رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: عملیات اجرایی سه مورد بند سنگ و ملات با حجم ۲ هزار و ۹۰۰ متر مکعب در حوضه آبخیزداری ابر شاهرود به اتمام رسید.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدرضا کشاورزیان رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود گفت: برای اجرای این سه بند سنگ و ملات مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

او با بیان اینکه عملیات اجرایی این سه بند از نیمه دوم سال گذشته آغاز شد، ابراز داشت: ارتفاع یکی از این بند‌های سنگ و ملاتی ۶ متر و ۲ بند دیگر چهار متر است.

کشاورزیان به اجرای ۳۶ هزار متر مکعب عملیات آبخیزداری با اعتباری بالغ بر ۷۸ میلیارد ریال در پنج حوضه آبخیز شهرستان شاهرود اشاره کرد و اظهار داشت: عملیات اجرایی طرح آبخیزداری در حوضه‌های دهملا، ابرسج و میغان، سورخان، تاش و سطوه شهرستان شاهرود در دست اجراست.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود تصریح کرد: تقویت آب‌های زیر زمینی، مهار سیلاب‌های فصلی و جلوگیری از فرسایش خاک هدف ساخت این بند‌ها محسوب می‌شود.

به گفته او ، بند‌های خاکی می‌تواند حجم وسیعی از رسوبات ناشی از شستن خاک با باران را در خود نگه دارد و منبع خوبی برای تامین خاک مناسب کشاورزی در باغ ها، گلخانه‌ها و اراضی کشاورزی باشد.

عملیات آبخیزداری شامل اقدامات بیولوژیکی و بیومکانیکی است که اجرای آن‌ها مانع از رسوب و فرسایش خاک می‌شود و این مهم در حفاظت از خاک، افزایش منابع آب‌های زیرزمینی و توسعه بستر‌های اقتصادی و اجتماعی بسیار اثرگذار است.

وسعت مراتع و عرصه‌های بیابانی شهرستان شاهرود به ترتیب حدود یک میلیون و ۷۵۰ هزارهکتار و ۲ میلیون ۳۰۰ هزار هکتار است.

از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد نواحی بیابان و خشک، ۳۸.۵ درصد مراتع، ۲ درصد اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد جنگل است.

انتهای پیام / ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.