رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار همودیالیز در ۳۸ مرکز دیالیز استان در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، شهربانو مظاهری رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: یکی از شاخص‌های مهم وزارت بهداشت برای ارزیابی وضعیت دیالیز در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، نسبت تعداد بیماران مزمن نارسایی کلیوی به تخت‌های دیالیز است که با تلاش‌های صورت گرفته، اضافه شدن مراکز دیالیز جدید و افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی این شاخص در استان اصفهان ارتقاء یافته است.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان در این شاخص در حال حاضر نسبت به شاخص کشوری (۴.۳) در شرایط مطلوبی بسر می‌برد، اظهار داشت: این شاخص پنج سال گذشته حدود ۵.۸ بود، اما اکنون با راه اندازی چند مرکز دیالیز جدید در استان به ۴.۴ رسیده است.

مظاهری با اشاره به وجود بیش از ۵۰۰ تخت دیالیز در استان اصفهان، تصریح کرد: ارتقاء شاخص نسبت بیمار به تخت دیالیز در استان در حالی اتفاق افتاد که در ما در سال‌های اخیر با افزایش تعداد بیماران مزمن نارسایی کلیوی مواجه بودیم، اما تعداد تخت‌ها را نیز افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه در شهرستان‌هایی مانند نجف آباد و لنجان به‌دلیل کمبود فضا برای توسعه تخت‌های دیالیز با مشکلاتی مواجه هستیم، اضافه کرد: در این ۲ شهرستان تعداد تخت‌ها نسبت به بیماران کمتر است هرچند اقداماتی برای رفع آن از سوی خیران و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای راه اندازی بخش‌های دیالیز جدید در حال انجام است.

مظاهری با تاکید بر اینکه بیماران کلیوی به حمایت‌هایی در زمینه تامین دستگاه دیالیز و پیوند کلیه نیاز دارند، گفت: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با کمک خیران و با وجود محدودیت‌های مالی، بسیاری از تجهیزات دیالیز فرسوده را تعویض کرد، اما همچنان به خرید دستگاه‌های جدید نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه تنها راه درمان قطعی بیماری مزمن کلیوی و دیالیزی، پیوند کلیه است، اضافه کرد: امیدواریم فرهنگ اهدای عضو از افراد مرگ مغزی در جامعه بیشتر ترویج شود.

رییس اداره بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: در ۲ سال گذشته به‌دلیل محدودیت‌ها و شرایط ناشی از همه گیری بیماری کووید-۱۹ میزان پیوند عضو از جمله کلیه کاهش یافت و مطلوب نبود بطوریکه در اصفهان ۲ مرکز مهم پیوند کلیه یعنی بیمارستان‌های الزهرا (س) و خورشید درگیر کرونا بودند.

مظاهری با بیان اینکه در بیماری مزمن نارسایی کلیوی شاهد اختلال عملکرد تدریجی، پیشرونده و غیرقابل برگشت کلیه‌ها هستیم بطوریکه عملکرد کلیه به تدریج کاهش می‌یابد و پس از مدتی به طور کامل از بین می‌رود، اظهار داشت: دیابت و فشار خون بالا ۲ عامل مهم و شایع در ابتلا به این بیماری است که پیشگیری از آن‌ها اهمیت بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه بیماری مزمن کلیوی در مراحل اولیه بدون علامت است، اما با آزمایش‌های ساده می‌توان آن را تشخیص داد، مهمترین علائم این بیماری را دفع پروتئین از طریق ادرار، سطح بالای کراتین خون و تشخیص در سونوگرافی دانست.

وی با اشاره به اینکه بیشتر بیماران مزمن کلیوی تحت درمان دیالیز قرار می‌گیرند، افزود: بیشتر خدمات مورد نیاز بیماران دیالیز مشمول بسته حمایتی ابلاغی وزارت بهداشت است.

مظاهری با بیان اینکه مراکز دیالیز و بیماران دیالیزی تحت تاثیر دوران کرونا قرار گرفتند، تصریح کرد: در ابتدای شیوع این ویروس تعدادی از بیماران به آن مبتلا شدند که برخی از آن‌ها فوت کردند، اما شاخص مرگ بیماران دیالیز در اصفهان نسبت به میانگین کشوری پایینتر بود.

وی با تاکید بر اینکه تزریق واکسن کرونا به بیماران دیالیزی با جدیت در ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال انجام شد، خاطرنشان کرد: تزریق دُز سوم واکسن کرونا به آن‌ها نیز در دستور کار قرار دارد و در مراکز واکسیناسیون انجام می‌شود.

مظاهری با اشاره به اینکه روند فزاینده شیوع دیابت و فشار خون در جامعه به افزایش بیماری مزمن کلیوی منجر می‌شود اظهار امیدواری کرد که با تغییر سبک زندگی، کنترل وزن و تغذیه مناسب بتوان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری کرد.

۲۳ تا ۳۰ آبان با عنوان "هفته حمایت از بیماران کلیوی" در کشور نام گذاری شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.