افزایش مصرف گاز در فصل زمستان از سوی مشترکان خانگی و تجاری، مشکلاتی برای تأمین انرژی دیگر مشترکان و نیز صنایع و نیروگاه‌ها به همراه دارد.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، هر ساله با آغاز پاییز و برودت هوا در شرایطی که کشور به سمت روز‌های سرد سال و افزایش مصرف گاز می‌رود؛ اطلاعیه‌های شرکت ملی گاز مبنی بر رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی به‌منظور جلوگیری از افت فشار و قطعی گاز صادر می‌شود.

تجربه بیش از ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که مشکل تأمین گاز مصرفی برخی شهر‌ها در فصل سرد، مسئولان گاز کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است، در دل این عبارت که ایران دومین دارنده ذخایرگازی جهان است، اما این دارنده ذخایر گازی کمبود گاز را در جهان به یدک می‌کشد؛ موضوعی که به سادگی با همکاری مشترکان و صرفه جویی در مصرف انرژی قابل مدیریت است.

ایران با اینکه دارای دومین ذخیره‌ گازی است، اما نیازمند مثبت شدن تراز گازی خود با سرمایه گذاری عظیم است و تولید ۸۰۰ میلیون متر مکعب در روز برای آن کافی نیست؛ این روایت هاو وقایع طنز تلخی است، که در آستانه فصل زمستان همه را نگران کرده است.

در سال‌های گذشته چه اتفاقی افتاده است که دومین دارنده مخازن گازی جهان نیازمند خرید و واردات گاز است؟! شدت بالای مصرف انرژی در ایران فقط محدود به گاز نیست، بلکه علاوه بر گاز، در آب، برق، بنزین و دیگر حامل‌های انرژی نیز پرمصرف هستیم.

سرمایه عظیم گاز با آن همه درآمد سرشاری که می‌توانست داشته باشد چگونه در باتلاق تحریم‌ها گرفتار شد که منجر به سرمایه گذاری پایدار نگردید و رشد اقتصادی نیز به همراه نداشته باشد؟!

اما سوال اصلی اینجاست که چرا کشوری که دومین ذخیره گازی جهان را در اختیار دارد با چالش برای تامین گاز مصرفی مردم هم رو به روست؟!

به اعتقاد کارشناسان نبود سرمایه گذاری کافی برای توسعه صنایع نفت و گاز، قدیمی بودن تاسیسات و البته مصرف بی رویه انرژی (به خصوص در روز‌های سرد سال) در کشور سه چالش جدی است که صنعت گاز ایران با آن مواجه بوده و باعث می‌شود زنگ خطر قطع گاز در روز‌های سرد از هم اکنون به صدا در آید.

 

کمبود گاز و یقه‌گیری سرما در فصل زمستان

 

رشد مصرف گاز در ایران ممکن است روند تولید و برداشت گاز و نفت ایران را هم تحت الشعاع خود قرار دهد.

علیرضا اعوانی مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان با اعلام خبر فوق، گفت: در شش ماهه ابتدایی سال، مصرف گاز در سایر بخش‌ها با تعرفه‌های خانگی، عمومی، آموزشی، مذهبی و تجاری با مدیریت مناسبی همراه بوده است، لذا ضرورت دارد به منظور استمرار مطلوب گازرسانی در فصول سرد سال مشترکین گاز طبیعی با رعایت الگو‌های مصرف بهینه امکان تأمین گاز در سرتاسر نقاط کشور را فراهم آورند.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان گفت: افزایش مصرف گاز در استان سمنان به میزان ۴.۵ درصد بیشتر در بخش خانگی بود.

او با تاکید بر اینکه شهروندان استان سمنان باید برای مدیریت مصرف شیوه‌های مناسب را لحاظ کنند، بیان کرد: مصرف گاز باید به گونه‌ای مدیریت شود تا تامین گاز را با مشکل مواجه نکند.

اعوانی ابراز داشت: با وجود زیرساخت‌های مناسب و تاسیسات گازرسانی مطلوب در استان سمنان، اکنون هیچ مشکلی در تامین گاز پایدار برای مشترکان وجود ندارد و تنها برخی محدودیت‌ها در بخش نیروگاهی و کارخانه سیمان ایجاد کردیم که با توجه به پیش بینی قبلی برای سوخت جایگزین، برای آنان در روند تولید مشکلی ایجادنشده است.

او ادامه داد: در شرایط کنونی لحاظ کردن حداکثر میزان صرفه جویی در بخش‌های خانگی و عمومی مانع قطع گاز نیروگاه‌ها و صنایع می‌شود و قابلیت استفاده از گاز طبیعی را در این بخش‌ها به همراه خواهد داشت و از آلودگی زیست محیطی نیز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان گفت: سال گذشته برای مشترکان خوش‌مصرف یعنی کسانی که مدیریت بهینه مصرف را رعایت می‌کنند شرکت گاز مشوق‌هایی لحاظ کرده بود که امسال نیز این روند در دستور قرار دارد.

اعوانی اضافه کرد: اگر مشترکان در یک دوره یعنی طی یکماه کمتر از ۲۰۰ مترمکعب گاز مصرف کنند کل گازبهای آن دوره آنان رایگان است و از سوی دیگر، مشترکانی که ۱۰ درصد بیشتر از میزان مصرف سال گذشته گاز مصرف کنند مشمول حدود ۱۵ درصدی افزایش قیمت می‌شوند.

او با اشاره به اینکه مصرف گاز استان سمنان در بخش صنعت ۳۴.۷ و در نیروگاه‌ها ۴۸ درصد است، بیان کرد: پنج تا ۶ درصد از مصرف گاز استان سمنان در بخش سی‌ان‌جی است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سمنان افزود: در فصل‌های گرم سال ۱۰ درصد از مصرف گاز استان در بخش خانگی است که در فصل‌های سرد تا ۲۰ الی۳۰ درصد افزایش می‌یابد.

برخورداری نقاط شهری استان سمنان از گاز طبیعی ۱۰۰ و نقاط روستایی بالای ۹۰ درصد است.

 

کمبود گاز و یقه‌گیری سرما در فصل زمستان

 

چالش صنعت گاز ایران جدی است / شروع فصل مرگ‌های خاموش

با این حال کمبود گاز در زمستان بسیار جدی است. در سال‌های گذشته نیز اگرچه دیگر قطعی گاز بخش خانگی به‌ویژه اتفاق نیفتاد، اما نیروگاه‌ها با کاهش گاز رسانی در زمستان دست به گریبان بودند.

هر ساله در فصل زمستان با ورود موج سرمای فراگیر به کشور و در نتیجه افزایش بی‌سابقه مصرف انرژی از سوی مشترکان خانگی و تجاری، مشکلات عدیده‌ای برای صنایع و نیروگاه‌ها به جهت تأمین انرژی و سوخت موردنیاز ایجاد می‌شود، بنابراین صرفه‌جویی سراسری برای عبور از روز‌های سرد سال و پیشگیری از ایجاد اختلال در روند فعالیت صنایع و نیروگاه‌ها امری ضروری است.

بر اساس آمار‌های به دست آمده از اتفاقات رخ داده در سال‌های گذشته، بسیاری از موارد گاز‌گرفتگی متعلق به خانه‌ها و اماکن ویلایی بوده که تنها چند بار در سال مورد استفاده قرار می‌گیرند و ساکنین آن بدون بررسی‌های ایمنی اقدام به روشن کردن بخاری نموده که بعلت نقص در فرآیند اشتعال و گرمارسانی، موجب جمع شدن گاز مونوکسید کربن در ساختمان و بروز حادثه شده است.

 

مرگ‌های خاموش

 

رعایت نکات ایمنی در مصرف گاز طبیعی، تضمین کننده پاییز و زمستانی آرام و امن / راه عبور از بحران گاز در سرما

فرهنگ سازی استفاده ایمن و صحیح از گاز طبیعی را با هدف پیشگیری از حوادث، را می‌توان یکی از تاثیر گذارترین اقدامات شرکت گاز برشمرد در صورتی که در فصول سرد سال شاهد افزایش حوادث مربوط به گاز طبیعی هستیم که عمدتاً ناشی از سهل انگاری و استفاده ناایمن از تجهیزات می‌باشد که در این راستا علاوه بر فرهنگ سازی استفاده ایمن از گاز طبیعی و از تجهیزات استاندارد استفاده کرد؛ و تعداد تلفات مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در این مدت نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱۴.۴ درصد افزایش یافته است. 

بیشترین آمار درگذشتگان از مسمومیت با گاز منوکسیدکربن مربوط به نیمه دوم هر سال می‌باشد و این امر توجه جدی هموطنان را در خصوص رعایت اصول ایمنی در استفاده از وسایل گرمایشی می‌طلبد.

مهدی نوروزی مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان با اشاره به مرگ میر ناشی از گازگرفتگی و نقص وسایل گاز سوز هر ساله افزایش می یابد  گفت : نفر سال گذشته بر اثر گازگرفتگی و استنشاق مونو اکسید کربن در این استان جان باختند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنانادامه داد: سال ۱۳۹۸ شمار جان‌باختگان به دلیل گازگرفتگی و استنشاق مونو اکسید کربن در استان سمنان براساس معاینات پزشکی قانونی ۱۰ نفر بود.

نوروزی خاطرنشان کرد: شمار جان‌باختگان به دلیل گازگرفتگی و استنشاق مونو اکسید کربن در استان براساس معاینات پزشکی قانونی سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸، افزایش ۴۰ درصدی داشت.

مدیرکل پزشکی قانونی استان سمنان گفت: مونو اکسید کربن گازی است سمی که از احتراق ناقص کربن به وجود می آید که رنگ و بوی خاصی ندارد و به همین دلیل آن را قاتل خاموش می نامند و در اثر استفاده از وسایل گرمایشی غیراستاندارد ایجاد می شود.

سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک‌ها از دیگر علایم گاز گرفتگی است و باید توجه داشت که اگر فردی در اثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود

قبل از روشن کردن وسایل گرمایشی، باید از صحت و سلامت شیر و شیلنگ گاز، سلامت دستگاه و باز بودن مجرای دودکش اطمینان حاصل نمایند. تا پیش از روشن نمودن وسایل گرمایشی خود، نسبت به بازرسی و سرویس آن اقدام کرده و از آماده به کار بودن این وسایل اطمینان حاصل نمایند.

 

کمبود گاز و یقه‌گیری سرما در فصل زمستان

 

یکی از دلایل وقوع گازگرفتگی، مسدود شدن مجرای دودکش‌ها به علت لانه گذاری پرندگان در فصول بهار و تابستان می‌باشد، باید نسبت به بررسی وضعیت دودکش‌های منازل خود پیش از استفاده از وسایل گرمایشی اقدام نمایند.

 

گزارش از سیده نسترن حسن آبادی

 

انتهای پیام /  ن 

برچسب ها: مصرف گاز ، قاتل خاموش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار