رئیس هیات مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور از آغاز فعالیت کمیته مزد کشور و به تبع آن کمیته‌های مزد استان‌ها از اوایل آذر خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، اولیا علی بیگی رئیس هیات مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور گفت : کمیته مزد کشور و پس از آن کمیته‌های مزد استانی از هفته آینده فعالیت خود را آغاز خواهند کرد.

او از کمیته مزد به عنوان کارگروه تخصصی شورای عالی کار یاد کرد که با حضور نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت برای بررسی وضعیت سبد معیشتی کارگران و هزینه اقلام مورد نیاز زندگی یک خانوار ۳.۵ نفره کارگری فعالیت دارد.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور با بیان اینکه فعالیت کمیته‌های مزد معمولا تا اواخر بهمن ادامه دارد، افزود: فعالیت این کمیته‌ها بر اساس بررسی میدانی از وضعیت بازار است.

علی بیگی افزود: نتیجه فعالیت کمیته‌های مزد در نهایت در اسفندماه در اختیار شورای عالی کار قرار می‌گیرد تا بر اساس آن برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۱ تصمیم گیری شود.

او به ماده ۴۱ قانون کار کشور اشاره کرد که بر اساس آن حداقل دستمزد هر سال بر مبنای دو شاخص شامل نرخ تورم اعلام شده از سوی مراجع رسمی و هزینه سبد معیشت خانواده کارگری تعیین می‌شود و ادامه داد: فعالیت کمیته‌های مزد در راستای تعیین شاخص دوم است.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شورا‌های اسلامی کار کشور از وضعیت معیشتی نامناسب همه مردم خصوصا کارگران یاد کرد و افزود: امیدواریم با توجه به افزایش هزینه‌های زیاد زندگی که امسال با آن مواجه بودیم، دستمزد کارگران به شیوه‌ای منصفانه تعیین شود که نه به کاگران فشار وارد شود و نه به کارفرما.

علی‌بیگی از حداقل دستمزد دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومانی که برای امسال تعیین شده بود یاد کرد که با احتساب حق مسکن، حق اولاد، بن نقدی کالا و ... به نزدیک به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌رسد و گفت: این میزان دستمزد به هیچ عنوان جوابگوی نیاز‌های خانوار کارگری نیست .

منبع ایسنا

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.