نخستین همایش آینده صنایع ایران با حضور جمعی از مسئولان استان فارس به میزبانی سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس در شیراز برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، امین ذوالقدر رئیس پارک علم و فناوری فارس در همایش آینده صنایع ایران بیان کرد: طبق منویات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با نخبگان، ما باید سهم تولید دانش‌بنیان را که در حال حاضر تقریبا یک درصد است به پنج‌درصد در یک بازه زمانی سه تا پنج‌ساله برسانیم.

او در رابطه با اهمیت توجه به استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا، گفت: ایده‌های شکل‌گیری باید با نوآوری همراه باشد و قابلیت رشد و توسعه به صورت تیمی و با حمایت‌های سرمایه‌گذاری دنبال شود.

او در ادامه خواستار حمایت ویژه تمامی مسئولان از شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه حمایت از دانشگاهیان و قشر دانشجو به منظور پررنگ کردن نقش فناوری و تکنولوژی در صنایع ایران شد.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز در این همایش با تأکید بر اینکه صنایع ایران و صنعت فارس باید از خدمات و دستاورد‌های شرکت‌های دانش‌بنیان استقبال کنند، عنوان کرد: صنعت نقش مهمی در توسعه اقتصادی دارد که اگر در فرآیند فعالیتی آن به ویژه در زمینه تولید و عرضه محصولات آن، امکان بکارگیری از راهکار‌ها و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود، قطعا ضامن پایداری آن بنگاه اقتصادی و زمینه‌ساز ایجاد ارزش افزوده آن واحد تولیدی خواهد شد.

او ادامه داد: امروزه تحقیق و توسعه در هر کارخانه و واحد تولیدی و اقتصادی به عنوان یک بخش توسعه‌دهنده و پیشران محسوب می‌شود که شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر تحقیقات راهبردی و کاربردی خود یک ظرفیت قابل اطمینان برای صنعت ما هستند.

ایزدی در رابطه با افزایش مشارکت دانشگاهیان و دانشجویان در بخش صنعت هم بیان کرد: ارتباط صنایع مختلف با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نظیر شرکت‌های دانش‌بنیان یک ضرورت اساسی است که ما به صورت مداوم بر این ارتباط تاکید داریم تا بتوانیم در زمینه پرورش منابع انسانی توانمند و ایجاد شرایط مناسب در رابطه با فرهنگ کار گروهی، نقش‌آفرین باشیم.

پایش و عارضه‌یابی ۶۰۴ واحد صنعتی

حسین پناهی، رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن فارس نیز فعالیت‌های آن مجموعه را در راستای تحقق شعار سال و به نتیجه رساندن منویات مقام معظم رهبری دانست و در این زمینه بیان کرد: در پروژه اخیر این سازمان، پایش و عارضه‌یابی ۶۰۴ واحد صنعتی و ۷۰ واحد معدنی با فعالیت‌های متداوم دو کلینیک تخصصی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و شهرک صنعتی در حال انجام است که هدف از آن کمک به رفع موانع تولید است.

او در خصوص طرح پایش و عارضه‌یابی واحد‌های صنعتی راکد و نیمه‌فعال نیز گفت: این طرح در چهار کارگروه زیرساخت، تحقیق و توسعه، قوانین و مقررات و همچنین مالی و اعتباری با هدف پایش و پشتیبانی از واحد‌های صنعتی و تولیدی فعالیت دارد.

سهراب شرفی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس نیز با تاکید بر لزوم بهره وری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: بهره‌گیری از تکنولوژی نوین در کسب و کار‌ها یک ضرورت است و اگر صنعت ما در راستای دانش‌بنیان بودن باشد کمتر با مشکل مواجه خواهیم شد.

او ادامه داد: اساس فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان باید بر پایه کیفیت باشد ضمن اینکه به لحاظ جمعیتی در کشور بایستی به بعد کمی آن هم توجه شود.

شرفی با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان باید طلایه‌دار حرکت‌های اقتصادی باشند، گفت: جهش تولید با این روند بروکراسی و قوانین حاکم و همچنین نگاه سنتی محقق نخواهد شد مگر اینکه همانند هزاران سال پیشرفت تدریجی در صنعت، تحول‌خواه باشیم و انتظار است که دانشگاه‌ها هم ورود جدی به این موضوع داشته باشند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار