رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان از آغاز اجرای عملیات کاشت گیاه باریجه در مراتع روستای مرق از توابع شهرستان کاشان خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، محمد مهدی شریفی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان گفت:  کاشت گیاه باریجه در گستره‌ای به وسعت ۵۰۰ هکتار اجرا می‌شود که ۵۰ هکتار به صورت کپه کاری و ۴۵۰ هکتار نیز به صورت بذر پاشی خواهد بود.

وی با اشاره به توجیه اقتصادی کاشت و برداشت باریجه افزود: باریجه کاری برای ۱۰۰ نفر روز اشتغال زایی ایجاد می‌کند که با مشارکت مرتعداران روستای مرق و فعالان حوزه طبیعت اجرا می‌شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان تصریح کرد: باریجه یک گیاه دارویی بومی ایران است که صمغ آن برای صنایع بهداشتی، آرایشی، صنعتی و دارویی کاربرد دارد و در سال گذشته چهار تن صمغ باریجه از مراتع شهرستان کاشان برداشت شد که بخشی از این محصول به کشور‌های دیگر از جمله فرانسه و ایتالیا صادر می‌شود.

وی گفت: مدت زمان بهره برداری از گیاه باریجه در صورت بارش مناسب سه سال و در صورت بارش کم چهار سال زمان می‌برد و بعد از برداشت هشت تا ۱۲ سال بسته به نوع آب و هوا و اقلیم عمر کرده و محصول می‌دهد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کاشان تاکید کرد: جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از روان آب‌ها و تبخیر، تثبیت خاک، افزایش علوفه و کاهش فشار دام در مراتع از جمله مزیت‌های کاشت باریجه است.

شریفی گفت: کاشت و برداشت گیاهانی مثل باریجه و کتیرا تحقق راهبرد‌های اقتصاد مقاومتی است، زیرا شاخص‌های اصلی درون زا، برون گرا، عدالت محور، دانش بنیان و مردمی بودن را دارا است و در شرایطی که درآمد دامداران مطلوب نیست کاشت باریجه می‌تواند برای افزایش درآمد آن‌ها موثر باشد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.