رئیس خانه کارگر استان فارس با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کشور باید سهم کارگران دیده شود، گفت: نباید نگاه دولت به سازمان اجتماعی به عنوان حیات خلوت باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی راستگو رئیس خانه کارگر استان فارس در نشست خبری با اشاره به این که جامعه کارگری هیچ سهمی از پول نفت و ذخایر کشور نداشته و ماهیانه ۳۰ درصد حق بیمه کارگر در صندوق تأمین اجتماعی انباشت می‌شود، گفت: دولت‌ها نه تنها کمکی به جامعه کارگری نکرده اند بلکه مطالبات این سازمان از دولت که امروز به ۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده را نیز نمی‌دهند.

او افزود: کارگران میهمان جیب خودشان هستند، اما اختیار پولشان در اختیار دولتمردان است، در حالی که کارگران باید خودشان پولشان را مدیریت کنند نه این که هیچ گونه اختیاری نداشته باشند.

راستگو با تأکید بر اینکه سیاست ها، رویکرد‌ها و روش‌ها در حوزه صیانت از کار، اشتغال و کارگر در کشور مشخص نیست و هر روز با یک طرح و لایحه غیرکارشناسی به دنبال پاک کردن صورت مسأله هستند، گفت: تصمیم گیرندگان اگر نمی‌توانند کاری برای جامعه کارگری و تولید انجام دهند، تلاش کنند حداقل به حداقل‌ها دست نزنند.

او از فراز و نشیب ها، مقاومت ها، سنگ اندازی‌ها بر سر راه قانون کار سخن گفت و اظهار داشت: بسیاری از مواد قانون کار حتی به مرحله اجرا نرسیده و ما از این بابت نگران و گلایه‌مند هستیم.

راستگو که در آستانه ۲۹ آبان ماه، سالروز تصویب قانون کار سخن می‌گفت: تصریح کرد: سفره معیشت کارگران امروز زیر خط فقر است و هیچ دادرسی نیست.

رئیس خانه کارگر استان بیان کرد: از مجلس و دولت انقلابی انتظار است پیرامون این موضوع فکر و اندیشه کرده و به جامعه کارگری کمک کنند و نگذارند برنامه ریزی‌ها برای هوا کردن و بی اعتنایی به مشکلات کارگران باشد.

او، کاهش یا توافقی کردن دستمزد کارگران روستایی و کشاورزان را ضربه‌ای بزرگ به جامعه کارگری اعلام کرد و گفت: اگر سیاست دولت بازگشت روستائیان به روستا و معکوس کردن روند مهاجرت باشد، همین یک طرح تمام این سیاست را زیر سئوال می‌برد.

راستگو با گلایه و انتقاد از عملکرد برخی از نمایندگان، افزود: در زمان انتخابات می‌گویند به محض ورود به مجلس مسایل و مشکلات کارگری را بررسی و نسبت به رفع مشکلات به صورت کارشناسی اقدام می‌کنند، اما پس از ورود به مجلس بر علیه کارگران طرح امضاء می‌کنند.

او، مسئله درمان را یکی دیگر از مشکلات جامعه کارگری دانست و گفت: اکثر دارو‌ها از پوشش بیمه‌ای خارج شده و فشار هر روز بر جامعه کارگری بیشتر می‌شود.

راستگو در پایان گفت: ۷۰ درصد جامعه کارگر فاقد سهام عدالت هستند و طرح جاماندگان سهام عدالت هنوز به جایی نرسیده است.

رئیس اتحادیه زنان کارگر استان، با بیان این که بانک رفاه اکرگران پشتوانه صندوق تأمین اجتماعی است، گفت: نمی‌گذاریم مانند خصوصی سازی چوب حراج به بانک رفاه که متعلق به کارگران است بزنند.

زهرا درویشی با اشاره به این که بانک رفاه اکرگران پس از بانک مرکزی دومین بانک کشور از نظر منابع و چرخش مالی است، گفت: اگر بخواهند سهام بانک رفاه کارگران را در بورس ارایه کنند و مانند خصوصی سازی کارخانجات عمل نمایند، با بحران پرداخت حقوق بازنشستگان در آینده نزدیک روبرو می شویم.

او تصریح کرد: این در حالی است که ۹۷ درصد سهام این بانک مربوط به کارگران است و ۳ درصد آن متعلق به دوات می‌باشد، لذا اگر قرار بر واگذاری سهام این بانک نیز باشد، سهامداران آن که ۴ میلیون کارگر می‌باشند مشخص است و باید به آن‌ها واگذار شود.

درویشی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به این که امروز مظلوم‌ترین قشر جامعه، کارگران هستند و از قانون کار دیگر جزء چند برگ چیزی باقی نمانده و تمام طرح‌ها ضد اشتغال و امنیت شغلی کارگران بوده است، گفت: در جامعه‌ای که کار و اشتغال نیست و سرمایه گذاری صورت نمی‌گیرد، اصلاح قانون کار دیگر چه صیغه‌ای است که مدام آن را فریاد می‌زنند.

او خاطرنشان کرد: قانون کار، قانون حداقل هاست، نه حداکثرها.

رئیس اتحادیه زنان کارگر استان با بیان این که طرح کار خیریه نذر امام حسین در مجلس که شخصی با لباس موجه و در شهری موجه آن را استارت زده، مخالف با شأن انسانی و آموزه¬های دینی است، گفت: از هر زاویه¬ای که به این طرح نگاه کنیم، آن را پر از اشکال می‌بینیم که مهمترین آن به استضعاف کشیدن کارگران، مهاجرت روستائیان و کشاورزان به شهرها، برهم زدن نظام عرضه و تقاضا، کاهش کیفیت تولید و توزیع فقر است.

او خطاب به برخی از نمایندگان استان که این طرح را امضاء کرده اند، گفت: آیا قبل از امضاء طرح، با کارشناسان جامعه کارگری و تولید و صاحبان سرمایه و اشتغال صحبتی کرده اید.

درویشی گفت: نمایندگان و تصمیم گیرندگان به جای ارایه طرح‌های چالش زا به دنبال اشتغال مولد در راستای منافع ملی که بوی فساد خصوصی سازی و منفعت طلبی ندهد، باشند.

او خاطرنشان کرد: اگر در مجلس قانون جوانی جمعیت را تصویب می¬کنید، به جای توجه به اصل مسأله که همان اشتغال، مسکن و تأمین امکانات اولیه تشکیل زندگی است، به دنبال ورود به حریم خصوصی مردم نباشید. مردم ایران داشتن خانواده و فرزند را بسیار دوست دارند، اما امروز شرایط برای جوانان مهیا نیست.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.