ثبات قیمت سکه و طلا در هفته پیش رو/ روند بورس خنثی خواهد بود

بسیاری از کارشناسان معتقدند که نرخ ارز و سکه در این هفته در دامنه قیمتی موجود نوسان خواهد داشت.

به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، بازار سرمایه هفته‌ای بی‌ثبات را با تصمیم آزادسازی قیمت خودرو و لغو آن پشت سر گذاشته است. همچنین ارزش معاملات بورس تهران با کاهش ۱۴ درصدی و با خروج بیش از یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی سرمایه افراد حقیقی، رو به رو شد و در نهایت هفته کاری گذشته با افت بیش از ۳ درصدی شاخص کل به پایان رسید.

 

نمودار شاخص کل بورس تهران در چهارمین هفته آبان 1400

شاخص کل بورس در هفته آخر آبان ماه

 

همچنین نرخ ارز و سکه در هفته‌ای که گذشت روند نزولی داشت، البته فعالان این عرصه این روند را پیش بینی کرده بودند که قیمت ارز و سکه شاهد افزایش شدید قیمتی نخواهد شد.

به طور کلی دلار در بازار آزاد در هفته قبل حدود ۱/۸ درصد افت قیمت را تجربه کرد و در حدود نرخ ۲۷ هزار و ۸۹۸ تومان ایستاد، یورو نیز همسو با قیمت دلار با کاهش نرخ همراه بود و حدود ۲/۰۴ درصد از ارزش آن کاشته شد و آخرین نرخ معاملاتی آن در هفته گذشته ۳۱ هزار و ۹۱۵ تومان ثبت شد.

 

نمودار قیمت دلار در چهارمین هفته آبان 1400

نرخ طلا ثابت می ماند؟
 
 
نمودار نرخ یورو در آخرین هفته آبان 1400
 
نرخ طلا ثابت می ماند؟
 
قیمت سکه نیز در هفته گذشته روند نزولی داشت و حدود ۰/۲ درصد افت نرخ را تجربه کرد و در رقم ۱۲ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان ایستاد، همچنین هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با کاهش ۱/۸ درصدی در نهایت با قیمت یک میلیون و ۲۴۰ هزار تومان در هفته گذشته داد و ستد شد.
 
 
 
قیمت سکه طرح جدید در چهارمین هفته آبان 1400 
نرخ طلا ثابت می ماند؟
 
قیمت هر گرم طلای 18 عیار در چهارمین هفته آبان 1400  
نرخ طلا ثابت می ماند؟
 

بیشتر بخوانید: 


حال در این گزارش با توجه به روند بازارهای ارز ، سکه و بورس نظر کارشناسان را در مورد وضعیت بازار در هفته پیش جویا شدیم که به شرح زیر است؛

نرخ دلار در یکسال گذشته به بیشترین رقم رسید

رضا زنگویی کارشناس اقتصادی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد وضعیت نرخ ارز در روزهای آینده گفت: در چند روز اخیر شاهد بیشترین نرخ دلار در یک سال گذشته بوده ایم. اما روند صعودی دلار خیلی ادامه‌دار نبود چرا که همزمان با رکود زنی دلار خبر آزاد سازی ۳.۵ میلیارد دلار منابع بلوکه شده ایران منتشر شد. از طرفی نزدیک شدن به ۸ آذر که در واقع تاریخ مذاکرات وین است، خود مانند مانعی مقابل روند صعودی دلار است.

او افزود: از طرفی توئیت میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین و رئیس تیم مذاکره کننده در رفع تحریم‌های ایران، مبنی بر اینکه ما شاهد پیشرفت بسیار مثبتی هستیم، نیز مانع صعود نرخ ارز در چند روز گذشته شد. همه این عوامل توانستند این روند صعودی را مهار کنند.

این کارشناس اقتصادی گفت: با این تفاسیر احتمال افزایش نرخ دلار تا حداقل ۸ آذر کم است و پیش بینی می‌شود بازار متعادل شود و روند رو به نزولی را شاهد باشیم. به صورت کلی باید منتظر نتیجه مذاکرات ۲۹ نوامبر بود تا تکلیف دلار تا حدودی مشخص شود.

۸۵ هزار تومان از حباب سکه کاسته شد

محمد کشتی آرای نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، در مورد وضعیت بازار طلا در روز‌های آینده، گفت: با توجه به نبود تقاضا و کاهش دادوستد‌ها در بازار، حباب سکه کاهش یافت. در طول هفته‌ای که گذشت به طور متوسط ۸۵ هزار تومان از حباب سکه کاسته شد و در حال حاضر حباب سکه در محدوده ۲۱۰ هزار تومان قرار دارد.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص روند بازار در هفته پیش‌رو نیز تصریح کرد: برای این هفته نیز به نظر می‌رسد که تغییرات قیمت اونس جهانی در محدوده نوسانات ۱۰ تا ۱۵ دلار باقی بماند. اما احتمالا با مدیریتی که بر روی نرخ ارز صورت می‌گیرد، نرخ ارز در همین محدوده باقی می ماند.

او افزود: معتقدم نرخ سکه و طلا در محدوده قیمتی موجود باقی می ماند و شاهد افزایش شدید قیمت  اما به نخواهیم بود و به کلی باید دید نرخ ارز و اونس جهانی  در روزهای آینده چگونه پیش می روند.

احمدرضا احمدپور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با وضعیت بازار سرمایه گفت: طی هفته گذشته بازار به عملکرد لیدرها که نمادهای صنعت خودرویی بودند، نگاه می‌کرد. یعنی زمانی که خودرویی‌ها مثبت بودند بازار به تبعیت از آن‌ها مثبت می شد و اما زمانی که این نمادها منفی بودند، به تبعیت از آن‌ها اکثریت نمادها نیز منفی می‌شدند. پیش‌بینی می‌شود این روند در هفته پیش رو نیز همچنان ادامه‌دار باشد ولی در کل به نظر می رسد در این هفته مثبت یا منفی سنگینی را در بازار شاهد نباشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با عوامل اثرگذار بر روند بازار سرمایه در هفته اول آذر ماه گفت: آماده شدن طرف‌ها برای شروع دوباره مذاکرات برجام می‌تواند از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر نرخ ارز و همین طور بازار سرمایه باشد. چرا که اخبار مثبت در حوزه برجام باعث ریزش قیمت دلار می شود و در کوتاه مدت باعث منفی شدن نماد اکثر شرکت‌های صادرات محور بورس می‌شود. در مقابل انتشار اخبار منفی در خصوص مذاکرات، می‌تواند باعث افزایش قیمت دلار و صعودی شدن بازار در کوتاه مدت شود. همچنین سابقه نشان داده است که معمولا خریداران اصلی و اثرگذار بر بازار تا تعیین و تکلیف شدن نهایی این گونه موارد صبر می‌کنند و بازار در این گونه موارد رشد یا ریزش جدی را تجربه نمی‌کند.

احمد پور در رابطه با وضعیت صنایع بزرگ بورس نیز گفت: برخی نمادهای گروه فلزات اساسی و معدنی، هلدینگ های بزرگ نفتی و پتروشیمی‌ها و برخی از نمادهای گروه خودرویی در کف قیمت هستند و از نظر بنیادی یا تکنیکالی در شرایط ارزنده‌تری نسبت به نمادهای دیگر به سر می‌برند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با شرایط بازارهای موازی و ورود و خروج پول به آن‌ها و تاثیر آن ها بر روی بازار سرمایه گفت: با توجه به فضای کلان اقتصادی کشور که فضایی تورمی است و قوت گرفتن احتمال کم شدن رونق معاملات در بازار رمز ارزها، احتمال دارد سرمایه‌های حقیقی‌ها و سرمایه پارک شده حقوقی ها در هفته‌های آتی به بازار سرمایه برگردد.

با توجه به در پیش بودن دور جدید مذاکرات هسته‌ای و بلاتکلیفی بازار سرمایه و اهالی آن در رابطه با سرنوشت قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و همین طور وضعیت مبهم تامین کسری بودجه و اوراق فروشی دولت در مقابل ارزنده بودن قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های بورسی، به نظر می‌رسد بازار سرمایه نه توان رشد آنچنانی و نه امکان ریزش سنگینی را داشته باشد. بر این اساس به احتمال زیاد در این هفته شاهد بازاری متعادل و خنثی خواهیم بود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار