وزارت علوم، تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

تحصیل بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های کشور

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره جذب دانشجویان غیر ایرانی اظهار کرد: جذب دانشجویان غیر ایرانی به عنوان یکی از برنامه‌های اولویت دار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح است.

او افزود: یکی از برنامه‌های بنده در سازمان امور دانشجویان این است که تا می‌توانیم به جذب دانشجویان بین المللی بپردازیم که این موضوع در دو قالب اتفاق خواهد افتاد، یکی اینکه دانشجویان آزاد در داخل دانشگاه‌های کشور حضور پیدا می‌کنند و دوم اینکه از طریق بورسیه‌های بین دولت‌ها بتوانیم تعداد دانشجویان بیشتری را از حوزه دانشجویان خارجی به ایران جذب کنیم.

داداش پور تصریح کرد: خوشبختانه طی چند سال اخیر تعداد دانشجویانی که در داخل دانشگاه‌های ایران تحصیل می‌کنند افزایش یافته است و امیدواریم که روند آن با سرعت بیشتری توسعه یابد تا تعداد حضور دانشجویان غیر ایرانی را در داخل کشور افزایش دهیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره تعداد دانشجویان غیر ایرانی در داخل کشور گفت: هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه‌های کشور از کشور‌های مختلف به ویژه کشور‌های هم جوار مانند: عراق، افغانستان، سوریه، لبنیان و ... تحصیل می‌کنند.

او اضافه کرد: یکی از اولویت‌های سیاست خارجه دولت محترم همکاری گسترده با کشور‌های هم جوار است که مطابق آن در داخل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم سعی می‌کنیم تا تعداد دانشجویان غیر ایرانی را افزایش دهیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: در کشور‌های مختلف تعداد گسترده‌ای از دانشجویان ایرانی تحصیل می‌کنند، تا امروز تمام بحث این بود که دانشجویان را به صورت یک طرفه به کشور‌های خارجی اعزام کنیم تا دانشگاه‌های کشور از جنبه هیئت علمی تقویت یابد، اما در حال حاضر شرایط متفاوت شده است.

داداش پور با بیان اینکه در حال حاضر ایران در حوزه دانشگاه‌های کشور جزو کشور‌های پیشرفته به شمار می‌آید، تاکید کرد: دانشگاه‌ها این ظرفیت را دارند تا دانشجویان بیشتری از خارج از کشور در داخل کشور داشته باشند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: پیرو ظرفیت سازی‌های بسیار گسترده‌ای که در ۴۰ سال گذشته صورت گرفته تلاش کرده ایم تا از این ظرفیت بسیار خوب برای جذب دانشجویان غیر ایرانی استفاده کنیم. تلاشمان این خواهد بود تا می‌توانیم تعداد دانشجویان غیر ایرانی را در داخل کشور افزایش دهیم.

دانشجویان در دو راهی انتخاب شغل و علاقه/ بازار کار برنده کارزار انتخاب رشته

محمد علی زلفی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سیستم نامتوازن رشته‌های تحصیلی اظهار کرد: دانشجویان و داوطلبان کنکوری بر اساس آینده شغلی انتخاب رشته می‌کنند و علاقه در انتخاب رشته متقاضیان حاکم نیست. 

زلفی گل تصریح کرد: به دنبال رفع این معضل هستیم و اگر مشکل اشتغال و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی حل شود، آن وقت داوطلبان و متقاضیان خود به خود بر اساس علاقه انتخاب رشته خواهند کرد. 

حذف یک ترم تحصیلی دانشجویان به علت تداوم کرونا

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به استمرار وضعیت کرونایی در برخی مناطق کشور در نامه‌ای از دانشگاه‌ها خواست که حذف یک نیم‌سال تحصیلی برای دانشجویان بدون احتساب در سنوات در نظر گرفته شود.

شرط ادامه تحصیل داوطلبان مشکوک به تقلب در کنکور اعلام شد

 ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت وگویی درباره شرایط ادامه تحصیل داوطلبان مشکوک کنکور گفت: به غیر موارد کنترلی حوزه‌ای سازمان سنجش با بررسی‌های انجام شده و نهاد‌های اطلاعاتی و بررسی سوابق داوطلبان در کنکور و دوره متوسطه بر اساس مصوبه سال ۸۴  هیئت بدوی در صورت احراز شبهه در آزمون داوطلبی رای به آزمون مجدد در یک یا چند درس می‌دهد و سازمان سنجش موظف به اجرای آن است.

او گفت:  سال آینده این داوطلبان مجددا کنکور می‌دهند و لزومی  ندارد که همان درصد‌های قبلی را بزنند و آن دسته از افرادی که تقلب آن‌ها محرز شده در زمان بندی که این هیئت تعیین کرده آزمون مجدد می‌دهند که در صورت کسب درصد مورد تایید هیئت بدوی رای به ادامه تحصیل این افراد صادر می‌شود.

لزوم ماموریت گرایی دانشگاه‌ها برای حل مسائل استانی کشور

محمدسعید سیف مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره ماموریت گرایی دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: ماوریت گرایی دانشگاه‌ها حدود ۵ الی ۶ سال گذشته در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد که برای ساماندهی فعالیت‌های آموزش عالی و توجه به آن‌ها مصوبه‌ای وجود دارد تا دانشگاه‌ها بتوانند ماموریت‌های مشخص و حوزه‌های تخصصی را پوشش دهند.

او افزود: ماموریت گرایی دانشگاه‌ها نیازمند دو روش است، یکی اینکه آن‌ها باید نیاز‌های عمده کشور تشخیص دهند تا با همکاری ذی نفعان و وزارت خانه‌های ذی ربط و با توجه به امکانات و پتانسیل‌های در دسترس برای رفع مشکلات و پیشرفت جامعه اعلام آمادگی کنند.

سیف تصریح کرد: ماموریت گرایی دانشگاه‌ها در برخی از بخش‌ها اتفاق افتاده است، برای مثال برخی از دانشجویان برای انجام فعالیت‌های علمی در وزارت نفت مشغول به کار هستند. همچنین، در محیط زیست هم ماموریت‌های مشخص و پروژه‌های ملی وجود دارند که دانشگاه‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ماموریت گرایی دانشگاه‌ها موضوعی است که در وزارت خانه‌های دیگر هم می‌تواند تسلی پیدا کند. برای مثال اگر وزارت خانه‌هایی مانند: نیرو، ارتباطات، جهاد کشاورزی نیاز‌های خود را مشخص کنند حتما می‌توانیم تعدادی از دانشگاه‌های تخصصی را با آن‌ها مرتبط کنیم تا آن‌ها به صورت ویژه و جدی روی این موضوعات متمرکز شوند و در این زمینه فعالیت‌هایی در حال انجام است.

سیف با بیان اینکه خیلی از دانشگاه‌ها در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف مستقر هستند و کمتر به مسئله ماموریت گرایی توجه می‌کنند، تاکید کرد: در این استان‌ها مزیت‌های نسبی زیادی مانند: خرما، زعفران، عسل، گیاهان دارویی و محصولات معدنی وجود دارد که کمتر به آن‌ها توجه شده است.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: از سال ۹۹ مشارکت دانشگاه‌ها در بهره برداری از مزیت‌های استانی را با دانشگاه‌ها مطرح کردیم و حدود ۲۸ طرح هم اکنون وجود دارد تا دانشگاه‌ها به صورت مشترک با استانداری‌ها و ادارات استانی فعالیت‌های آن استان را در حوزه تخصصی خود انجام دهند.

سیف ادامه داد: در حال تلاش هستیم تا فعالیت‌های خود را در ماموریت‌های استانی متمرکز کنیم. برای مثال پسته در دامغان به عنوان مزیت به شمار می‌آید، اما احتمال دارد که دانشگاه دامغان به اندازه کافی روی این مسئله متمرکز نشده باشد، اما تمرکز روی آن به صورت خود به خودی می‌تواند تاثیرات جدی را در آینده شغلی مردم و کسب کار مردم دامغان داشته باشد.

مدیر کل دفتر ارتباط با جامعه و صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: برنج در استان مازندران به عنوان مزیت اصلی محسوب می‌شود و حوزه‌ای است که مردم در آن تلاش می‌کنند و دانشگاه مازندران هم اکنون روی مسئله برنج در حال بررسی هستند، البته دانشگاه‌های کشور نه تنها نباید روی مسئله کشاورزی بلکه باید روی مسائل فناوری‌های پیشرفته و نوین، بازاریابی، نگهداری و ... هم متمرکز شوند.

سیف در پایان یادآوری کرد: سعی داریم تا با کمک دانشگاه‌ها امکاناتی که می‌توانند در استان در راستای مزیت‌ها فعال شوند را شناسایی کنیم و با مدیریت استانداری‌های کشور و با مشورت و کمک علمی دانشگاه نتایج خوبی را به دست آوریم و اثرات مثبتی را بر اقتصاد و صنعت آن استان داشته باشیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.