انجام دهد باید از کشاورز شروع شود یعنی باید کشاورز درخواست داشته باشد و بخشی از منابعی که برای اجرای طرح‌ها اختصاص پیدا می‌کند از محل منابعی است که از ناحیه کمک های خود فرد است و بخشی هم از ناحیه کمک‌های دولت است که از ناحیه وام های بلاعوض به کشاورزان تخصیص پیدا می‌کند.

در حوزه زاینده‌رود الگوی مصرف و الگوی کشت باید تغییر پیدا کند

ملایی اظهار کرد: وزارت کشاورزی و کشاورز تلاش‌های خودشان را انجام داده‌اند و اگر این کارها انجام نشده بود امروز آمار ۵۰ درصد را نداشتیم. در حوزه زاینده‌رود هم الگوی مصرف و هم الگوی کشت باید تغییر پیدا کند و به سمت کشت های جایگزین باید پیش برویم.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار کرد: در بخشی از اراضی که در سالیان گذشته منابع آبی داشتیم آمار منطقه نشان می‌دهد که آوردخوبی داشتیم لذا سطح زیر کشت ما در آن موقع قابل توجه بوده است اما امروز شرایطی که در حوزه حاکم است امکان سطح زیر کشت از نظر منابع آبی را ندارد.

وی با اشاره به اینکه بار آبی جدیدی به حوزه تحمیل نکردیم گفت: بر اساس مصوباتی که در شورای عالی آب داشتیم هیچ بار آبی جدیدی برای این حوزه اضافه نشده است . یک دوره خشکسالی در این حوزه حاکم بوده ،سال گذشته دوره خشکسالی داشتیم و امسال هم یکی از خشک سال ترین بارش را در حوزه تجربه می کنیم لذا با دوره خشکسالی مواجه شده ایم و این دوره خشکسالی اثرات کارهای خوبی که در حوزه انجام شده را کمتر می‌کند.

مصرف آب صنایع مستقر در استان اصفهان ۲۰۰ میلیون متر مکعب است

ملایی گفت:اثرات بخش صنعت در استان اصفهان صرفاً مصرف صنعت نیست، در استان اصفهان یکسری از صنایع بزرگ جنبه ملی دارند و این صنایع حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف دارند. تنها  این میزان مصرف نیست بلکه جمعیتی که در اثر استقرار صنایع در اصفهان ساکن شدند هم مصرف آب دارند.

ملایی تصریح کرد: آنها خودشان مستقیم برای محصولاتی که تولید می‌کند آب مصرف می‌کنند و افرادی که قرار است ساکن شوند نیاز به آب دارند.

رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود با اشاره به اینکه سرانه جمعیتی که در استان اصفهان به خصوص در حوزه زاینده‌رود ساکن شده نزدیک به ۵ میلیون نفر است ادامه داد: شاخص‌های مصرف به شدت کاهش یافته است ،متوسط کشور به ازای هر نفر سرانه آب کمتر شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه شورای عالی آب و کارگروه‌ شورای هماهنگی زاینده‌رود ، در ستاد احیای زاینده‌رود تکالیفی تعریف شده است افزود: مصارف صنایع را از سفره‌های آب زیرزمینی و از آب سطحی که در حوزه زاینده‌رود برداشت می‌شد را کاهش می دهیم و به سمت استفاده از پس آب شهری می رویم.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های فاضلاب باید اجرا شود و منابع استحصال شده باید در اختیار بخش صنعت قرار گیرد تا بار گذاری کمتر شود.

رئیس حوضه آبریز زاینده رود تصریح کرد: در کارگروه سازگاری با کم آبی استان چهارمحال و بختیاری در سال آبی گذشته مصوباتی در کارگروه استان داشتیم، وظایفی بر عهده سازمان جهاد کشاورزی، نظام صنفی و شرکت آب منطقه‌ای این استان به عنوان متولیان امر در راستای کنترل مصارف آب گذاشته شد که همکاری خوبی از طرف کشاورزان انجام شد و توانستیم بخشی از مصارف غیرمجاز را کنترل کنیم .

برای کنترل برداشت‌های آب غیرمجاز، اقدامات خوبی انجام شده است

وی افزود: همین کار‌ها با ریاست استاندار وقت اصفهان و اعضای کارگروه سازگاری با کم آبی استان در استان چهارمحال و بختیاری انجام شد و کمک شد بخش عمده‌ای از مصارف غیرمجاز شناسایی شود و با همکاری دادستان‌های دو استان در جهت کنترل برداشت‌های غیرمجاز، اقدامات خوبی انجام شده است البته همین برنامه‌ها را امسال با دقت بیشتری در حوضه زاینده رود اجرا خواهیم کرد.

ملایی گفت: دو طرح بالادستی علاوه بر نقشه راه زاینده رود، در این حوضه داریم؛ اول کارگروه سازگاری با کم آبی کشور، یک سری تکالیفی در استان‌های حوضه زاینده رود مشخص کرده که به استان‌ها ابلاغ شده است. دوم، موضوع تعادل بخشی بیشتر منابع به مصارف آب‌های زیرزمینی است.

وی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در حوضه زاینده رود به خصوص در دشت‌های اصفهان و شهر‌های اطراف اصفهان داریم، موضوع نشست سطح ذخایر آب‌های زیرزمینی است و هر ساله حدود ۶۰ سانتی متر سطح آب زیرزمینی در حوزه پایین می‌رود و بیش از هشت میلیارد مترمکعب، تراز منفی حوضه است که سالانه بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون مترمکعب به این عدد اضافه می‌شود. یکی از راهکار‌هایی که در این بخش از برنامه‌های اصلی وزارت نیرو و شرکت منابع آب ایران است، موضوع کنترل تعادل بخشی منابع آب حوضه زاینده رود است.

وی درباره موانع پیش روی مصوبات ۹ ماده‌ای شورای عالی آب گفت: بخشی از مصوبات، اجرا شده و بخشی دیگر نیازمند زمان است که در زمان خود به اجرا گذاشته می‌شود، معیشت کشاورزان جزو مصوبات شورای عالی آب و ستاد احیای زاینده رود است و طرح‌های آن تعریف و نقشه راه تدوین شده است، البته کار‌هایی را که در بخش سخت افزاری و نرم افزاری انجام می‌دهیم بر اساس مصوبات شورای عالی آب بوده که در حال انجام است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
دیوانه سنگی در چاه می اندازه که صد تا عاقل هم نمی تونه درش بیاره
مافکر می کنیم که دوباره آب برای یک کشت باز بشه مشکلات حل میشه
سرطانی شده که فقط با مسکن داریم درد ش راکم میکنیم،سرطان داره کاره خودش رو میکنه مابا مسکن داریم راهش را رو هموار میکنیم دور یا زود ازپا درمون میاره
Iran (Islamic Republic of)
رضااذری
۲۳:۳۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
حضرت عباسی ازاین همه چرت و پرت که به خورد مردم شریف اصفهان و کشاورزان زحمتکش شهرمون می دید خسته نشدید؟چرا جرات ندارید حق آبه مردم شریف اصفهان و چطور به ناحق زمان خاتمی و ریاست آقای اردکانیان فقط وفقط آنهم حساب نشده به یزد دادید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
مشکل صنایع فولاد و نیروگاهی هست چرااا باید در یزد که کویر هست ۷ تا فولاد ساخته شده چرااا چرا ۶ عدد نیروگاه ساخته شده چراااا توسعه سنگین کشاورزی دادن مشکل جانبداری و اشتباه بزرگ و خیانت بزرگ به همه ملت ایران ساخت فولاد و نیروگاه و کارخانجات کاشی و سرامیک بسیار در کویر بدون هیچ آبی تاکید میکنم بدون هیچ آبی چراااا این صنایع در نزدیک دریا ساخته نشدن چراااا این جانبداری رانت و طرفداری منافع قومی قبیله ی در یزد و وزیران و همینطور توسعه سنگین فولاد و صنایع مختلف در اصفهان این مشکل ایجاد کرده اگه واقعا میخواهید مشکل حل شود این صنایع باید به جنوب انتقال پیدا بکنن در ضمن در شرق اصفهان کاملا کویر هست اصلا منطقی نیست خربزه هندوانه سیفی و برنج در کویر کاشته بشه اصلا این اشتباه دیده شده یا نه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
84 میلیون کارشناس
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۲:۱۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
سلام
دوستان قبل از اینکه نظر بدهید باید اطلاع داشته باشید.#این آب به کدام قسمت ها انتقال داده می شود و از چه زمانی. #انتقال آب به یزد از چه زمانی بوده #انتقال آب به کاشان از چه زمانی بوده#انتقال آب به رفسنجان از چه زمانی بوده#مصرف در چهارمحال از چه زمانی افزایش پیدا کرده و به چه نسبتی افزایش پیدا کرده#مصرف در اصفهان از چه زمانی افزایش پیدا کرده و به چه میزانی افزایش پیدا کرده #آیا در این چند سال انتقال آبی، مجددا صورت گرفته #ارتباط آب های زیر زمینی با کمبود آب #چقدر تغییر کاربری در اراضی و چراگاهها و.. در این استان‌ها صورت گرفته. #صنایعی که در مرکز کشور شکل گرفته اند با کارشناسی درست شکل گرفته اند #کمبود بارش ها در این دهه ، به میزان است #سیاست تقسیم آب بین استان‌ها به این میزان به نفع سیاست های کلی نظام است و در آینده ملت از این تصمیمات متضرر می شوند یا بلعکس و.... اگر برای مردم در این برهه زمانی شفاف سازی به صورت صحیح صورت بگیرد در این تنگنا بهترین تصمیم گرفته می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
برای نحوه حل مشکل آب نمی‌دونم چرا یاد پت و مت می افتم
Iran (Islamic Republic of)
Bakhtiari
۲۱:۵۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
درود بر شما. در متن بالا بخشی از واقعیت بر حسب آمار و با اصول علمی بیان شده است. اینکه ما به عنوان مردم با موضع گیری در قبال دیگر هموطنان عزیز خود قرار بگیریم سناریویی خطرناک است. من به عنوان یک بختیاری خواهان عمران و آبادانی همه کشور و استان های یزد، اصفهان، چهار محال و بختیاری و خوزستان هستم. حق همه مردم است که برخوردار باشند. ولی همه ما قربانیان سیاست های غلط و مدیران بیسواد و ناکارآمدی هستیم که با برنامه ریزی اشتباه خود همه ما را به دردی مشترک گرفتار کردند. پس با درایت، همبستگی و اتحاد با روحیه مطالبه گری حقوق تضییع شده خود را از دولت مطالبه کنیم. مردم که گناهی ندارند آنان هم خواهان برخورداری از حداقل‌ ها هستند.
Iran (Islamic Republic of)
M.P
۲۱:۵۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
انتقال آب اصفهان به یزد به قرآن قسم حق نیست. ما اصفهانی ها خودمون توی خشکسالی هستیم و شدیم خشک ترین شهر ایران اون وقت آبمون رو دارن میدن به یزد... این به نظرتون درسته که آب شهری که خشک سالی داره رو بدین به یه شهر دیگه تا خشک سالی اون شهره بیشتر بشه..؟
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۶:۴۳ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
دمت گرم حرف حق زدی
آبی گه تعلق داره به مردم خودمون و حق آبه ی کشاورز زحمت کش خودمونه باید بره واسه یکی دیگه وشهر ما فرو نشست کنه از بی آبی
از قدیم گفتن چراغی که به خونه رواس به مسجد حرومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اصلا از انتقال اب یزد حرفی نزد...از وقتی هم که زاینده رود را بستن اب و بارش کم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
زندگی مردم اصفهان به کشاورزی، اگر آب نباشه آنها ازبین می روند و ما بخش عمده‌ای غذا مان را از راه کشاورزی به دست می آوریم مسعولین باید پیگری کنند همین تور به جاهای که نیاز به آب است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۷ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
چرا‌ ایشون‌ هیچ‌ اشاره‌ ای‌ به‌ خیانت‌ برخی‌ از‌ مسئولین‌ توی‌ سالهای‌ گذشته‌ و‌ انتقال‌ آب‌ اصفهان‌ به‌ یزد‌ و‌ کرمان‌ نکرده‌ خشکسالی‌ به‌ جای‌ خود‌ ولی‌ انتقال‌ آب‌ رو‌ نمیشه‌ ندید‌ گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اولا زاینده رود رودخونه فصلی نیست و نبوده در صورتی که سرچشمه های زاینده رود بارش بیش از ۱۰۰۰ میلی متر در سال دارد پس رودخونه دائمی هست که این همه پل زدن
دوما صنایع اب بر رو به کنار دریا یا دریا اب بیارید براشون و دوما اب انتقالی به یزد متوقف بشه یا کم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اب دریا تا اصفهان بیش ازهزار کیلومترفاصله داره این جدا ازاینه که بیش از۱۶ متر هم ازسطح دریا بلنده ،یزدی هاهم۲۰ سال پیش امید داشتند اب زاینده رود بیا وبی آبی تمام بشه اینها همه اش خیال باطله که ماداریم من که بنده ی قابل رحمی نیستمفقط حکمت خدا شامل حالمون بشه تا از این وضع خارج بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
عجب
Iran (Islamic Republic of)
عای
۱۶:۵۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
آقا من خوزستانی هستم تو اصفهان زندگی می کنم ۴۰ سال پیش که اومدیم اینجا برف میومد که نگو از وقتی زاینده رود رو بستن دیگه خبری از برف که هیچ ازبارونم نیست یادمه چند سال پیش که تابستون زاینده رود رو بازکردن اصفهان بارون اومد اگه زاینده رود کار خودش رو می کرد هوااینقدرگرم نمی شد بارون و برف می بارید و کم آبی هم نبود مطمئنا روی برفای کوهرنگ هم تاثیر می زاشت وچهارمحالیهای عزیز هم کم آبی نداشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
یه جوری میگی انگار رودخانه از دید شما سروته هست
United States of America
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
با سلام

حق برداشت آب در الویت اول با اصفهان هستش نه یزد و غیره
و صنایع هیچ الویت در برداشت آب ندارند مردم خوب چهارمحال هم الان در مدیریت استان و شهر اصفهان سهیم شدند .
چهارمحال اگر هنر به خرج بدند جلوی خروج آب را بگیرند
چرا نشستند و مثل موج بازیچه شدند و شعار لرستان خوزستان سر می‌دهند
هنوز که هنوز نتونستم مدیریت نیرو و گاز و را از اصفهان جدا کنیم.
اینها همه بازی هست ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
چشم به استان های زاگرس نشین مثل لرستان دوختن
کل آب ایران رو میبلعید این تقصیر استان ماست که باید تاون پس بدیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
آبهای سطحی. رو که دارین می‌بریم چند تا هم تونل زدین دیگه چی می‌خواین چهارمحال خودش آب ندارن واسه خوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
هرچه صنایع آبخور بوده در دو استان اصفهان ویزد متمرکز کرده‌اید وحالا کل چهارمحال و بختیاری رو دارین تونل حفر میکنین اونا سرچشمه آمد ولی خودشان تشنه اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
سالهاست درمورد بی آبی هشدار داده شده درمورد الودگی هوا و محیط زیست ,تورم و غیره ولی چیزی که از این مسئولین تا الان دیدیم فقط وفقط وعده و شعار بوده و کار رو به جایی کشاندن که مردمی که همه جا پشت هم بودن دارن به جان هم میافتن به گمان یک زلزله بزرگ در ایران داریم که ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اصفهان در مرکز کویر ایران و صد ها کیلومتر دور از دریاست
انتظار داشتید همیشه سرسبز باشه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
حداقل هزار کیلومتر از دریا دوره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
نه واقعا توقع نداشتم بالاخره يك دو سه هزار ساله كه سرسبزه حالا يك چند سال هم خشك بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
بارون نمیاد منتظر نباشید
باید اصفهان رو ترک کنید این بهترین راه حله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
باشه همون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۲ آذر ۱۴۰۰
احسنت واقعا همین راه حل خیلی خوبه.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
زمانی که اصفهانی ها کارخانه فولادو از بندر عباسو دزدیدن و به نام مبارکه احداث کردن باید می فهمیدن این صنایع اب نیاز دارد و بفکر انتقال اب از خلیج فارس می بودن ناینکه اب استان های دیگه را بدزدن و این دزدیدنها هنوز ادامه داردو فکر میکنن ارث و میراث باباشونه ،الان هم راهش انتقال اب از خلیج فارس است و راهی دیگه ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اروم باش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
آب برای کشاورزی و صنعت در خوزستان و اصفهان نباید هدر برود در حالی که در چهارمحال و بختیاری آب شرب ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۰ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
قضیه اینه که تمممام بار بی ابب وکم بارشی را پایین دست زایندهرود تحمل کرد وبالادست با اصافه برداشتهای غیرمجاز نه تنها کم ابی نداشته بلکه بشدت باغات بادام وهلورادر بالای کوه گسترش دادند وباعث پایین رفت سطح اب زیر زمینی حتی در بالا دست شدند
Iran (Islamic Republic of)
مسئول تزویر
۰۷:۴۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
این اصفهان که یکی از باشکوه ترین شهر های ایران است اگر در یکی از بلادهای کفر بود چنان پرارزش میشد که نگو .چند تا بیسواد نشستن بخور بخور راه انداختن . آخه با آب زاینده رود چکار دارن بذارین به چپاولشون ادامه بدن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
الان خودت فهمیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
این همه بحث و دعوا چه سودی داره ... راهکار چیه؟ چه کاری باید انجام داد تا از این فلاکت نجات پیدا کنیم ؟ نتیجه این همه دشمنی چی شد ؟ تونل اول کوهرنگ خشکید . اینا کارای خداست . چقدر بارگذاری کردند آب و با پمپ بردند نوک کوه باغ سیب و هلو زدند . این انصافه . ادامه بدید ما که کلا خشکیم بذار باقی جاهام بخشکه
Iran (Islamic Republic of)
حجت الله
۲۰:۱۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اشتباه نکن عزیز اصفهان وشهرهای اطرافش وروستاها برنج می‌کارند آیا اقلیم اجازه می‌دهد برنج آب زیاد میخواد یا بادام در ثانی صنعت شاید 20 صنعت فولاد فقط فولاد مبارکه با مجوز اداره آب 600 میلیون متر مکعب درسال و ذوب آهن بازم صنعت های اینگونه جاش نزدیک دریاست نه در منطقه کویری ناشکری اصفهانی‌ها خدا را به خشم آورد زلزله مسیر چشمه کوهرنگ عوض شد هم چهارمحال وبختیاری وهم اصفهان هردو از این اتفاق ضررمیکنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
ایشون فقط یکسری الفاظ را تکرار کردند تعادل بخشی - مصوبات شورای عالی _ هماهنگی والا من که متوجه نشدم چی گفتند . ایشون دغدغه زاینده رود و ندارند کارمندی دارند عمل میکنند . باید جهادی عمل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
چی شد و چی گفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
پنج هزار سال به قبل فلات مرکزی ایران به برکت وجود دریاچه های شور
مختلف در فصل بارش با تامین رطوبت کافی بارندگی های قابلی داشت فلات مرکزی سرسبز و جنگلی بود کافی مردی با جرعت پیدا شود به این دریاچه ها در فصل بارش از طریق دریای عمان آب کافی انتقال دهد که جریان بارشی تقویت رطوبت شده بارش ها افزایش چه در طول و میزان پیدا خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
چرا مردم چهار محال از شهرشون فراری هستن چرا حتما باید بچه هاشون را اصفهان به دنیا بیارن بابا یه کم شهر ودیار خودتون را دوست داشته باشین اصفهان شده چهار محال وبختیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
واقعا !!!شما بیابرو ببین کارمندای فولاد دوب بختیارین بیمارستان الزهرا پر از این قوم عزیز اما بحث اب میشه ارث باباشونه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
این آبهایی که پارسال زد کل مناطق لرستان تا خوزستان را خراب کرد و کلی هزینه برداشت و مردم را به فلاکت انداخت را هم تو آمار اوردی؟
Iran (Islamic Republic of)
علی رضا
۱۷:۵۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اقتصاد اصفهان نباید بر صنعت استوار باشد. کسانی که از مهاجرت ها گله می کنند درست می گویند اصولا خطای صنعتی شدن اصفهان باعث شد که جمعیت این شهر افزایش بیابد‌. باید مهاجرت از شهرهای کویری به شهرهای دارای اب باشد که متاسفانه به علت سرمایه گذاری های غلط ملی در اصفهان این شهر مهاجر پذیر شد. باید صنایع ملی به کنار دریا منتقل شوند و اقتصاد اصفهان محدودتر و در حوزه گردشگری و در حد ممکن کشاورزی باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اون موقعه دیگه میشه یه استان فقیر و بی چیز. گردشگریشم هیچی نیست .یول میدم صنعت جا به جا کنه شاید از منیت و نژاد پرستی یک عده که همه چیز رو برای خودشان میخواند کم بشه. مردم یزد و کرمان و سمنان آب برای خوردن ندارند اینها آب برای آب بازی تو زاینده رود یا برای برنج کاری تو لنجان میخوان. خود خواهی هم حدی داره
Iran (Islamic Republic of)
اسی
۱۸:۴۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
یزد اگه آب برا خوردن ندار بیخود این همه کارخونه کاشی و فولاد ساخته
Iran (Islamic Republic of)
نعمت
۱۶:۴۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
امارات که یه رود تو کل کشورش نیست پیست و کوه برف و کلی استخر و...برا تفریح درست کرده این مسئولین برا کار و کشاورزی نمی توانند برنامه بریزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
این چه حرفیه
مساحت امارات رو با ایران مقایسه کن لطفا جمعیتشو نگاه کن
یه منر لوله بذارن اسمش میشه انتقال اب نه ایران که به اندازه 10 تا کل امارات لوله بکشه میشه طرح ناتمام
Iran (Islamic Republic of)
مهدی چهارمحال
۱۶:۳۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اون اصفهانی بی ادبی ک میگه برگرد دهاتون باید بدونه خیلی از همشهری هاش تو شهر خودشون مستاجر بختیاری و خوزستانی هستند
بعدم اینک ما خودمون آب شرب نداریم شما آب برا آب بازی کنار سی سه پل می‌خوایید
و اینک مراقب حرف زدنتون باشید وگرنه دوباره فتح خواهید شد
#تاریخ بخوانید
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۸:۵۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
توهم مراقب حرف زدنت باش.
اگر اصفهانی ها نبودن تو الان نوکر داعش بودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
دوست عزیز ما برای اب بازی نمی خواهیم زاینده رود را دلیل اصلی نشست زمین است عزیزم خطری که مردم اصفهان را تهدید می کند جز مردم اصفهان مردم چهار محال و بختیاری و مردم خوزستان که در اصفهان زندگی می کنند در خطر است لطفا منطق داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
آفرین خودت جواب خودت را دادی شهر اصفهان و شهرهای استان اصفهان در مسیر زاینده رود پر از هم وطن های شهرکردی است در مجتمع فولادوذوب هم شاید حدود نیمه از کارکنان از اهالی چهار محال هستند
Iran (Islamic Republic of)
نصف جهان اصفهان
۲۲:۵۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
آب رو نخواستیم برای آب بازی ، خواستیم برای کشاورزا که کسب و کارشون راه بیفته.خواستیم برای کمتر شدن فرونشست زمین.
خوبه که قبل حرف زدن یه کم فکر کنید
Iran (Islamic Republic of)
سید
۲۳:۳۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اول اینکه ابی ک اصفهان میخاد خیلیش برا همین همشهریا شما هستن که تو استان اصفهان لنگر انداختن
دوم اینه میگی فتح خودت ک فتح نکردی
سوما اگه هم فتح کرده نیروهای قاجاری که تو اصفهان بوده رو شکست دادن و مردم اصفهان رو شکست ندادن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
ای خیر نبینید الهی که گوسفنداتون فوختید برای قر و پز اومدین زمینارا گرون کردین حالا برا ما صاحب خونه شدن گدا گشنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۹ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اینکه در اثر مهاجرت زمین گرون میشه چیزی طبیعی است که در همه جای ایران اتفاق افتاده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
زورتون به یزد و رفسنجان نمیرسه. گیر دادین به ما. کل باغهای چهارمحال نصف فضای سبز و چمن های شما نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
واقعا که چقدر ترسو هستی یا مطمئنا اصفهانی هستی وگرنه گربه خوردن اصفهانی ها یک واقعه تاریخی است که خودشون هم می دونن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۰۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سلام ما اصفهانی ها این آب رو خریدیدم مثل ملکی که پدرتون خریده حالا چه فرقی می‌کنه این ملک مشهد باشه یا تهران این آب رو پدرانمان خریده اند پولش را داده ایم اسنادش هم موجود هست پس مال اصفهان و زاینده رود است چه یک دریا چه یک قطره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
ان موقع که نفت خوزستان و کهکیلیویه ملی شد اب هم ملی شد‌. مالک کدام اب هستید؟
Iran (Islamic Republic of)
حجت الله
۲۰:۲۶ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
اون موقع چهارمحال وبختیاری نبود واین منطقه کوهرنگ اصفهان سند شما اگه اعتبار داشت در تقسیمات کشوری نمی گذاشت کوهرنگ بشه منطقه ای از استان چهارمحال وبختیاری پس اون سند بگذارید کوزه ولی الان کوهرنگ با تمام داراییها جزاستان چها محال وبختیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
باسلام خشکسالی هست اینقدر به هم نپربد تقصیر مردم نیست خوزستانی چهار محالی اصفهانی همه باهم برادرند باید از خداوند متعال خواهان رحمت باشید چون اگر خدا بخواهد همه چی درست میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
وخی برو بینم اگه خوشکسالی بود العان یزد اینجوری نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
کل کشور های عربی و افغانستان هم درگیر خشکسالی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
در خوزستان و اصفهان نباید برنج کاری شود تا مقداری آب برای چهارمحال و بختیاری بماند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
نترس اب برای چها رمحال هست حرف بیاد چهارمحالی بخشنده اصفهانی خسیس ما که چند ساله اب میدیم یزد اینجوری نکردیم
United States of America
ملیح
۱۵:۲۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
الان فقط موضوع اصفهان نیست اگر آب نباشه کل استان نشست می‌کنه خشک میشه وخالی از سکنه میشه کدوم یک از استانهای چهارمحال خوزستان کرمان و یزد حاضرند پنج میلیون مهاجر اصفهان رو پذیرا باشند باتوجه به اینکه حدود دومیلیون این افراد خودشون به اصفهان مهاجرت کردند همیشه مردم شهرهای دیگه نسبت به اصفهان بانوعی بی انصافی رفتار میکنند مقصد مهاجرت وتفریح ومسافرتشون اصفهانه ولی حاضر نیستند برای احیا این شهر قدمی بردارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
۲۰ساله اب رفته یزد وو۲۰ ساله زاینده رود خشک شده .. ب همین سادگی ... بعد تقصیرا گردن کشاورز و صنایع و ... میندازن ۲۰ ساله همین حرفا را میزنن ..دارن جنگ قومیتی راه میندازن..اب یزد باید از جای دیگه تامین بشه ن از اصفهان صدها شهر وروستا شرق اصفهان خشک شدن و قحطی زده هیچ کس صداش در نیومد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
باریک الله به ادم با فهم و شعور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
مرد حسابی اونا آب خوردن ندارند . شما دیگه کی هستی اونا بمیرن از بی آبی هم برای شما اهمیت نداره
Iran (Islamic Republic of)
ف ه
۱۵:۰۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
کسی متوجه نیست که اصل مشکل از انجا درست شد که اکوسیستم را به هم زدند با برداشت بی حد از زاینده رود وانتقال زیاد آب به یزد ودیگر نقاط وندادن سهم محیط زیست وخشکاندن گاو خونی باعث تغییر اقلیم در حوضه زاینده رود وسرچشمه یعنی چهارمحال شدند کویر را خدود ۲۹۹ کیلومتر جلو آوردندوباعث افزایش دمای منطقه اصفهان وبه تبع آن چهارمحال شده علت اصلی کاهش شدید بارش باران وبرف در سرشاخه های زاینده رود وکارون خشکاندن دلتای زاینده رود وباطلاق ‌گاوخونی وتغییر اقلیم است که متاسفانه مسئولین با تصمیمهای غلط باعث آن شده اند وتنها راه برگرداندن وضعیت اقلیمی به وضعیت طبیعی آن است زاینده رود یک حوضه آبریز است که سرچشمه آن کوههای بختیاری و انتهای آن باطلاق گاو خونی که باید کل وضعیت طبیعی آن مانند میلیونها سال که جریان داشته حفظ شود تا معظلات خشکسالی نیر حل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سلام اقای ملایی شما که ریئس حوصه زاینده رود هستید رودخانه زاینده رود فصلی نبوده دوم اینکه پا یزد هی میکشید وسط ۲۰ سال هست که دردوره اقای خاتمی اب اصفهان به چپاول رفت که هر مقدار از اصفهان اب گرفتند جایگزین کنند وکلاه سر مردم وکشاورزان اصفهان گذاشتند که نشد حرف برا دل خودت میبری میدوزی اب برای ضنایع یزد حرام هست ما کاری به اب شرب برای مردم یزد نداریم ولی برای صنعت وکشاورزی وفضای سبز یزد راضی نیستیم حتما برو در کتابهای قدیمی وتاریخ رجوع کن تا متوجه زاینده رود باشید فصلی نبوده
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۴:۵۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اقای محترم یزد حوضه ابریز زاینده رود نیست ونبوده برای صنعت وکشاورزی یزد دومیلیارد متر مکعب اب از خود استان اصفهان سمیرم و فریدونشهر خارج میشد چی میگید برا خودتون.رو زاینده رود بار گذاری کردید وحقابه مردم به هرکسی رسیدید دا دید مثل گوشت نذری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اب از خلیج فارس برای یزد بیاورید
برای کشور ایران هزینه کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
ای کاش اجازه داده می شد طبیعت نقش خودش رو بازی کنه.
زاینده رود یک روان آب طبیعی بوده که سر از نوک کوه و سر بالا رفتن در آورده.
یک اکوسیستم و به هم زدیم جانداران دیگه رو نابود کردیم
حالا هم هیچ...
بگذارید رود مسیر طبیعی رو که از اول وجودش می پیموده ادامه بده بعد در انتهای مسیر ...
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۳:۴۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
همش حرف
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۳۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
تیتر با محتوا و اصل داستان زمین تا آسمون تفاوت داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
آب رو به یزد ندن مشکل حله
United States of America
ناشناس
۱۳:۳۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
تو هر قسمت ک نام ببریم گند زدید و بحران افریدید ، مگر کار دیگری هم بلدید ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۳:۳۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
این حرفا را خیلی وقت نزنند اما کو عمل یکی که چاه داره برنج می‌کارد اون طرف خیابون درخت از بی آبی می خشکد.
بعدشم زاینده رود فصلی نبوده که حالا چرت و پرت میگید.
بالا دست رودخونه یا برنج کاشتند یا کوه و تپه را دشت هلو و بادام و گلخونه کردند کی سرش کلاه رفت کشاورز و باغدار غرب و شرق که کل سرمایه زندگی و ارثش همین زمین و باغ بود.
کسی هم نگفت آب جایی دیگه را بیارید همون سهم اصفهان را به خودش بدید نه ببرید یزد و...
البته همین آقای ملایی گفت چهل و یک درصد نیاز آبی یزد از اصفهان هست که بعد سانسور شد
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۵:۱۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اولا عکسها و خبرهای مربوط به فصلی بودن زاینده رود در هفتاد هشتاد سال پیش وجود داره، نه اینکه همیشه کل جریان آب قط بشه، بلکه مقدار آب به شدت کم و زیاد میشده دوما اصفهانیها میتونن برن حق آبه خودشون رو از یزد و کرمان و کارخونه های ذوب آهن و فولاد مبارکه طلب کنن نه اینکه مصرف در چهارمحال رو زیر سوال ببرن تا بتونن آب رو از مردم چهارمحال بدزدن
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۳۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
نصف بیشتر روستاهای منطقه های خانمیرزا و لردگان اب خوردن ندارن بعد مردم اصفهان میگن دام هامون یا کشاورزی مون از بین رفت
Iran (Islamic Republic of)
Rasol
۱۳:۲۸ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
رودخونه زایندرود ۵۰۰سال که اب داره نه این خاتمی که اومد اب رو داد به یزد یزد اب خوردن نداشت الان سیفیجات ایران رو داره یزد میده
Iran (Islamic Republic of)
اکبر آخوندی
۱۳:۳۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اولا که نصف جمعیت اصفهان را بختیاریها تشکیل دادن قابل توجه اونا که هی آب زاگرس آب زاگرس میکنند.بعد صحبت سر اینه که چرا آب را دادن به یزد و کرمان وگرنه همین الان هم آب هست بعد کوهرنگ یکی از سرچشمه های زاینده رکد است.چشمه مرغاب و چشمه لنگان و بقیه چشمه های ریز و درشت هم میریزند تو زاینده رود.اما آب داره میره برای نورچشمی های نظام.یزدی ها و کرمانی ها.خلاص.اینقدر اصفهان و چهار محال و خوزستان نکنید که همه مان فعلا سر کاریم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۳:۲۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
یعنی این با سواد یک ساله مسئول هست ولی هیچ طرحی برا احیا نداره.
احداث صنایع فولاد مال خیلی وقت پیش هست چرا حرف چرت می زنید ثانیا کسی نگفته کشت برنج درسته اما غرب و شرق هیچ وقت برنج کشت نداشتند شما یه منطقه را می بینید پیرهن عثمان درست می کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
نه تقصیر اصفهانیهاست نه خوزستانی نه چارمحال نه یزد تقصیر این مدرک سهمیه ایی ها واین مدرک جعلی هاست که ادعاشونوتاعرش میرسه ولی به اندازه .... نه عقل دارن نه تدبیر
Iran (Islamic Republic of)
حشمت مهاجرانی قرجه
۱۲:۲۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
پس ارومیه چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حشمت مهاجرانی قرجه
۱۲:۲۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
پس ارومیه چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سلام تمام وعده های مسئولین بیخود وغیر قابل اجراست چون تمام فرصت های قبلی ازبین رفته وآب رفته به جوی بازنمیگردد
Iran (Islamic Republic of)
حشمت مهاجرانی قرجه
۱۲:۲۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
پس ارومیه چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اصلا گناه را به گردن خدا بیاندازیم
Iran (Islamic Republic of)
Armin
۱۲:۱۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
دوستان خوزستانی و چهارمحالی که میگن کارخونه فولاد باید انتقال پیدا کنه کنار دریا والا ما اصفهانیها هم موافقیم این کارخونه به غیر از الودگی و مریضی چیزی برا ما نداشته اینطوری این چند ملیون مهاجری هم که اومدن اصفهان میان به شهر خودتون.درضمن خوزستان خودش اب از یه استان دیگه میگیره کدوم اب خوزستان اب خوزستان درثانی استانی که نزدیک به دریاست و با اب شیرین کن مثل کشورهای عربی میتونه اب از دریا بگیره دیگه چرا چشم در راه اب چهارمحاله؟
Iran (Islamic Republic of)
اصفهانیم
۱۱:۴۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
من نمیخوام توهین کنم ولی باید دراین باره به شما بگم به جای اینکه این آب هارو به کویر یزد ببرید و تالابچه ی طبیعی درست کنید و آب در یزد همینطور هدر رود زاینده رود را باز کنید زلزله اومد اصفهانی ها بیشتر از بقیه کمک کردند جنگ شد اصفهانی ها پیش قدم شدند همین کارخانه ی فولاد سازی اصفهانی ها از سلامتی ریه شون گذشتند میدونید اصفهان به خواطر این کارخونه چند ساله بارون نیومده حالا شما بگید که چرا اصفهانی ها این کارو میکنند ایران کم ابه به جای این کار ها بیاید از حالا بچه مصنوعی یزد آب بردارید میدانید اصفهان مرکز بیماری ام اس هست میدانید اگه دیر متوجه این بیماری بشی درمانش غیر ممکنه میدونستین فقط یک واکسن داره که پولش خیلی زیاده و خیلی ها نمیتونن بخرنش تازه اونم اگه پیدا بشع
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
این مافیا فولاد همه را خریده.جوری حرف میزنن که صنعت فولاد اصلا تاثیری در این فاجعه نداره.بابا مگه کشاورزی چقد آب میخواد.مگه دشت خوزستان کشاورزی نداره چرا آب کم نداره.مافیا فولاد کشورا به قهقرا بردن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اصلا کسی متوجه شد این بابا چی گفت وراه حل چی شد؟این که همش میگفت نحوه الگو کشاورزی باید تعقیر کنه اخه با کدوم اب تو هم ابی که باید باهاش تعقیر الگو بدیم بیار بعد نطق کن.خداوکیلی چه کسایی را گذاشتند مسئول.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
ما اصفهانیا آب خوزستان را نگرفته ایم،اصلا دیگه تو خوزستان وچهارمحال فکر نکنم سکنه ای باشه،همشون تو اصفهان زندگی میکنند ،آخه هر جا هر محلهاث ای که پا میگذاریم یا میگند خوزستانیم یا چهار محالی،شما محاجرت کنید برگردید برید شهرهای خودتون ما آب کم که نمیاریم کلی هم اضافه میاریم میدیم به شهرها شما که آب کم دارید
-
ناشناس
۱۴:۳۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
الان شما با اب خود بختیاری منت بر سر چهارمحالی میزاری؟ اگه قرار باشه کسی هم برگرده باید پول تمام زمین و املاک رو هم بدین،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
من واقعا متوجه نمیشم این رفتارها و حرفارو یعنی واقعا تقصیر چارمحاله اب خشک شده!!! تو چار محال کم نداریم اصفهانی تموم خوشگذریتون تو سامان و اتیشگاه... هست لطفا درست حرف بزن
Iran (Islamic Republic of)
پاینده ایران
۱۸:۲۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
با درود و عرض ادب ،دوست عزیز بهتره کمی فکر کنیم بعدا قضاوت تمام ایران و شهرهای ایران پر از مهاجره این دلیل نمیشه مگه خوزستانی ها یا بختیاریها این چندساله وارد اصفهان شدن ،مشکل جای دیگس کارون با اون عظمتش هم خشک کردن ،دوما وقتی دولتی میخواد کارخانه ای بزنه که رگ اصلیش ابه باید جایی بزنه که آب هست نه آب شرب آب کشاورزی رو برای فولاد و کارخانه های دیگه بزنه کارخانه هایی که تو کویر یزد زده شده آبش از زاینده رود گرفته شده ،و این مسئولین فقط دارن تفرقه میندازن بین استانها بهتره اینقده همدیگه رو له کنیم و به همدیگه احترام بزاریم ،اصفهان ،خوزستان ،چهارمحال نداره همه هم وطنیم خاک آب مون میبرن برای کشورهای همسایه کسی صداش در نمیاد فقط افتادیم به جون همدیگه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
متاسفم واقعا هدف مسولان هم همین بود که دعوای قومیتی راه بیندازن که خوب هم موفق شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
شما نمیخواد بذل وبخشش کنید شما میخواید آب چهارمحال وخوزستانو به خودشون پس بدین شما دست از سر این استانها بردارید ما مازاد آب را به شما میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
آبی که باپول اصفانیا خریدن حق مسلم اصفانیاس ...از کدوم آب حرف میزنید نمیبینید اب زاینده رود خشکه آبشا غصب کردید حرف میزنید
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۰۹:۵۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اصفهان به جای طلبکار بودن از کل کشور، کشت برنج در استان کویری شأن را متوقف کنند. صنایع پر مصرف آب را تعطیل کنند و به جای استفاده از آب معدنی چشمه زاینده رود برای کشاورزی و صنعت، از فاضلاب تصفیه شده آب شهری استفاده کنند، تا آبی بماند که زاینده رودشان را زنده رود کند!
Iran (Islamic Republic of)
جلال صدری
۱۰:۳۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
تو خودت مال کدوم استانی که درباره اصفهان اینجوری حرف میزنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
طلبکار بودن از کل کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
مهندس میشه نظراتت را نگه داری برا خودت شاید پروفسور شدیا
Iran (Islamic Republic of)
...
۱۱:۴۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
چی میگی؟ اصفهان کی تا الان کویریه؟ وقتی میای اصفهان میشینی پا سی و سه پل همینو میگی؟ نامردی انصافا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سلام این آب رو خریدیم پولش رو دادیم دلمون میخواد بریزیم تو فاظلاب یا هرچی به شما چه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۰۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سلام به جرات میتوانم بگویم تمام آب مصرفی در چهارمهال فقط برابر است با مصرف آب در ویلاها واستخرهای لاکچری که ازباغ بهادران اصفهان تا اشکاوند وکیلومترها بعد از انرژی هسته ای در دو طرف رودخانه ساخته شده که فقط برای استفاده آخر هفته آنان است
Iran (Islamic Republic of)
روح اله کریمی
۱۱:۵۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
بجای بافتن یاوه تشریف بیارید ببینید اب از استان چهارمحال خارج نمیشه که به اشکاوند و باعهای لاکچری اصفهان برسه هر وقت اب از ۳۰ کیلومتری اصفهان رد شد شما راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
داود
۱۳:۰۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اخوی اونا چاه عمیقه حق استخرسازیم تو مجموعه ها ندارن وفقط ابیاری قطره ای
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۱۲ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
ما اصفهانیها فقط آب را برا زمین باغات میخاهیم گه ازقیمت نیفته زمین متری ۳۰ تومن آب که اومد شد متری ۱ملیون ،اگه آب بیاد متری ۵ملیون میارزه ؟نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
در دوره خاتمی غیر قانونی و غیر کارشناسی درزمان خشک سالی بدون افزایش حوضه اب ریز زاینده رود اب را با لوله کشی بردن یزد صرفا برای خودنمای وتبلیغ اصفهان خودش به خاطر صنعتی بودن نزدیک به ۲میلیون مهاجر از استانهای دیگه داره که درحال افزایشم هست ولی تا حالا هیچ فکری براش نشده و نخواهدم شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
بابا بخدا من چهارمحالی ام بقران خیلی از شهر ها و روستا های خودمون آب ندارن با تانکر آب میگیرن خدا میدونه آب نیست اگر بود آب میومد سمت اصفهان این تونل های غیر مجاز که زدن تونل بهشت آباد مردم چهارمحال رو بیچاره کردن تا چند سال آینده چهارمحال میشه کویر !!!!!عزیزان اصفهانی میگن شما آب نخورید تاما آب بازی کنیم .خدایی الان خوزستان نفت داره پول حق نفتش رو میگیره ما هم آب داریم حداقل پولشو بدید. آب میاد اصفهان نصفش میفروشه به یزد از مال کی میفروشی؟؟ما باید آب نخوریم تا اصفهانیا برن آب بازی
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۱:۴۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
تو اصفهانم بعضی جاهاش اب نیس با تانکر میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
دوست عزیز مردم اصفهان نه صنایع راه انداختن نه آب میفروشن به جایی،فروش آب و یا اسقرار صنایع توسط دولت انجام شده
بسیاری از بختیاری های عزیز دارن اصفهان زندگی میکنن
مشکل از طرحهای غیر کارشناسی،عدم نظارت جهاد کشاورزی بر الگوی کشت و شهرداری ک نوک کوه هم چمن کاشته و هر روز آب چاه به چمن میده،خودِ شهرداری کلی چاه عمیق غیر مجاز داره
در نهایت مردم نقشی در این اتفاقات ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
کارخانه ذوب اهن وفولاد را هرچه سریع تر به کنار خلیج فارس انتقال بدهید
Iran (Islamic Republic of)
اکبر آخوندی
۱۳:۳۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
چشم آقا چشم.کی شروع کنیم خوبه
Iran (Islamic Republic of)
Kian
۰۷:۰۲ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اصفهانی های عزیز و گرامی خدا شاهده بیایید استان چهار محال و بختیاری و خوزستان آتیش بزنید و خسال خودتون و ما رو راحت کنید
کجا دنیا دیده اید صنعت فولادی که باید پیش دریا باشه بزنن وسط کویر؟
کجا دنیا دیده اید جایی که آب نداده ده کشت در سال انجام بدن؟
خدا شاهده آبی که دو استان که به زور و ناروا برای شما می آید حرام است....
صنعت فولاد باید کنار دریا باشد با فکر متوجه میشید
زاینده رود فصلی میخواهید بشه رودخانه می سی پی پی؟!
آبی که از دو استان یاد شده به زور و با سیاست میاد داخل استان حرام است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
کدوم آب رو میگی نمیبینی زاینده رود خشکه ....آب حق مسلم اصفهانیاس چون باپول خریدن اصفهانیا آدمایی خودکفان هرچی بخان بدست میارن حتی شده چارمحالتونم میخرن پس بشینید و تماشا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
دوست من مردم نقشی در صنایع ندارن، این شرکتها دولتی هستن
برای اصفهان چیزی جز بی آبی و آلودگی نداره،از همه بدتر ک اکثر افراد شاغل در این صنایع خوزستانی هستن و بختیاری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
به همه این حرفای بیخود که زدی انتقال آب به یزد و کرمانم اضافه کن
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۵:۰۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
عزیزم داری برامون قصه تعریف میکنی ؟؟ // شما با تصمیم گیریهای غلطی که اتخاذ کردید ابی را که مردم همین حوضه اب ریز بهش محتاجن را دارید میفرستید یزد // همین موضوع باعث خشکسالی در منطقه شده و اکوسیستم منطقه و تالاب گاو خونی را بهم زدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
خوب الان این یعنی شد جواب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
خوب الان این یعنی شد جواب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
خوب الان این یعنی شد جواب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
خوب الان این یعنی شد جواب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
خوب الان این یعنی شد جواب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
خوب الان این یعنی شد جواب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
خوزستان تبعیض
Germany
محمد
۰۱:۴۱ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
لابد این هم مثل تدابیر اخذ شده برای رفع مشکلات قبلی هست. که در هیچکدوم از مشکلاتمون کوچکترین تغییری ایجاد نشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اثرات ظلم و ستم در دنیا
United States of America
ناشناس
۰۱:۱۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
جمعیت زیاد منابع کم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۴ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
اصفهانیها ک اب خوزستانو بردند بازم کمشونه خجالت نمیکشند خوزستانم مثل اصفهان کشاورزی داره ولی چون ابشوانتقال دادن اصفهان نمیتونه کشاورزی کنندوباغات بزنن و کارایجادکنند!!!
Iran (Islamic Republic of)
....
۱۱:۴۳ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
دادا اوکیی؟ اگه اب داشتن تظاهرات نمیکردن کشاورزای بدبخت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
بله اصفهانیا دارم آب بازی میکنن نباید بهشون آب بدند فقط اینوجمعیت چهارمهال وخوزستانی که تو اصفهان امدن شما بیا ببرشون تا ما بدونیم فقط اصفهانیم و از بی آبی نمیریم نمیخوادم اظهار نظر بکنید در مورد آب زاینده رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۹ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
در استان اصفهان که اصلا رودخانه از حدود ۷۰ کیلومتری غرب شهر رودخانه کاملا خشک است
، قبل از اون آب برای یزد برده می شود. اینکار از سال ۱۳۷۹ شروع شده و اگر هم مواقعی رودخانه آب داشته موقتی و زودگذر بوده. در سالهای اخیر که این خشکی ها به علت برداشت زیاد بالا دست زیادتر و طولانی شده به همراه گرم شدن هوا تاثیر زیادی روی خشکی و کمی باران در حوزه زاینده رود داشته و این از اصفهان هم به سمت غرب پیش،می رود و به زاگرس در بخش غرب استان در فریدون شهر و استان چهارمحال بختیاری گسترش،یافته که شاهد آن کم شدن بارش باران و برف است. مطمئن باشید اگر رودخانه زاینده رود جاری نباشد و به گاوخونی نریزد اصفهان و چهار محال خشکسالی تشدید شده و خوزستان هم آب بسیار کمتری دریافت خواهد کرد. این مسئله استانی و تعصب قومیت نیست، به کل منطقه و کشور آسیب جبران ناپذیر وارد می کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
متاسفانه بیشتره چشمه های چهارمحال و بختیاری خشک شده مسولان میخوان با سطل اب بریزن به زاینده رود....
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۱۱:۵۸ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
شما با پمپ اب از زاینده رود نکشید ببرید سر کوه برای چارتا درخت بادام . نمیخاد با سطل اب بریزی
United States of America
علی
۱۲:۳۷ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
سلام آبی که از قدیم از کشاورزان بوده کسی حق نداره از اون برداشت کنه کک
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۴۰ ۳۰ آبان ۱۴۰۰
میگم چرا اونایی که میگن اصفهانیان براشون آب نیادچرابرایزدآب رامیبرندکسی نمیگدبراصفهان مشگل هست بعدشم بیشتراقوام شهرکردتواصفهان هستندوخودشون هم نیاز به زایندرودوطبیعت آن دارند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۴ ۰۱ آذر ۱۴۰۰
آب زاینده رود در درجه اول حق چهارمحالی های عزیز بعد اصفهان.... یزد نباید اب میبرد.... اصفهان صنعت داره بابا حداقل بزارن چهارمحال با این اب کشاورزی کنن و گیر اب شرب نباشن
آخرین اخبار