عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: در گلخانه تقریبا به ۱۰ درصد مقدار مصرفی آب کشاورزان نیاز داریم که باعث افزایش راندمان می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  ناصر حاجیان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت‌:در رابطه با احیای زاینده‌رود راهکار‌های مختلفی وجود دارد؛ در کتابی تحت عنوان مرجع جامع زاینده‌رود جلد سوم ۱۶۰ راهکار را به صورت دسته‌بندی شده آورده شده است؛ یکی از ۱۶۰ راهکار، گلخانه‌ها است؛ البته مسلم است که هیچ یک از این راهکار‌ها به تنهایی نمی‌تواند نجات دهنده واقع شود، ولی ترکیب آن‌ها می‌تواند باعث کاهش بحران شود.

او افزود: با استفاده از گلخانه‌ها می‌توان تولیدات بیشتری را در مساحت و مصرف آب کمتر به‌دست آوریم؛ در گلخانه تقریباً به ۱۰ درصد مقدار مصرفی آب کشاورزان نیاز داریم که این باعث افزایش راندمان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت‌:حدود چهارسال پیش طرحی برای گلخانه‌ها مطرح شد؛ در این طرح وزارت نیرو و کشاورزی ملزم می‌شدند یک متر مکعب آب ظرفیت لوله‌ها را وارد صنعت گلخانه کرده و چندین گلخانه در شهر اصفهان احداث کند؛ با احداث گلخانه‌ها نیاز به بکارگیری افرادی نیز داریم تا در نتیجه به کیفیت مطلوب برسیم. درواقع اگر آب گلخانه تامین شود یعنی یک متر مکعب وارد سیستم شود و مقدار آب یک شهرک گلخانه‌ای تامین شود، بهره‌برداری بیشتر از آب می‌شود.

حاجیان در پاسخ به این سوال که میزان مصرف آب در گلخانه نسبت به روش سنتی چقدر تفاوت دارد؟ بیان کرد: استفاده از گلخانه باعث مصرف آب کمتری نسبت به کشاورزی سنتی می‌شود و تنها حدود ۱۰ درصد از آبی که در کشاورزی سنتی مصرف می‌شود برای گلخانه لازم است. یکی دیگر از ویژگی‌های گلخانه این است که با روش‌های مدرن و بروز مدیریت می‌شود و طبق اصول پیش می‌رود؛ علاوه‌بر این ویژگی‌ها احتمال اینکه در آینده‌ای نزدیک این صنعت پیشرفت کرده و بتوان آب تبخیر شده در گلخانه را دوباره به مایع تبدیل کرده و از آن استفاده کنیم نیز وجود دارد که فکر می‌کنم تا ۱۰ سال دیگر این کار شدنی است. تاکنون نیز در ۲۰ سال اخیر گلخانه‌های احداث شده بسیار موفق بوده عمل کرده‌اند.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.