طبق مصوبه مجلس واردات خودرو در ازای صادرات خودرو و قطعات مربوط به آن و همچنین عرضه خدمات نیروی محرکه، برای خودروسازان و هر شخص حقیقی و حقوقی آزاد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ رضا تقی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در رابطه با اصلاح طرح ساماندهی بازار خودرو بیان کرد: مشکلی که در ارتباط با بازار خودرو و قیمت آن وجود دارد، روشن است، با توجه به اینکه در سال های اخیر عرضه در این بازار کمتر از تقاضا بوده و همیشه یک عدم تعادل در این بازار وجود داشته است.

او ادامه داد: به همین دلیل در دولت دهم این طرح ارائه شد تا اینکه بعد از سیر مراحل، شورای نگهبان ایراداتی را گرفت و پس ارجاع این طرح به کمیسیون صنایع تلاش بر این شد که در کمیسیون صنعت، مشکلات موجود بر طرف شود. در دوره یازدهم هم طرح‌های مشابهی پیشنهاد شد، اما چون سابقه این طرح بیشتر بود، صلاح دیده شد که همین طرح اصلاح شود و با رفع ایرادات شورای نگهبان این طرح تصویب شد.

تقی پور در رابطه با اصلاحات در این زمینه بیان کرد: در رابطه با ماده ۴ این طرح اصلاحاتی برای تنظیم بازار و ایجاد تعادل در بین عرضه و تقاضا پیش بینی شده است که واردات به صورت کنترل شده و کاملاً با تصمیم دولت بتواند انجام بگیرد، به نحوی که مانند سایر کالا‌ها که در مقاطعی تولید و عرضه داخلی پاسخگو نیست. بر این اساس با اصلاح این ماده مقرر شد که هر فرد حقیقی و حقوقی بتواند به ازای صادرات خودرو و یا قطعات خودرو و عرضه خدمات مرتبط با نیروی محرکه، واردات انجام دهد.

به گفته عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس براساس این طرح، واردات منوط به داشتن نمایندگی فروش نیست تا انحصار در این زمینه رخ ندهد و تولیدکنندگان اگر نسبت به انتقال تکنولوژی اقدام کنند دولت موظف است که امکانات بیشتری را در این زمینه در نظر بگیرد.

او افزود: ایرادات شورای نگهبان به دو ماده بود که در دو نوبت این مشکلات برطرف شد. در رابطه با ماده ۴ تعدادی مشکلات و ابهامات در رابطه با ارزی که در زمینه واردات استفاده می‌شود وجود داشت که در نسخه جدید این مشکلات بر طرف شد.

تقی پور همچنین در رابطه با کشور‌هایی که واردات از آن‌ها انجام می‌شود، گفت: هدف از این طرح تشویق برای افزایش کیفیت و مقدار تولید است. شاخص‌ها را در این زمینه دولت تعیین می‌کند و استاندارد‌های لازم را دولت تعیین خواهد کرد؛ خودرو‌ها باید حتما نو باشند و واردات خودرو دست دوم مشکلاتی را در ارائه خدمات به وجود می‌آورد.

خودروساز‌های بزرگ هم می‌توانند این واردات را انجام دهند

فرید زاوه، کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: نسخه پیشین این طرح، بسیار نسخه خوبی بود، زیرا واردات خودرو‌های دست دوم هم آزاد بود و محدودیتی برای واردات وجود نداشت. محدودیتی که منوط به صادرات ایجاد شده است، قطعا نه به واردات قابل توجهی منجر خواهد شد و نه قیمت را تغییر می‌دهد. موضوع صادرات منجر به افزایش قیمت و ایجاد انحصار در این زمینه می‌شود و عملا این طرح تاثیری در کنترل بازار نخواهد داشت، زیرا تنها اقلامی که محصول دو شرکت خودروساز بزرگ داخلی است، می‌تواند صادر شود.

او گفت: وصل کردن واردات به صادرات یا انحصار را تشدید و یا زمینه فساد را ایجاد می‌کند و موضوعی همانند واردات موز در ازای صادرات سیب اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه تقی پور ضمن اشاره به نسخه پیشین، بیان کرد: با توجه به ایراداتی که گرفته شد و مشکلاتی که در بازار ارز می‌توانست به وجود بیاورد این اصلاحات انجام شد؛ صادرات خودرو امکان پذیر است و در گذشته هم انجام شده است، در حال حاضر یکی از مشکلاتی که تولید کنندگان در زمینه تیراژ دارند این است که این قیمت‌های رسمی به صرفه نیست. به همین دلیل هرچه تیراژ افزایش پیدا کند، سودی عاید تولیدکننده نخواهد شد.

او تصریح کرد: اگر خودروساز بتواند صادرات انجام دهد، قطعا در مقابل واردات هم صورت می‌گیرد. علاوه بر این بازه و دربرگیری نیروی محرکه در این زمینه بسیار گسترده است. علاوه بر این موضوعات صادرات قطعات خودرو مشوقی برای شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه است.

در ادامه زاوه گفت: مجموع صادرات در زمینه خودرو و نیروی محرکه پیش از موضوع تحریم‌ها ۵۰ میلیون دلار بوده است و به ازای این مقدار بیش از یک میلیارد دلار در مدیریت ایران خودرو سرمایه گذاری شده است. اگر قرار باشد با این اعداد واردات صورت بگیرد کمتر از ۲ هزار دستگاه خودرو وارد خواهد شد. به واسطه ایرادی که شورای نگهبان گرفت این مصوبه هیچ اثراتی را در بازار نخواهد گذاشت. این طرح از تولید کنندگان داخل حمایت می‌کند، اما بر اساس آن از مصرف کننده هیچ حمایتی نمی‌شود.

او بیان کرد: باید واردات به صورت عمومی آزاد شود و همین که تعداد آن توسط دولت یا شورای رقابت تعیین می‌شود، یک خطر بزرگ به حساب می‌آید.

تقی پور در پایان ضمن اشاره به اینکه برآورد‌ها در این زمینه کارشناسی شده است، بیان کرد: عدد مربوط به صادرات بین ۵۰۰ میلیون دلار تا یک میلیارد دلار است. در گذشته سابقه ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار واردات خودرو در سال را داشتیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
اگر هرکس بتواند یک خودرو وارد کند گرانی کم میشود سودا گران کم میشوند تورم ایجاد نمیشود
پولهی مردم به ترکیه و کشورهای دیگر نمیرود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
مجلس طرحی تصویب کرده که عملا مثل یه مسکن میمونه برای درد سرطان
Iran (Islamic Republic of)
سردار ولات
۰۷:۴۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
پراید بخرید بریزید تو دریا ماشین عالی وارد کنینکنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۱ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
یک واقعیتی که هست امروز مردم اعتراض می کنن می گن ما اغتشاش گر نیستیم ما با منافقین نیستیم و مسائل و مشکلات شون رو مطرح می کنن ولی همینطور ادامه پیدا کنه و این مسائل و مشکلات مردم مرتفع نشه اونموقع دیگه کسی جلودار مردم نیست با قسم دادن، ریش سفید بازی هم نمیشه شکم مردم رو سیر کرد، جوانان رو شاغل، مجردا رو متاهل، بترسید مسئولین از روزی که مردم دیگه تحملشون به سر بیاد. که شواهد داره همینو نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۷:۱۵ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
شما خدا رو فراموش کردید .... یک کلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
چرا این گرونی شکسته نمی شه چرا کنترلی رو این قیمت‌ها نیست انگار دلالان موفق تر از ناظران هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
خودروی ایرانی کی می خره مگه اینکه حراج کنین سوریه، افغانستان بخرن بعد به مردم خودمون گرون تر بفروشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۲ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
سلام و درود. لطفا یک بار خودتون متن مقاله ای که گذاشتید رو بخوانید ببینید اصلا متوجه میشید چی گفته؟ حالا موافق طرحه مخالفه، مجلس رو مقصر طرح میدونه یا شورای نگهبان یا...؟ من که حقیقتا متوجه نشدم تفسیرش از این مصوبه چی هست از بس که از این شاخه به اون شاخه پریده.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۰۶:۱۶ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
برای قطعه سازان می‌تونه خوب باشه ولی خودرو سازان توان رقابت در بازارهای جهانی ندارند.
ضمنا ورود خودروهای خوب برقی کاملا آزاد و همراه با تشویقی و جایزه آنهم توسط همه مردم عادی آزاد آزاد شود.
اینگونه هوایی پاک،تنی پاک و شهر و کشوری پاک خواهیم داشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
طرح مزخرف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
خودتون مسخره کردین با این طرح؟ اینا ماشین ندارن بدن ملت قرعه کشی میکنن بعد بیان صادر کنن؟ اونوقت به کجا صادر کنن؟ بعد صادر کنن خودشون هم وارد کنن و به خودشون ضرر بزنن که چی بشه؟ حالا شخص حقیقی مثل من چه ماشینی میتونم صادر کنم؟ مردم مسخره کردین
Iran (Islamic Republic of)
رضا معصومی
۰۱:۰۳ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
این یک راهی است برای سوء استفاده افرادی که این قانون را تحمیل کر،ه اند. صادرات صوری میکنند و فاکتور صوری ارائه میکنند بعد با آن خودرو وارد میکنند و از قبل آن سود هنگفتی به جیب میزنند. دوباره همان محصول به اصطلاح صادر شده را با لنج و به صورت قاچاق بر میگردنند ایران و با تورم میفروشند. کمر همت به نابودی قشر ضعیف بستند. از این لحاظ دولتها و مجلس ها فرقی ندارند یا خیلی هالو هستند یا خیلی کلاش. والسلام علی من التبع الهدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
سلام دولت پدر مردم رو دراورد خودش با ایران خودرو دست دارد وماشینها رو گرون کردن تا نصف پولش بره داخل جیب دولت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
قشنگ ملتو مسخره خودتون کردین
پرایدو اگه بتونین به پول ایران ۱۰ میلیون اونم به کشورهای آفریقایی که نمیدونن ماشین چیه گاری سوار میشن بتونین بندازین باید ۵۰ تا پراید صادر کنین تا یه ماشین متوسط کره ای وارد کنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
طرح واردات خودرو در ازای صادرات

مگه خارجیها از ایران ماشین هم وارد میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
تا زمانیکه پای دلال وسط باشه
ما همینیم که هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
شما باید بامردم بزرگ ایران بهتر ازاین رفتار کنید کسانی در این مملکت باپول خود ماشینهای مثل پراید می گیرند بعد ۱۴ سال زحمت وبعد این ماشین باعث مرگ خود وخانوادش میشود باید ماشین راارزان کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۹ آبان ۱۴۰۰
،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
پراید مدل۸۸دارم میتونم به المان صادر کنم به جاش مرسدس بیارم موتوری به خدا خیلی سالمه بدنه چند جا پوسیدگی جزئی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
حتما" عزیزم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
آخه نمیدونم محصولات آشغال ایران خودرو و سایپا رو کجا باید صادر کرد خارج از این مرزها بالاترین تکنولوژی و کیفیت با نازلترین قیمت خودرو عرضه می شه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
شهامت داشته باشید و قبول کنید تو همه این سالها با انحصار خودرو، فقط فساد و تورم رو افزایش دادید
فقط به خودتان دروغ نگویید
چرا نمیخواهید مانند کسورهای موفق عمل کنید؟
هم تولید، هم صادرات و هم واردات خودرو
نگرانی شما بابت چیه؟!!!
من که مطمئن هستم به فکر مردم و کاهش تورم نیستید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
اگه این قانون اجرا بشه فقط باعث بالا رفتن قیمت خودرو میشه چون برای ورود ی خودرو خارجی باید 10 تا خودروی داخلی صادر کرد تا بتونیم فقط ی خودرو وارد کنیم و باعث کمبود خودرو میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
چرا باید در ازای صادرات باشد وقتی تکنولوژی تولیدات داخل پایین است
با شرط دستوری قابل صادرات نمی شوند

بلکه با افزایش کیفیت و کاهش قیمت یعنی رقابت پذیر شدن تولیدات داخلی صادراتی می شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۲۸ آبان ۱۴۰۰
صادرات خودرو ؟اگر خودرو برای صادرات دارید چرا به بازار تزریق نمیکنید تا قیمت شکسته شود
آخرین اخبار