دولت نیکاراگوئه به صورت رسمی خروج از سازمان کشور‌های آمریکایی را خواستار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در نامه‌ای که به امضای «دنیس مونکادا» وزیر امور خارجه نیکاراگوئه رسیده و خطاب به لوییس آماگرو، دبیرکل سازمان کشور‌های آمریکایی است، تصریح شد: «این نامه را برای شما می‌نویسم تا تصمیم تزلزل ناپذیر خود را مبنی بر محکوم کردن منشور سازمان کشور‌های آمریکایی، مطابق با ماده ۱۴۳ که خروج قطعی و استعفای نیکاراگوئه را از این سازمان آغاز می‌کند، رسما به اطلاع شما برسانم.»

ماده ۱۴۳ منشور سازمان کشور‌های آمریکایی به یک کشور امکان می‌دهد در پایان روندی دو ساله از این سازمان خارج شود. در این مدت کشور باید به تعهداتش به این سازمان عمل کند.

در این نامه که یک نسخه از آن برای رسانه‌ها فرستاده شده است، وزیر خارجه نیکاراگوئه می‌گوید بر اساس دستورات رئیس جمهور عمل کرده است.

«روزاریو موریلو» معاون رئیس جمهور که همسر دانیل اورتگا نیز هست، به رسانه‌های رسمی گفت: «ما احساس خوشحالی و غرور می‌کنیم، زیرا امروز با انصراف از این سازمان غیرقابل قبول و جعلی که به هیچ وجه نماینده ما نیست، نمونه جدیدی از وضعیت خود را به عنوان یک ملت مستقل ارائه کرده ایم.»

برونو رودریگز، وزیر امور خارجه کوبا نیز به نوبه خود در حساب کاربرای اش در توییتر از تصمیم نیکاراگوئه استقبال کرد و آن را «پاسخی قاطع و متین به مانور‌های دبیرکل این سازمان، در تبانی با آمریکا، برای مداخله در تصمیماتی که به مردم نیکاراگوئه مربوط می‌شود» دانست.

دانیل اورتگا هفت نوامبر برای چهارمین دوره پیاپی به عنوان رئیس جمهوری نیکاراگوئه انتخاب شد. مجمع عمومی سازمان کشور‌های آمریکایی ۱۲ نوامبر مدعی شد، انتخابات نیکاراگوئه نه آزاد بود نه عادلانه و نه شفاف و از مشروعیت دموکراتیک برخوردار نبود.

ونزوئلا نیز سال ۲۰۱۷ پس از آنکه سازمان کشور‌های آمریکایی تهدید کرد این کشور را به خاطر نقض نظم قانون اساسی تعلیق می‌کند، روندی مشابه را آغاز کرد.

واشنگتن سه‌شنبه گذشته، ورود «دانیل اورتگا» رئیس جمهور نیکاراگونه به آمریکا را ممنوع اعلام کرد. آمریکابا اعمال تحریم و حمایت از مخالفان دولت نیکاراگوئه تلاش می‌کند دولت قانونی این کشور را که رویکردی ضد آمریکایی دارد سرنگون کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار