بارش های چند روز گذشته سبب خوشحالی مردم و امیدوار شدن کشاورزان خراسان جنوبی شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، خراسان جنوبی استانی با آب و هوای گرم و خشک است و بیش از ۲۰ سال با خشکسالی دست و پنجه نرم کرده است.

بارش‌های کم و تبخیر زیاد، سبب بروز مشکلات متعددی در این استان کویری شده و باعث شده است تا کشاورزان و دامداران روزگار خود را به سختی سپری کنند.

حال با بارش‌های یکی دو روز گذشته در خراسان جنوبی، امید مردمان نگین شرق ایران زنده شده و خراسانی‌ها امید دارند تا سالی پر برف و باران را شاهد باشند.

به سالی پر بارش امید داریم

یکی از شهروندان بیرجندی که با وجود بارش باران در خیابان‌های شهر قدم می‌زد، گفت: هوا طراوت خاصی پیدا کرده و آمده ام تا با پیاده روی از هوای عالی شهر استفاده کنم.

او افزود: بارش باران موجب خوشحالی همگان می‌شود و توصیه می‌کنم هر کس می‌خواهد حال و هوایش را عوض کند و شاداب شود، در باران قدم بزند.


بیشتر بخوانید


یکی از کشاورزان زیرکوهی نیز بیان کرد: خداوند را شاکریم که نعمت خود را بر ما ارزانی داشت و امیدواریم که سختی‌های سال آبی گذشته جبران شود.

او ادامه داد: در سال آبی گذشته که مقدار بسیار کمی باران بارید، کشاورزان محصول کمی برداشت کردند و دامداران نیز برای خرید علوفه و نهاده دامی با مشکلات بسیار زیادی مواجه شدند، اما امید داریم که بارندگی‌های امسال زیاد باشد و همه را خوشحال کند.

بارش های نرمال در پاییز

نخعی رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی گفت: طبق نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، برای فصل پاییز و دی ماه امسال، بارش‌ها در سطح استان نرمال و کمتر از نرمال خواهد بود.

او با بیان اینکه از ۱۰ آبان ماه تا ۱۰ آذر میزان بارش‌ها در نواحی مرکزی و شمال شرقی استان کمتر از نرمال خواهد بود، افزود: شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان، قاین و زیرکوه بارش‌های کمتر از نرمال را در این مدت خواهند داشت.

نخعی با اشاره به اینکه از ۱۰ آذر تا دهمین روز از دی بارش‌ها به صورت نرمال در کل استان خواهد بود، ادامه داد: مدل‌های اقلیمی که کار پیش بینی بارش‌ها را انجام می‌دهند ۶۰ تا ۷۰ درصد قابلیت اطمینان دارند.

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی هواشناسی خراسان جنوبی گفت: میانگین بارش‌های استان در سال آبی گذشته ۶۱ میلی متر بوده است که نسبت به سال آبی ۹۸-۹۹، حدود ۶۲ درصد و نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد کاهش داشته است.

او تصریح کرد: بارش‌های پارسال در کل کشور ۵۱ درصد نسبت به سال ۹۸-۹۹ کاهش داشته است.

میزان بارش نرمال در خراسان جنوبی ۱۹.۶ میلی متر است.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.