مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون،بندر امیرآباد را مناسبترین مسیر ترانزیتی کالا به افغانستان توصیف کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از ساری،محمد رستمی مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در بازدید از بندر امیرآباد، کشور افغانستان را یکی از بازار‌های هدف برای ترانزیت کالا از کشور‌های حاشیه دریای خزر برشمرد و بندر امیرآباد را مناسبترین مسیر ترانزیتی کالا به افغانستان توصیف کرد.

او افزود: بندر امیرآباد با توجه به ظرفیت‌های راهبردی از قبیل اتصال به راه آهن سراسری، اراضی وسیع پشتیبانی، وجود صنایع تولیدی و تبدیلی همانند فولاد، کاغذ، صنایع چوبی و ام دی اف و زیرساخت‌های ایجاد شده و همچنین موقعیت ژئواکونومی و نزدیکی آن به مرز‌های شرقی کشور، مناسبترین مسیر ترانزیتی کالا به افغانستان است.

محمدعلی موسی پور معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد نیز در این بازدید به لزوم شناسایی بازار و نیازسنجی بازار‌های کشور‌های همسایه و تطبیق آن با ظرفیت‌های داخلی اشاره و بر برنامه ریزی جهت توسعه صادرات و تقویت ترانزیت کالا با تکیه بر هم افزایی و همکاری بنادر و گمرکات تأکید کرد.

او با مثبت ارزیابی کردن این بازید ابراز امیدواری کرد با همکاری‌های متقابل طرفین و با حمایتی که از تجار در ترانزیت کالا صورت می‌گیرد شاهد رونق اقتصاد کشور و افزایش سهم صادرات ایران به کشور افغانستان باشیم.

منطقه ویژه اقتصادی دوغارون در سال ۱۳۸۹ با گرایش تولید و تجارت در نقطه صفر مرزی با افغانستان تاسیس شده است. فاصله این منطقه تا شهر مشهد ۲۴۰، تایباد ۱۸ و هرات ۱۲۰ کیلومتر است.

با توجه به نیاز و استقبال بازار سی میلیونی افغانستان به عنوان مهمترین وارد کننده کالا‌های ایرانی، گمرک دوغارون مهمترین معبر رسمی شرق کشور شناخته می‌شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۷ آبان ۱۴۰۰
بنادر شمالی و دریای خزر به صورت کلی بهترین و درجه ترین مسیرهای ترانزیتی کشور به شمال آسیا و اروپا هستند که متاسفانه تا امروز در غفلت کامل از آنها به سر برده ایم !!!! نبود صنعت لنج سازی و تعداد بسیار پایین کشتی های ایران (مجموعا 25 کشتی در مقابل 5000 کشتی و لنج ایرانی دربنادر جنوبی !!!!) در این بستر ترانزیتی با وجود در مسیر دو کریدور اصلی بودن (نستراک و راه ابریشم و صادرات ایران به کشورهای اوراسیا !!!!) و همچنین ظرفیت پایین بنادر شمالی و عدم داشتن قرارداد مشترک بین آنها و دیگر بنادر منطقه برای دپوی بار !!! نشان می دهد که ایران اصولا توجهی به این بستر بسیار پر سود ترانزیتی نداشته است !!!! این عدم توجه ها است که ایران را وابسته به نفت نگه می دارد !!! زیرا اگر ایران توانایی درآمدزایی از طرق ترانزیت و صادراتش را گسترش بدهد !!! دیگر نفت در اولویت چندم هم نخواهد بود و از آن طرف خام فروشی تبدیل می شود به فروش محصول نهایی مانند پتروشیمی !!!!
آخرین اخبار