پادکست تیزبین؛

از گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و روسیه در مورد افغانستان تا واردات و صادرات ۷۵۰ میلیون دلاری میان افغانستان و ازبکستان

شما می‌توانید آخرین و جذاب‌ترین اخبار روز افغانستان را هر روز ساعت ۱ بعد از چاشت در پادکست تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان بشنوید.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، افغانستان این روزها آبستن تغییرات مهم و سریع می باشد. در این گزارش کوشش گردیده تا مهم ترین تحولات افغانستان تقدیم مخاطبان تحریریه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان شود.

گفتگوی تلفنی رؤسای جمهور ایران و روسیه درباره افغانستان 
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و ولادیمیر پوتین رؤسای جمهور ایران و روسیه در مورد افغانستان در گفتگويی تلفنی بر تشکیل حکومت همه شمول در این کشور تأکید کردند.

نشست شورای امنیت ملل متحد با موضوع افغانستان
هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان، یوناما در توئیتی گفته که در نشستی اوضاع جاری در افغانستان بررسی خواهد شد که دیبرا لاینز، نماینده ویژه سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در مورد اوضاع این کشور معلومات خواهد داد.

ادامه روند تخلیه دوستان متحدان آمریکایی از افغانستان
آنتونی بلینکن وزیرخارجه آمریکا در حساب توئیترش نوشته که از شان وان دایور و همکاران او بخاطر تعهد‌شان برای تخلیه دوستان افغان و متحدان آمریکایی از افغانستان سپاسگزاری نموده و تأکید کرده است که روند تخلیه از افغانستان دوام خواهد کرد.
براساس گزارشها، از نیمه ماه آگست امسال تا کنون ۱۲۴ هزار نفر از افغانستان به کشورهای دیگر انتقال داده شده‌اند اما هنوز هم هزار‌ان افغان دیگر که با آمریکایی ها در بیست سال گذشته کار کرده‌اند منتظر بیرون شدن از افغانستان اند.

توافق جدید کابل و اسلام‌آباد روی آموزش پرسنل هوانوردی افغانستان
سفارت افغانستان در پاکستان اعلام کرده است که کابل و اسلام‌آباد توافق کرده‌ که پاکستان در زمینه‌های آتش‌نشانی، ایمنی، کنترل ترافیک، هواشناسی و مدیریت میدان هوایی، آموزش‌های مسلکی لازم را به پرسنل هوانوردی افغانستان ارائه کند.
در اعلامیه‌ سفارت افغانستان آمده است که این توافق در جریان سفر اخیر امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ طالبان به اسلام‌آباد، صورت گرفته است.

افزایش ایجاد سرپناه به بیجاشدگان داخلی از سوی سازمان ملل
کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که با توجه به نزدیک شدن فصل زمستان، تلاش‌های خود برای ایجاد سرپناه به بی‌جا شدگان داخلی را افزایش می‌دهد.
از سویی هم، سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته که نزدیک به شش میلیون تن، بدلیل عواملی از جمله جنگ و خشکسالی در افغانستان بیجا شده که برای جلوگیری از فاجعه بشری در این کشور به اقدامات بیشتر نیاز است.

واردات و صادرات ۷۵۰ میلیون دلاری میان افغانستان و ازبکستان
اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می‌گوید که در سال‌جاری خورشیدی میزان واردات و صادرات این کشور از راه زمین با ازبکستان به حدود ۷۵۰ میلیون دلار می‌رسد.
یونس مومند معاون این اتاق گفت که تاجران افغان، بیشتر میوه تازه، قره قل، پوست و گیاهان طبی به ازبکستان صادر می‌کنند که به ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد. مومند می‌افزاید در بخش واردات، بیشتر وسایل برقی، مواد طبی و برخی مواد مورد نیاز شامل می‌باشد که سطح واردات به ۵۵۰ میلیون دلار می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار