راهنمای خرید دوربین عکاسی

اگر می‌خواهید یک دوربین عکاسی خوب تهیه کنید مطلب زیر را از دست ندهید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دنیای دوربین‌های عکاسی، بهترین ندارد. بهترین بودن یک دوربین بسته به شخصیت و روحیه عکاس تعریف می‌شود. این‌که چه کسی و برای چه کاری قرار است از دوربین استفاده کند، اهمیت دارد. دوربینی که یک عکاس طبیعت استفاده می‌کند، به کار عکاس خیابانی نمی‌آید. از طرفی ممکن است یک دوربین کامپکت نیاز عکاسی یک خانواده را برطرف کند، اما خانواده‌ای دیگر دوربین حرفه‌ای نیاز داشته‌باشند.


بیشتربخوانید


مهم‌تر از همه این‌که قیمت، تعیین‌کننده خوب یا بد بودن دوربین نیست. ممکن است علت بالا بودن قیمت یک دوربین امکاناتی باشد که هرگز به‌کار شما نمی‌آید. شناخت امکانات دوربین و تطابق آن با نیاز‌تان، اصلی‌ترین کاری است که برای خرید دوربین باید انجام دهید.

زاویه دید
اگر ستون نگاتیو را دنبال کرده‌باشید، با مشخصات فنی دوربین آشنا هستید؛ مفاهیمی مانند ایزو، سرعت شاتر و دیافراگم. این سه عامل میزان روشنایی و کیفیت نهایی تصویر را تعیین می‌کند که «مثلث نور» خوانده می‌شود. 

لنز‌ها در هفت دسته «نرمال»، «واید انگل»، «تله‌فوتو»، «زوم»، «فیش‌آی»، «ماکرو» و «میکرو» دسته‌بندی می‌شوند. معیار اندازه‌گیری لنز، زاویه دید انسان است. لنز نرمال زاویه دیدی مشابه چشم انسان، یعنی بین ۳۵ تا ۵۵ درجه دارد. این لنز برای عکاسی مستند مناسب است. لنز واید انگل بین ۶۰ تا ۱۱۰ درجه می‌بیند و به‌کار عکاسی منظره، معماری و پرسپکتیو می‌آید. خاصیت بزرگ‌نمایی لنز تله‌فوتو برای عکاسان ورزشی و حیات‌وحش کاربرد دارد که بین ۲۰ تا ۳۰ درجه است. این سه لنز اصلی هستند که قابلیت زوم ندارند. زاویه دید و فاصله کانونی لنز زوم، اما متغیر است. عکاسان خبری معمولا از این لنز استفاده می‌کنند.

فیش‌آی از چشم ماهی الهام گرفته‌شده‌است. انحنای روی این نوع لنز کمک می‌کند تا زاویه دیدی بین ۱۱۰ تا ۲۲۰ درجه ایجاد کند و به‌کار عکاسی از سوژه‌های حجیمی می‌آید که عکاس نمی‌تواند فاصله خود را با سوژه بیشتر کند. لنز ماکرو جزئیات را بهتر نشان می‌دهد که عکاسان تبلیغاتی معمولا شیفته این لنز هستند. لنز میکرو هم عکاس را قادر به ثبت بافت‌های سلولی می‌کند. با داشتن این اطلاعات می‌توانید تصمیم بگیرید که چه نوع لنزی نیاز‌های شما را برآورده می‌کند.

فاصله کانونی
فاصله بین محل تشکیل تصویر تا مرکز عدسی فاصله کانونی است که قدرت لنز را با توجه به این عدد می‌سنجند. هرچه عدد فاصله کانونی بیشتر باشد، به‌دلیل تمرکز لنز روی سوژه اصلی، عمق میدان کمتری ایجاد می‌کند. به‌طور مثال لنز نرمال بین ۴۵ تا ۵۵ میلی‌متر و لنز تله‌فوتو ۶۰+ میلی‌متر فاصله کانونی دارد. حالا اگر این فاصله کانونی را روی لنز زوم درنظر بگیریم، این امکان را داریم که عمق میدان لنز را تغییر بدهیم. به همین دلیل بیشتر کاربران دوربین‌های حرفه‌ای از لنز زوم بهره می‌برند تا محدود به یک فاصله کانونی نباشند. در سایت‌های خریدوفروش دوربین‌های حرفه‌ای، لنز‌های مختلف را با هم مقایسه و بهترین لنز را برای خودتان انتخاب کنید. از لنز و بدنه‌های دست‌دوم دوربین هم غافل نشوید. گاهی می‌توان به پشتوانه شناخت دوربین، ابزاری سالم و کارراه‌انداز تهیه کرد، بدون این‌که هزینه زیادی لازم باشد.

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار