وزیر دفاع لهستان اعلام کرد گرچه به نظر می‌رسد با تغییر روش بلاروس بحران مهاجران کمی آرام شده، اما انتظار می‌رود این بحران ادامه داشته باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، «ماریوش بلاشاک» وزیر دفاع لهستان، اعلام کرد بلاروس تاکتیک خود را در مواجهه با بحران مهاجران تغییر داده است و اکنون گروه‌های کوچکتری از مردم را به نقاط مختلفی از مرز‌های شرقی اتحادیه اروپا می‌فرستد.

این مقام ارشد لهستان همچنین اعلام کرد: «گرچه اکنون به نظر می‌رسد بحران مهاجران کمی آرام شده باشد، اما من انتظار دارم این بحران و رقابت و کشمکش برای مدتی ادامه داشته باشد.»

او که در مصاحبه‌ای رادیویی این اظهارات را بیان می‌کرد، در ادامه افزود: «ما باید برای این واقعیت آماده باشیم که این مشکل چندین ماه ادامه خواهد داشت. من شک ندارم که چنین خواهد بود.»

ماریوش بلاشاک گفت: «اکنون روش بلاروس در مواجهه با این بحران تغییر کرده است، گروه‌های کوچکی از مردم در نقاظی پراکنده در تلاشند تا از مرز‌ها عبور کنند، شکی نیست که این افراد ازسوی بلاروس حمایت می‌شوند.»

همچنین امروز بلاروس اعلام کرد: «تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۴۹۰ مهاجر ازسوی لهستان و لیتوانی به خاک بلاروس بازگردانده شدند.»

در بخشی از بیانیه‌ای که ازسوی دولت بلاروس منتشر شد، آمده است: «نیرو‌های امنیتی لیتوانی سعی کردند ۹ گروه را در بلاروس تحت فشار قرار دهند که در جمع بیش از ۱۴۰ نفر لهستانی بودند، همچنین ۱۲ گروه دیگر نیز که درکل ۳۵۰ نفر بودند نیز چنین شرایطی داشتند.»

در ماه اکتبر، بلاروس توافقنامه با اتحادیه اروپا را به حالت تعلیق درآورد. در مقابل، اتحادیه اروپا دولت بلاروس را به استفاده ابزاری از مهاجران غیرقانونی و تلاش برای بی‌ثبات کردن اتحادیه اروپا با فرستادن مهاجران به مرز‌های کشور‌های اتحادیه اروپا - لهستان، لیتوانی و لتونی متهم کرد.

بحران مهاجران در ۸ نوامبر (۱۷ آبان) در مرز بلاروس با "لهستان، لیتوانی و لتونی" جایی که مهاجران از ابتدای سال ۲۰۲۱ به آن‌جا هجوم آورده‌اند، به طرز چشمگیری تشدید شد. از آن زمان چندین هزار نفر از خاک بلاروس به مرز لهستان آمدند و منطقه مرزی را ترک نمی‌کنند و برخی از آن‌ها سعی کردند با عبور از حصار سیم خاردار به لهستان وارد شوند.

همچنین ساعاتی پیش «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، تماسی تلفنی با «الکساندر لوکاشنکو» همتای بلاروسی خود، داشت و در آن دو طرف بر اهمیت ایجاد همکاری بین مینسک و اتحادیه اروپا برای حل مشکل مهاجران تأکید کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار