سازمان ملل کشتار معترضان به کودتای نظامی در سودان را محکوم کرد

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، کشتار و سرکوب معترضان به کودتای نظامی در سودان را محکوم کرد و این اقدام را شرم آور خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از میدل ایست مانیتور، مرکز حقوق بشر سازمان ملل کشته شدن حداقل ۳۹ نفر از معترضان سودانی از زمان کودتای نظامی ۲۵ اکتبر (۳ آبان) در این کشور و تیراندازی‌های مرگبار در روز‌های گذشته را محکوم کرد.

میچل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت: «بنا بر گزارش ها، روز چهارشنبه ۱۵ نفر در جریان اعتراضات در پایتخت سودان به ضرب گلوله کشته شدند. پس از درخواست‌های مکرر ما از مقامات نظامی و امنیتی سودان برای خودداری از استفاده از نیروی غیرضروری و نامتناسب علیه تظاهرکنندگان، این کاملا شرم‌آور است که دوباره شاهد استفاده از گلوله‌های جنگی علیه معترضان هستیم.»

وی با درخواست از مقامات سودانی برای آزادی فوری همه کسانی که به دلیل تجمع مسالمت آمیز و آزادی بیان بازداشت شده اند، افزود: «تیراندازی به جمعیت بزرگ تظاهرکنندگان غیرمسلح و برجای گذاشتن ده‌ها کشته و تعداد زیادی مجروح تاسف بار است. این اقدام نقض فاحش قوانین بین المللی حقوق بشر است.»

دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد: «بر اساس منابع معتبر پزشکی، بیش از ۱۰۰ نفر در تظاهرات روز چهارشنبه زخمی شدند که ۸۰ نفر از آن‌ها از قسمت بالایی بدن و سر مورد هدف گلوله قرار گرفتند. طبق گزارش‌ها از گاز اشک آور نیز برای سرکوب معترضان استفاده شده است.»

سازمان ملل اعلام کرد که حوالی ظهر روز چهارشنبه به وقت محلی، مقامات نظامی سودان، خطوط تلفن و خدمات اینترنتی را در سراسر کشور قطع کردند که این اقدام ارتباط سودان با جهان را قطع کرد.

چندی پیش، عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی حاکم سودان، در بحبوحه اعتراضات مردمی و اختلافات میان ارتش و سیاستمداران در این کشور، وضعیت فوق العاده اعلام و شورای حاکمیتی و دولت انتقالی را منحل کرد. البرهان هدف از این اقدامات را محافظت از کشور در برابر خطر قریب الوقوع دانست و کسانی را که مخالف این تصمیم بودند به ایجاد هرج و مرج متهم کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار