لزوم فراهم شدن بستر آموزش حضوری، شکننده بودن وضعیت بیماری کرونا و فعالیت ۲۸ تیم سیار واکسیناسیون از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی هفته گذشته در قم بوده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ، رییس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان، گفت: ۱۶۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم تحت معالجه و درمان قرار دارند که وضعیت جسمی ۴۲ تَن از آن‌ها وخیم است.

محمدرضا قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در شبانه‌روز منتهی به بیست‌وهشت آبان‌ماه، ۳۲ بیمار مشکوک و یا با علائم قطعی ابتلا به کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی قم مورد پذیرش قرار گرفتند.

وی با اشاره به بستری شدن ۲۵ تَن از این افراد، گفت: ۳۸ تَن که طی روز‌های گذشته بستری شده بودند نیز به تشخیص پزشکان معالج برای ادامه درمان در منزل از بیمارستان مرخص شدند.

وی افزود: در این مدت یک بیمار که نتیجه آزمایش کرونای وی مثبت شده بود نیز جان خود را از دست داد.

قدیر بیان داشت: از ۳۱۶ آزمایش کرونای انجام شده، نتیجه ۴۷ مورد مثبت شد.

وی همچنین یادآور شد: از ابتدای اجرای طرح واکسیناسیون کرونا در استان، یک‌میلیون و ۲۷۴ هزار و ۵۱۰ دُز واکسن به جامعه هدف تزریق شده است.

روند واکسیناسیون کرونا در قم مطلوب نیست

رییس مرکز بهداشت قم گفت: روند واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در این استان مطلوب نیست و نسبت به سایر استان‌ها روند کندی دارد.

سیامک محبی افزود: در روز‌های نخست آغاز واکسیناسیون، گروه‌های هدف به مراکز مراجعه می‌کردند و آمار تزریق واکسن از روند تندی برخوردار بود، به‌طوری‌که در برخی روز‌ها از میانگین کشوری نیز پیشی گرفتیم.

وی اضافه کرد:، ولی در ماه‌های اخیر با توجه به شایعات، ابهامات و تردید‌هایی که در فضای مجازی مطرح شده، سرعت روند واکسیناسیون در استان کند است.

وی ادامه داد: تاکنون حدود ۶۶ درصد از جمعیت بالای ۱۲ سال نوبت اول و ۴۴ درصد نیز نوبت دوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

محبی بیان کرد: گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ سال که جزو گروه‌های حساس جامعه است و تحرک اجتماعی بیشتری دارد و در نتیجه امکان ابتلا در آن‌ها بیشتر است، کمتر از سایر گروه‌های سنی واکسن تزریق کرده‌اند.

وی افزود: در گروه سنی سالمندان وضعیت واکسیناسیون بهتر است و به‌طور میانگین حدود ۸۰ درصد افراد ۶۰ سال به بالا هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت و بیش از سه هزار سالمند نیز دُز سوم (بوستر) را تزریق کرده‌اند.

به گفته وی، تاکنون یک‌میلیون و ۲۶۴ هزار و ۸۲۲ دُز واکسن کرونا به گروه‌های هدف در این استان تزریق شده است.

رییس مرکز بهداشت قم خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که درصد قابل توجهی از شهروندان برای تزریق واکسن مراجعه نکرده‌اند، با بازگشایی مدارس و رفع محدودیت‌ها، نگرانی‌هایی ایجاد شده است.

وی افزود: با وجود این‌که در حال حاضر روند بیماری کُند است، ولی با توجه به سابقه ویروس و جهش‌های ویروس در کشور‌های اطراف، این نگرانی وجود دارد که دچار اتفاقات ناخوشایند در هفته‌های آینده شویم.

وی با اشاره به این‌که یکی از اولویت‌های هر نظام سلامت، کنترل مرگ‌ومیر است، گفت: واکسن کرونا موضوع کاملا علمی است، ولی پیشینه طولانی مثل سایر واکسن‌ها را ندارد، اما همان مسیر را طی کرده است.

محبی ادامه داد: در سایر کشور‌ها هم افرادی هستند که هنوز نسبت به تزریق واکسن تردید دارند، به همین دلیل در برخی کشور‌هایی که تزریق واکسن را خیلی زودتر شروع کرده‌اند نیز آمار مرگ‌ومیر بالایی دارند.

وی خاطرنشان کرد: اطلاع‌رسانی صوتی گسترده‌ای در مناطقی از استان که کمترین میزان واکسیناسیون را داشته‌اند، انجام می‌شود و از شهروندان درخواست داریم در اسرع وقت به پایگاه‌های سلامت، مراکز جامع سلامت و یا مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

بستر آموزش حضوری در مدارس قم فراهم شود

استاندار قم گفت: باید زیرساخت‌های لازم برای آموزش حضوری از جمله تهویه مناسب و ماسک بهداشتی توسط آموزش‌وپرورش و با همکاری دستگاه‌های دولتی فراهم شود.

سید محمدتقی شاه‌چراغی در جلسه ستاد استانی کرونا طی سخنانی با تاکید بر توسعه واکسیناسیون عمومی در راستای مقابله با کرونا، اظهار کرد: ادارات دولتی و اتحادیه‌ها باید توجه ویژه به این امر داشته باشند.

وی با بیان این‌که تا نیمه اول آذرماه باید تکلیف واکسن کارکنان سازمان‌ها، ادارات و صاحبان صنوف بدون استثنا مشخص شود، گفت: با افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند باید برابر قانون برخورد شود.

وی با بیان این‌که فضای رسانه‌ای ضد واکسن از خارج کشور هدایت می‌شود، بر لزوم هوشمندی مردم تاکید کرد و گفت: اصحاب رسانه و دستگاه‌های فرهنگی باید در آگاه‌سازی شهروندان به‌صورت فعال‌تر عمل کنند.

شاه‌چراغی در ادامه با اشاره به بازگشایی مدارس از آذرماه بر لزوم همکاری بیش‌ازپیش مرکز بهداشت و دیگر مسئولان استان با آموزش‌وپرورش برای مهیا شدن شرایط لازم و پوشش حداکثری واکسیناسیون دانش آموزان تاکید کرد.

وی رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به‌ویژه زدن ماسک را امری مهم برای مقابله با کرونا در کنار پوشش واکسیناسیون دانست و گفت: همه مراکز دولتی، خصوصی و مذهبی موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

پولی شدن واکسن کرونا شایعه است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در واکنش به ادعای پولی شدن واکسن کرونا از ابتدای آذرماه، با تکذیب این شایعه، گفت: هیچ سیاستی مبنی بر پولی شدن واکسن کرونا ابلاغ نشده است و دریافت هزینه بابت تزریق ‎واکسن کرونا کذب محض است.

سیامک محبی با تاکید بر اهمیت اقناع‌سازی واکسیناسیون و ترویج بیش‌ازپیش آن در جامعه، تصریح کرد: امیدواریم که نتایج ملموس‌تر آن را در روز‌های آینده با افزایش میزان مراجعه‌های مردم به مراکز واکسیناسیون کرونا شاهد باشیم تا دغدغه‌ای بابت موج ششم بحران کرونا در خصوص انجام ندادن واکسیناسیون گروه‌های سنی هدف نداشته باشیم.

معاون علوم پزشکی قم با بیان این‌که علاوه بر مراکز تجمیعی واکسیناسیون، تمامی مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت در سطح شهر نیز تزریق واکسن کرونا را دنبال می‌کنند، ادامه داد: از همشهریان می‌خواهیم که بدون توجه به اخبار کذب منتشر شده، با اعتماد به مراکز واکسیناسیون کرونا مراجعه کنند و تزریق واکسن کرونا را به روز‌های دیگر موکول نکنند.

شهروندان قمی برای تکمیل واکسیناسیون کرونا مشارکت کنند

دانشگاه علوم پزشکی قم با صدور پیامی از مردم استان برای مشارکت فعال در کامل کردن سریع‌تر واکسیناسیون کرونا دعوت کرد.

در این پیام آمده است: تمام ارکان کشور در دو سال گذشته تحت تاثیر بحران شیوع ویروس کرونا، آسیب قابل توجهی را متحمل شد و در این ایام بسیار سخت، جامعه سلامت استان در کنار شما عزیزان در بحرانی‌ترین شب‌ها و روز‌ها که یادآور رشادت‌های دوران دفاع مقدس می‌باشد، توانست با تمام توان در راستای کسب رضایت پروردگار و خدمات‌رسانی به مردم گام بردارد.

در این پیام افزوده شده است: در این راه، پزشکان و پرستاران و کادر بهداشت و درمان لحظه‌ای برای سلامت جامعه درنگ نکرده و تا پای جان در راه خدمت به خلق قدم نهادند که نتیجه آن شهادت جمعی از کادر حوزه سلامت استان قم بود.

این پیام ادامه یافته است: مردم ولایتمدار و انقلابی قم در تمامی صحنه‌های نهضت امام خمینی (ره) از پیشگامان و تاثیرگذاران تمامی عرصه‌ها بودند و هم‌اکنون که در گام دوم انقلاب هستیم، علم پزشکی در ایران با رشد و تعالی خود توانسته، نه‌تن‌ها در ایران اسلامی بلکه در منطقه و جهان جایگاه شایسته‌ای به دست آورد.

در این پیام تصریح شده است: اینک که وظیفه کاهش اثرات این بیماری مهلک کرونا بر عهده این دلیرمردان و شیرزنان سپرده شده، شایسته است که دلسوزی‌هایشان از سر صدق پنداشته شود و به نظرات غیرعلمی افراد غیرمتخصص توجه‌ای مبذول نشود.

این پیام حاکی است: هم‌اکنون تنها راه برون‌رفت از این شرایط خاص، واکسیناسیون کامل و حداکثری است تا دیگر شاهد موج‌های بزرگ و همه‌گیری بیماری و از دست رفتن عزیزانمان و تعطیلی‌ها نباشم، زیرا امروز بیش از هر زمان دیگری کشور به فعال بودن چرخه اقتصاد و آموزش نیاز دارد.

در پایان این پیام دانشگاه علوم پزشکی قم از مردمی که همواره در صحنه‌های تلاش و ایثارگری برای تداوم عزت این انقلاب، در صف مقدم حضور داشته و دارند، دعوت کرده: همچون گذشته با تاسی از گفتار و عمل مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و نیز اطبا و مراجع علمی با انجام مسوولیت فردی و اجتماعی خود در کامل کردن واکسیناسیون ضمن کمک به سربلندی میهن اسلامی یاری‏گر کادر بهداشت و درمان در این مبارزه باشند.

واکسن اسپایکوژن وارد سبد واکسیناسیون قم شد

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قم اعلام کرد: واکسن اسپایکوژن به سبد واکسن‌های موجود استان افزوده شد.

در اطلاعیه این دانشگاه آمده است: تزریق واکسن اسپایکوژن فقط در مرکز شماره یک، در میدان روح‌الله انجام می‌شود.

این اطلاعیه حاکی است: واکسن فوق محصول مشترک شرکت سیناژن ایران و وکسین استرالیا بوده و به‌عنوان دُز اول قابل تزریق است.

وضعیت بیماری کرونا در قم باثبات، ولی شکننده است

رییس مرکز بهداشت قم گفت: درحال حاضر وضعیت بیماری کرونا در این استان باثبات است، ولی این وضعیت می‌تواند بسیار شکننده باشد.

سیامک محبی  افزود: در هفته‌های گذشته از سرعت روند کاهشی بیماری در استان کاسته شده و با توجه به عادی انگاری و کاهش رعایت پروتکل‌ها، ممکن است روند ابتلا در بین افراد پرخطر بیشتر شود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر قم با رتبه بیستم، جزو استان‌های با بستری کمتر به ازای جمعیت قرار دارد که با توجه به روند نزولی در روز‌های گذشته می‌تواند جایگاه مناسب‌تری را کسب کند.

وی ادامه داد: مراجعه با علایم مشهود به مراکز ۹ گانه تست کرونا در هفته گذشته نسبت به هفته‌های قبل روند نزولی داشته است.

محبی خاطرنشان کرد: در برخی روز‌های هفته‌های گذشته تعداد بیماران کرونایی فوت شده صفر بود و امیدواریم این روند نزولی در فوتی‌های قطعی و مشهود به کرونا ادامه یابد.

به گفته وی، برای اولین بار بعد از هفته‌های طولانی تعداد بیماران شناسایی شده در استان کاهش یافته و در هفته گذشته به ۸۵۳ بیمار رسید.

وی با بیان این‌که هفته گذشته پی سی آر مثبث شش درصد کاهش یافت، پیش‌بینی کرد: در هفته‌های آینده تعداد بیماران مراجعه‌کننده به بیمارستان صعودی نخواهد بود.

محبی با بیان این‌که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در قم مطلوب نیست، گفت: در هفته‌های گذشته قم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی جزو استان‌های نخست بود، ولی در هفته‌های اخیر روند نزولی گرفته است.

وی از شهروندان درخواست کرد: با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به کاهش بیماران بستری و فوت شده کمک نمایند.

۲۸ تیم سیار واکسیناسیون در قم فعال است

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در راستای تقویت امر واکسیناسیون کرونا در قم، ۲۸ تیم سیار در این استان تشکیل شده است.

محمدرضا قدیر ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: این افراد با کارت شناسایی مخصوص و دارای هویت به در منازل مراجعه کرده و در صورت استقبال همشهریان، عملیات واکسیناسیون برای آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: تیم واکسیناسیون در حال حاضر در محدوده مرکز جامع سلامت زارعی بوده که فعالیت خود را از امروز آغاز کردند.

وی اضافه کرد: تمام تلاش ما بر این است که بتوانیم واکسن را در اختیار همشهریان قرار داده تا آمار واکسیناسیون را ارتقا و به سلامت جامعه کمک کنیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم یادآور شده است: این تیم‌های سیار به در منازل مراجعه و درصورتی‌که هر یک از همشهریان درخواست واکسن داشته باشد، عملیات واکسیناسیون برای آن‌ها انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز با بیان این‌که واکسیناسیون در قم نسبت به مقیاس کشوری وضعیت مطلوبی ندارد، گفت: درصدد هستیم طرح خانه به خانه را برای افزایش پوشش واکسیناسیون اجرایی کنیم، زیرا مهم‌ترین مساله در کنترل کرونا، انجام حداکثری واکسیناسیون است که باید به نحو احسن انجام شود.

سیامک محبی افزود: گام سوم محله محور واکسیناسیون در قم با طرح خانه به خانه از امروز به مدت یک هفته برای افزایش پوشش یکی از محله‌های مرکزی شهر قم که درصد پایین‌تری از لحاظ تزریق واکسن نسبت به محله‌های دیگر شهر دارد اجرایی می‌شود.

وی گفت: در این طرح ۲۴ مرکز خدمات جامع سلامت در قالب ۲۴ تیم شرکت دارند، که هر تیم شامل واکسیناتور زن و مرد با همکاری نیرو‌های بسیج از ساعت ۱۳ الی ۱۶ به مدت یک هفته انجام وظیفه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه ۶۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال در استان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند که این آمار در کشور ۸۱ درصد می‌باشد، خاطرنشان کرد: بعد از اتمام این طرح کارشناسان مرکز بهداشت طی بررسی‌های میدانی و آماری به این نتیجه خواهند رسید که چقدر این طرح می‌تواند در بالا بردن آمار واکسیناسیون در استان مفید واقع شود.

معاون بهداشتی علوم پزشکی قم با بیان اینکه گروه‌های مختلف واجد شرایط که تاکنون به هر دلیلی موفق به تزریق واکسن نشده‌اند، واکسیناسیون را به روز‌های بعد موکول نکنند گفت: متاسفانه در کشور‌های همسایه مانند ترکیه و روسیه شاهد جهش ویروس کرونا از نوع دلتا پلاس هستیم که این موضوع می‌تواند کشور و استان ما را دستخوش تغییر‌هایی در آینده نزدیک کند، هر چند در حال حاضر شرایط بیماری مناسب است.

وی در بخش دیگری از سخنان خاطرنشان کرد: با توجه به مصوبه ستاد استانی کرونا، فعالیت مرکز شبانه‌روزی واکسیناسیون در میدان روح‌الله از ساعت هشت تا ساعت ۲۴ است، ازاین‌رو از همشهریان تقاضا دادیم در این محدوده زمانی به این مرکز مراجعه شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر تزریق واکسن در تمامی مراکز واکسیناسیون، مراکز جامع سلامت شهری و روستایی و مراکز سیار انجام می‌شود.

۶۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال قم واکسن کرونا را دریافت کردند

استاندار قم با تاکید بر اهتمام بیش‌ازپیش بر تسریع در انجام واکسیناسیون کرونا در استان گفت: در حال حاضر ۶۶ درصد از افراد بالای ۱۲ سال استان واکسن دریافت کردند.

سید محمدتقی شاه‌چراغی پس از پایان جلسه ستاد ملی کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود اظهار داشت: از هفته گذشته روند بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان نزولی بوده و هم‌اکنون نیز حدود ۱۸۵ بیمار در مراکز درمانی قم بستری می‌باشند.

وی با اشاره به نگرانی‌های موجود در رابطه با شروع موج ششم کرونا در اروپا و آمریکا و برخی کشور‌های همسایه، گفت: با توجه به این‌که وقتی موج بیماری شروع می‌شود، احتمال سرایت آن به کشور نیز است، نگرانی‌هایی وجود دارد که در سطح ملی پیش‌بینی‌هایی صورت گرفته، ولی آنچه مربوط به ما است، رعایت پروتکل‌های بهداشتی، کاهش تجمع‌ها و تهویه مناسب است.

استاندار قم در ادامه با تاکید بر موضوع واکسیناسیون همگانی، بیان داشت: نقطه‌نظر‌ها و بعضا مقاومت‌هایی در این زمینه وجود دارد، که باید به مردم آگاهی‌های لازم ارائه شود.

شاه‌چراغی با بیان این‌که بیشترین بستری‌های کرونایی در بیمارستان‌های کشور کسانی هستند که واکسن دریافت نکردند، افزود: به همین دلیل مراکز واکسیناسیون در استان برپاست و از امروز نیز مراجعه به منازل شروع می‌شود، که در ابتدا شاید با حجم کمتری باشد، ولی توسعه پیدا می‌کند.

وی افزود: امیدواریم بتوانیم با واکسیناسیون ۸۰ درصد جامعه، امنیت و آسایش خاطری برای مردم فراهم شود، ولی درعین‌حال حتی کسانی که واکسن زدند نیز باید شرایط را رعایت کنند تا شاهد بیماری و نگرانی خانواده‌ها نباشیم.

استاندار قم در پاسخ به سوالی مبنی بر تمهید‌های اندیشیده شده برای افزایش نرخ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان، خاطرنشان کرد: قانون برای مستخدمان دولت و کارکنان اداره‌ها، سازمان‌ها، خانواده صنعت، کارگران و اصناف قوانینی را پیش‌بینی کرده، تمهید‌ها اقناعی است و مردم نیز باید بپذیرند و بدانند.

وی تاکید کرد: افراد خدمات دهنده در بانک‌ها، سازمان‌ها و اداره‌ها ملزم به رعایت شیوه‌نامه‌ها هستند و ما نیز در استانداری با جدیت دنبال این هستیم که مسیر را پیگیری کنیم و اگر کسی رعایت نمی‌کند بر اساس مقررات با آن برخورد شود.

شاه‌چراغی در پایان بیان کرد: همه باید به مسائل بهداشتی توجه نموده و نباید به سادگی از این موضوع عبور کنیم؛ انشالله قم در روز‌های آینده وضعیت بهتری خواهد داشت.

وضعیت کرونایی قم که از ۲۳ تیرماه امسال در وضعیت قرمز از نظر شیوع کرونا قرار گرفته بود، بر اساس رنگ‌بندی اپلیکیشن ماسک، از بیستم شهریورماه جاری وارد مناطق پرخطر و نارنجی کرونایی شد و از ۳۰ مهرماه به رنگ زرد درآمد.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز کشور چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکز‌های عمومی؛ به هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند به‌منظور تعیین زمان‌بندی و نوبت‌دهی «تزریق واکسن بیماری کووید۱۹» برای گروه‌های سنی اعلام شده و نیز ثبت‌نام «کارت واکسن دیجیتال»، به «سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا» به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir مراجعه کنند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکز‌های جامع سلامت» امام حسن عسکری (ع) در شهرک امام حسن عسکری (ع)، امام خمینی (ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی (ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار